Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backfokus nikon d70 erfarenhet?

Produkter
(logga in för att koppla)

mangebest

Avslutat medlemskap
hej

Jag har testat min d70 +tamron 28-75/2,8 med linjal mm för att kolla fokus. i 1/3 av bilderna ligger fokus bakom. Vad har ni för erfarenhet av detta problem. Är det någon här som haft sin d70 på verkstad och fått den att fungera?

Dela med er av erfarenheter.

MVH

Magnus

mangebest skrev:

Dela med er av erfarenheter.

Gör en sökning här på forumet, det finns precis hur mycket som helst om bakfokus, vad det innebär och hur det fungerar.

Det finns dom som haft bakfokusproblem med D70, och det är såklart möjligt att även din kamera kan ha problem.

Notera att om man fotar t.ex en linjal så är det helt normalt att man har mer fokus bakom än framför den fokuspunkt man valt, det skall inte vara 50/50 framför/bakom. Däremot så skall det vara fokus på den fokuspunkt du valt, är det inte det, eller upplever du det som om dina bilder i allmänhet har dålig fokus eller bakfokus, ja då kan ett besök hos återförsäljaren vara lämpligt.

//

Re: Re: Backfokus nikon d70 erfarenhet?

Megapolare skrev:
Gör en sökning här på forumet, det finns precis hur mycket som helst om bakfokus, vad det innebär och hur det fungerar.

Det finns dom som haft bakfokusproblem med D70, och det är såklart möjligt att även din kamera kan ha problem.

Notera att om man fotar t.ex en linjal så är det helt normalt att man har mer fokus bakom än framför den fokuspunkt man valt, det skall inte vara 50/50 framför/bakom. Däremot så skall det vara fokus på den fokuspunkt du valt, är det inte det, eller upplever du det som om dina bilder i allmänhet har dålig fokus eller bakfokus, ja då kan ett besök hos återförsäljaren vara lämpligt.

//

Förhållandet skall vara 1/3 framför focuspunkt och 2/3 bakom om jag inte minns helt fel.

Det beror ju på vilket avstånd fokus befinner sig hur mycket fokus som ska vara framför och bakom. Men 1/3 resp 2/3 är en hyfsad appromixation.

Magnus:
Med kit-optiken verkar fokus sitta där den ska, möjligen LITE bakom. Jag har även testat min kamera med Nikon AF 50/1.4 och där verkar det vara en aning frontfokus (denna glugg har jag bara testat på "riktiga" bilder). Jag har dock fortfarande skärpa på det jag fokuserar på, trots det korta skärpedjupet som f/1.4 ger.

På min fars D70 ger Tamronen (28-75/2.8) ingen märkbar bakfokus i "riktiga" bilder iaf. Jag tog några portträttbilder som han skulle ha till körkortet och fokus satt den den skulle.

Men det FINNS, som sagt, de som haft problem med detta och det har åxå kunnat åtgärdas av nikon.
I en del fall har det varit kameran och i andra har det varit objektivet det varit fel på.

Och vad menar du med att du tagit kort på en linjal. Har du siktat på något på linjalen så räcker inte detta.

Ska det vara någon validitet i testet bör du ha en bricka, typ shackrutig eller med ett kors på, som står ut 45 grader från linjalen, och altså har samma vinkel som filmplanet sensorn. Väl upplyst. Och den måste vara stor nog för att täcka hela fokussensorn i kameran.

Här är en bra länk för att se vad jag menar.

Glömde säga att stativ också är nödvändigt.

Den där sidan om D70 är bra. Tycker fortfarande att den där man ställer upp en platta i 45graders vinkel så den är paralell mot filmplanet är ännu aningen bättre. Men allt som bör finnas finns med. Skillnaden är väl på sin höjd max en millimeter.

En annan sak som några har stött på är att spegeln inte varit korrekt justerad kontra mattskivan och fokus sensorn, så även när det sett ut att vara i fokus har det inte varit det. Men jag har för mig att det är en försvinnande liten del.

Man bör dock tänka på att göra testet flera gånger och på lite olika avstånd. Ett AF system är fortfarande inget hundraprocentigt exact utan är ett evaluerande system.

Senast ändrad:
Tack för era synpunkter

har gjort testet helt enligt beskrivning ovan.

ringde nikon i dag och dom verkar känna till problemet väl, skall skicka upp den och omprogramera !

Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar