Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backens Kyrka, Umeå

Produkter
(logga in för att koppla)

Phorpher

Aktiv medlem
Jag har blivit ombedd att fota ett bröllop i Backens kyrka i Umeå i augusti. Jag har själv inte varit in i kyrkan och undrar således om någon här varit det? Tänker mest på ljusförhållanden och hur stor kyrkan är, dvs. om det är möjligt att stå på något bra ställe förutom i gången. Om någon har en bild från kyrkan så vore det till stor hjälp för att planera bröllopet. :)

Optiken som jag tänkt använda är ett 85mm f1.8, 17-50 f2.8 och ett 70-200 f4 (om det finns ljus så det räcker). Har även en 430EX-blixt som jag främst tänkte använda för upplättningsljus utanför kyrkan men det kan kanske bli aktuellt att använda den inne i kyrkan också.
 
Aha, att jag inte tänkte på Wikipedia!

Jättestora fönster ser det ut att vara så det ska nog bli bra. Tack så mycket! :)
 
Jag var förbi och kollade, men de hade bara öppet mellan 11 och 15.

Det är tre stora fönster på vardera sidorna drygt 4x1,5m och ett lika stort på gaveln med altaret. Det är ett mindre på den andra gaveln vid ingången.

Vid 18 lyste solen mot västra gaveln (ingången) så om bröllopet är mitt på dagen kommer du nog få gott om ljus utifrån.

Om du inte tror ditt 70-200/4 räcker så går det att hyra ett 70-200/2.8 IS på Swefo.se här i Umeå.

Runt kyrkan ligger det en kyrkogård så det kanske är läge att dra sig ner mot älven om du skall fota brudparet utomhus.
 
Oj! Det var schyst! :)

Bröllopet är klockan 17 så solen har kanske vikt in över gaveln då. Vi får hoppas att lite solljus tar sig in via långsidorna i vilket fall.

Paret har sagt att dom ska åka dit och leta upp lite ställen som dom tror passar bra för porträttfoton och jag tror de nämnde älven i det sammanhanget. Och det låter ju alldeles utmärkt med lite vatten. :)

Får se om jag tar en tur ner till Västerås domkyrka och ser hur pass bra mitt 70-200 funkar där. Det kan ju i alla fall ge en fingervisning om det räcker till.

Stort Tack Olof!
 
Denna bild kanske kan vara till lite hjälp. Den är tagen 25 juli kl 13:30. ISO 1600, f/4,0, 1/125 och solen lyste in från höger.
 

Bilagor

  • 070725-0006-t.jpg
    070725-0006-t.jpg
    78.8 KB · Visningar: 2,345
Tack för det Tage! :)

1/125, F4 på 1600. Ja, då är det inte jättemycket ljus i kyrkan ändå. Tur jag har mitt 17-50mm 2.8 och ett 85mm 1.8. Det blir nog uteslutande de två i kyrkan. Tror inte jag vågar prova med mitt 70-200 f4 med blixt.

Undrar jag om blixten orkar lysa upp om man studsar den i taket på kyrkan eller blir det för högt kanske..?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.