Annons

Back up Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Vill dubbelkolla!

Om jag gör back up regelbundet av hela min dator (Mac) med time machine får jag med alla lightroominställningar då också i xmp-filerna som ligger bredvid raw-filerna? Eller behöver jag göra back up internt i Lightroom också?

Om jag för över mina raw-bilder tillsammans med xmp-filerna till en annan dator med Lightroom syns de inställningar jag gjort på bilderna då?

Vill dubbelkolla!

Om jag gör back up regelbundet av hela min dator (Mac) med time machine får jag med alla lightroominställningar då också i xmp-filerna som ligger bredvid raw-filerna? Eller behöver jag göra back up internt i Lightroom också?
Du får med allt (dvs 100%) som finns på din dators HDD, såvida du inte explicit exkluderat ngt i TM-inställningarna.

Sedan vet jag faktiskt inte om man kan "ta tillbaka" enstaka filer/bilder godtyckligt (dvs utan motsvarande LR-katalogfil). Det kanske går om man sparar all konfig i sidofilerna? Att backa tillbaka hela LR-sättningen till en viss tidigare backup bör dock fungera.

Jag använder själv både LR och TM. Funkar klockers tillsammans med en NAS där jag har ett par RAID-monterade diskar. Sedan kan man köra rsync till ngt ställe på annan fysisk plats så har man ett rätt så skapligt backupsystem rullande helt automatiskt.

Senast ändrad:
Du får med allt (dvs 100%) som finns på din dators HDD, såvida du inte explicit exkluderat ngt i TM-inställningarna.

Jag använder själv TM. Funkar klockers tillsammans med en NAS där jag har ett par RAID-monterade diskar. Sedan kan man köra rsync till ngt ställe på annan fysisk plats så har man ett rätt så skapligt backupsystem rullande helt automatiskt.

Tack för hjälpen :)

Nej, det kan du inte.

Naturligtivs får du tillbaka bilden, men inte all metadata.

LR-katalogen uppdateras väl efterhand och följer med i time machines back up ... eller? Det gäller bara att se till att den också förs över om bilderna ska till annan dator. Är jag på rätt spår?

LR-katalogen uppdateras väl efterhand och följer med i time machines back up ... eller? Det gäller bara att se till att den också förs över om bilderna ska till annan dator. Är jag på rätt spår?

Du är på rätt spår. Se bara till att LR är stängt när du gör kopian på databasen. Själv använder jag LR's egna backupfunktion, på så sätt VET jag ju att det finns en stängd kopia tillgänglig när backuppen körs.

Tänk också på att det ENBART är vid backupkörningar som LR gör en kontroll av databasen och det enbart är då du upptäcker fel i den.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto