Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Babyfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

antwerp

Ny medlem
Hej!

Jag är nybörjarfotograf och ska ta bilder när vår baby föds snart. Hur tar man bra bilder i den sterila sjukhusmiljön? Det kan förstås även bli på natten.

Vad ska jag nu tänka på? Jag behöver tips i första hand om filmval och hur jag ska använda blixten men alla tips emottages tacksamt!

Jag har en beg Nikon F90X och SB-800.

Vänligen
Tomas

Ta med en fårskinnsfäll eller liknande som barnet kan ligga på. På det sättet skapar du en varm och ombonad miljö, långt borta från sterila sjukhus.

När det gäller filmval så skulle jag nog rekomendera Kodak Portra 160NC.

Blixt är nog en nödvändighet för att få rätt ljustempratur men dra om möjligt ner effekten och/eller slå den i en vägg eller tak.

Greven

Jag hade plåtat i sjukhusmiljön. Du kommer att ha massor av möjligheter att ta tusentals (hundratals i alla fall) bilder senare. Hade nog undvikit blixt och pressat en 400 eller 800 film om det behövs. Varför inte sv/v?!

/Mikael

Jag skulle också rekommendera en snabb svartvit film.
Snabbheten för att undvika blixt och svartvit för att det kan se ganska slemmigt ut för utomstående med färgbilder. För föräldrarna som är med om det hela gör det nog inget med färgfilm.

Titta gärna på Wiwis bilder från det reportage om förlossning hon gjorde i våras:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=44777

mvh Mattias

Hej

Jag skulle överväga ett inköp av en 50/1.8. Inte "speciellt" dyr(ca1400kr) och skarp.
Du kanske redan har en sån? I samband med en fyarhundrafilm och några välriktade lampor plåtar du i samband med en födsel utan problem, samt slipper problemet med blixt vilket iaf jag skulle undvika och kanske bebisen också?

Plåtade födsel med just den ljustarka optiken samt tri-x dvs en 400:a svartvit film och hade slutartider som var klart överkomliga.

Blixt är inget barnmorskorna rekommenderar och hur kul skulle det vara att få en blixt i nyllet när man möter världen för första gången?

Lycka till och grattis:)

En liten trevlig detalj som kan vara bra i dokumenterande syfte är att försöka få med klockan på väggen då och då (hänger väl alltid där). Ger ett trevligt tidsperspektiv när minnet börjar svika.

Se till att vara van vid hur blixten fungerar på kameran. Jag lånade jobbets 10D vilken var inställd på att sätta skärpa med hjälp av 20 snabba blixtar. Kände mig väldigt taskig mot vår nyutkomna lilla Alma.

Lycka till...

Kollade in din kameraväska och såg att du redan hade två riktigt ljusstarka gluggar, dom kommer bli kanon och räcker långt.

Mvh/Jan

Jag plåtade min dotters födelse med ett 50/1,4 och Tri-X. Jag ser ingen anledning att använda färgfilm. Färgerna på ett sjukhus är inte så roliga. Jag tog med mig 10 rullar och gjorde av med hälften. En vidvinkel är bra att ha. Jag använde en 24 för miljöbilder. Det finns oändligt mycket att dokumentera under ett par dagar på BB.

/Per

ANNONS