Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

B&W läget på 350D något att hurra för?

Produkter
(logga in för att koppla)

blixa

Aktiv medlem
Såg att det fanns ett svart / vitt läge på 350D (och 20D antar jag) - hur fungerar det och är det nått att ha?
 
Ja.. asså det går att ställa in till B&W men det går lika bra att göra i datorn (snyggare). Det finns lite större möjligheter med andra färgtoner, ett diagram med fyra kvadranter. Och man kan fota i tre olika färger. Det är väl mer imponerande isf.
 
Som nämnts ovan har man ju mycket fler möjjligheter att leka med s/v inställningar i datorn i efterhand.

Om du tar en JPG-bild i s/v läge i kameran så är den s/v, punkt slut. Det finns ingen färginformation kvar om du senare skulel komma på att du vill ha bilden i färg.

Om du däremot fotar i RAW-format så sparas färginformationen även i s/v läge och du har då alla möjliggheter kvar att leka med inställningar i efterhand.

Tror jag... så brukar det vara åtminstone.
 
Den stora fördelen med att ha ett svartvitt läge i kameran är möjligheten att få en svartvit förhandsvisning i skärmen. Det skulle jag hemskt gärna ha i min.

Samtidigt skulle jag aldrig vilja ha färdiga gråskalefiler. Så Canons lösning med färgråfiler är ju helt perfekt.
 
Exakt, så har jag ställt in min A2. Ett av programlägena har jag ersatt med s/v RAW. Då kan jag se en snabb förhandsgranskning av hur motivet ser ut i s/v. Tar jag bilden så har jag fortfarande färginformationen kvar. Kan väl dock inte påstå att jag använt det särskilt ofta, men funktionen finns.
 
Använder också "svartvit" läget på min 350D och det fungerar ypperligt i raw då man har kvar alla färger osv, men bilden visas i s/v.

Enda felet tycker jag är när man öppnar bilderna i PS CS2 Bridge så ändras inställningarna på bilden och datorn gör om alla bilder till färg, vilket jag inte gillar. Skulle vilja ha kvar de svartvita inställningarna som jag satt i kameran och om man vill göra någon bild till färg så kan man trixa med det manuellt.

Någon som vet hur man ställer in PS CS2 Brige så att den inte gör om s/v-raw till färg bilder automatiskt?
 
Låter praktiskt att behålla färginfon men kunna kolla in bilden i svartvitt på displayen - det var lite så jag hoppades det skulle funka i råformatet!

Sen hade det varit snäppet coolare om sökaren på något magiskt sätt hade visat svartvitt :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.