Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

B&H Photo, behöver ett snabbt svar!

Produkter
(logga in för att koppla)

warmiz

Aktiv medlem
Hejsan, skall beställa 2 objektiv från B&H som två bekanta som är i USA skall få ta med hem.

Men jag har egentligen två frågor:

Då det råkade bli lite tight med tid såär jag inte säker på om ett paket hinner komma fram till deras hus innan de åker till NY på tisdag. Men där har väll B&H en fysisk butik om jag förstått rätt.
Är det samma priser där som på nätet?

Och fråga 2, om jag beställer ett nikkor objektiv som det står "USA" på och inte" IMPORTED", gör det någon reell skillnad för mig och garantiärenden i sverige?

Tack på förhand för snabba svar då jag måste beställa ikväll om det skiljer mycket på priset i butik och på nätet :)
 
Handlar du i butik över disk tillkommer en "sales tax" som i New York ligger på 8%. Så det blir 8% dyrare i butik än att beställa över nätet.

Andra frågan vet jag inte.
 
Men där har väll B&H en fysisk butik om jag förstått rätt.
Är det samma priser där som på nätet?
Handlar man i butiken tillkommer lokal sales tax på 8,875 procent. Normalt tillkommer sales tax även om man skickar inom USA, men den varierar från plats till plats.

Skickas grejerna till Sverige slipper du sales tax men måste betala moms och tull (fast då slipper du å andra sidan be dina vänner att bryta mot lagen).

För övrigt brukar B&H vara snabba. När jag har handlat av dem har det tagit ungefär 36 timmar från beställning till min dörr (i Stockholm).
 
Hejsan, skall beställa 2 objektiv från B&H som två bekanta som är i USA skall få ta med hem.

Men jag har egentligen två frågor:

Då det råkade bli lite tight med tid såär jag inte säker på om ett paket hinner komma fram till deras hus innan de åker till NY på tisdag. Men där har väll B&H en fysisk butik om jag förstått rätt.
Är det samma priser där som på nätet?

Och fråga 2, om jag beställer ett nikkor objektiv som det står "USA" på och inte" IMPORTED", gör det någon reell skillnad för mig och garantiärenden i sverige?

Tack på förhand för snabba svar då jag måste beställa ikväll om det skiljer mycket på priset i butik och på nätet :)


Hej

Svar på fråga 2: Nej, ingen roll vad jag vet.

Jag köpte över disk på B&H och den där USA versionen har en 5 årig garanti som bara gäller i USA, jag skickade på skoj iväg garantilapparna medan vi var i NY med min svenska adress angiven och jag har ännu efter snart tre år inte hört ett ljud från någon vare sig i USA eller Japan eller Nikon Sverige ;-) Jag hade iof inte väntat mig annat. Ken Rockwell har en artikel i frågan som jag läst under kritaperioden i mitt kamerasurfande eller om det var jura…;-)

Här är länken som kanske svarar på fråga 2.

http://www.kenrockwell.com/tech/gray-market.htm

Lycka till

Hans
 
Tack för bra och snabb info!

Blev att jag slängde iväg en order på två objektiv och hoppas att de kommer fram på måndag som de påstod att den skulle göra så nu är det bara att vänta och hålla tummarna! :D

MVH Eriv
 
Angående din fråga så spelar det ingen roll eftersom du i inget av fallen har garanti som kan åberopas här hemma i Europa. Du får helt enkelt skicka tillbaka objektivet till USA om du skulle få problem med det.
 
Angående din fråga så spelar det ingen roll eftersom du i inget av fallen har garanti som kan åberopas här hemma i Europa. Du får helt enkelt skicka tillbaka objektivet till USA om du skulle få problem med det.
Nikon själva inte verkar hålla med dig
The Nikon USA warranty on film cameras, lenses, and speedlights will be honored by Nikon-authorized service centers outside the United States as long as you have the yellow copy of the Nikon USA warranty and your sales receipt from a dealer in the USA.
http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/9677
 
Men om man skickar till en adress i samma stat som butiken får man väl även betala samma skatt som i butiken?

Olle

Har uppfattat det som att taxen bara tillkommer vid köp i fysiska butiker, som ett påslag (straff?) för att man vill handla över disk. Priset på prislapparna i alla butiker är uteslutande exklusive denna sales tax, ganska störande om man handlar med kontanter då det alltid blir ojämna summor = massa småmynt i växel...

Någon får gärna rätta mig, men är ganska säker på att priset vid näthandel är befriat från påslag.
 
Canon har global garanti på objektiv, dock inte på kamerahus.

Såvitt jag vet gick Canon över till regional garanti för objektiv ganska nyligen. Jag fick även besked från Intervision nyligen att mitt EF objektiv har Europagaranti.

Men jag kan ju ha fått fel information, förstås.

EDIT: Kollade garantikortet jag fick med objektivet, och det var ett EWS (European Warranty System) som uttryckligen skriver att jag inte kan få den hanterad under garanti i ett icke-EWS land.
 
Senast ändrad:
Hmm, där ser man, jag har missat den nyheten då ... jag har försökt leta på webben och en del diskussioner tyder på att det har ändrats, hittar dock inget med Canon-logga på som säger hur det är. Det behövs ett telefonsamtal till Canon tror jag, kan vara bra att veta vad som gäller, eventuellt har objektiv som köpts innan ändringen fortfarade gällande garanti.
 
Stämmer helt. Vid leverans utanför delstaten så utgår ingen sales tax. Kommunal moms kan man säga med lite fantasi.
I så fall har USA nyligen ändrat sin beskattning. Normalt betalar man sales tax vid alla köp. Vid postorder den sales tax som gäller på leveransorten, om jag inte helt har missuppfattat.
 
I så fall har USA nyligen ändrat sin beskattning. Normalt betalar man sales tax vid alla köp. Vid postorder den sales tax som gäller på leveransorten, om jag inte helt har missuppfattat.

Det stämmer. Vid köp inom staten (t.ex. över disk) är handlaren skyldig att ta ut skatten, vid köp över en delstatsgräns är det köparens problem. Mottagaren är själv skyldig att ta upp skatten, sk "remote sales tax", i sin självdeklaration men nästan alla struntar i det. Det har varit diskussioner om att ändra det för att stärka både stats- och delstatskassorna (t.ex. Californien är ju nästan bankrupt).
 

attans då, nu åker visserligen någon i deras familj till staterna en gång i halvåret men det kan ju bli lite dryg väntan om nåt skulle pajja....

Men säg att jag skulle få problem med ett utav objektiven och ändå vill ha det årgärdat i sverige, vart vänder man sig isf? förstår att det beror väldigt mycket på skadans karaktär men generellt sett?
 
attans då, nu åker visserligen någon i deras familj till staterna en gång i halvåret men det kan ju bli lite dryg väntan om nåt skulle pajja....

Men säg att jag skulle få problem med ett utav objektiven och ändå vill ha det årgärdat i sverige, vart vänder man sig isf? förstår att det beror väldigt mycket på skadans karaktär men generellt sett?

Jag tolkar länken ovan som att det handlar om garantiservice på gråimporterade varor i USA. De skiljer på "USA Warranty" och "Worldwide Warranty"; varor med USW garantirepareras mot uppvisande av ett amerikanskt butikskvitto, varor med WWW servas också men inte mot amerikanskt utan endast utländskt butikskvitto. Gråimporterade varor (t.ex. de som märkts med "Imported" hos B&H) får man skicka till handlaren istället.

The Nikon USA warranty on film cameras, lenses, and speedlights will be honored by Nikon-authorized service centers outside the United States as long as you have the yellow copy of the Nikon USA warranty and your sales receipt from a dealer in the USA.
[...]
If you purchase equipment in another country where the Nikon Worldwide Warranty applies, copies of the sales receipt and this warranty are necessary to obtain warranty service in the USA. Buying the equipment with a Nikon Worldwide Warranty in the United States is not recommended because that warranty is not valid in the USA without a sales receipt from an overseas dealer, and it is not valid outside the USA with a sales receipt from a dealer in the USA.

I Sverige är det Nikons egen verkstad i Solna eller Lasses Kameraservice i Saltsjö-Boo som gäller oavsett problemets art. Några andra auktoriserade verkstäder finns inte i landet.
 
Handlar man i butiken tillkommer lokal sales tax på 8,875 procent. Normalt tillkommer sales tax även om man skickar inom USA, men den varierar från plats till plats.

Skickas grejerna till Sverige slipper du sales tax men måste betala moms och tull (fast då slipper du å andra sidan be dina vänner att bryta mot lagen).

För övrigt brukar B&H vara snabba. När jag har handlat av dem har det tagit ungefär 36 timmar från beställning till min dörr (i Stockholm).

Nja inom USA lägger företagen bara på Sales Tax om de har representation i den delstat dit varorna skickas.

B&H som ju bara finns i NY lägger inte på sales tax om de skickar till Kalifornien t.ex. Sen tycker ju delstatsmyndigheterna där att man ska ta upp dessa inköp i sin självdeklaration - men hur många gör det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.