Annons

Börjar skeppet ta in lite vatten?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Vet inte om jag har belägg för detta förutom min egen obeservation det senaste året/åren. Jag har varit medlem ganska många år nu och tycker mig verkligen se en minskning i aktivitet i forum och grupper och framför allt i kommenterandet. Förr fick man alltid något kommenterat eller betygsatt och själv kommenterar jag ungefär med samma frekvens.
Dessutom tycker jag inte det händer speciellt mycket i grupperna längre och Bildjournalist gruppen existerar inte ens länge märkte jag.
Är det så att intresset överlag börjar dö ut?
Jag kan själv känna lite granna nu i och med den digitala frammarsern att kvaliten har minskat överlag på foton som läggs in. Det är mindra tanke och mer bilder. Kanske det där i ligger en röd tråd till varför människors intresse börjar falna?
Lite tankar bara. Känns tråkigt att se mindre och mindre diskutioner och kommentarer på bilder..
/Martin.
 
I och med att det är fritt att starta grupper så innebär det att vissa grupper blir överflödiga. Det finns grupper som är enormt aktiva och andra som somnat in. Det är en rad olika faktorer som styr hur levande en grupp blir, men en kärna aktiva medlemmar är en förutsättning. Sen kan det finnas olika saker som gör att medlemmar blir aktiva i gruppen.

Eftersom det finns många väldigt aktiva grupper så finns det ingen anledning att döma ut den här funktionen.

Jag har inte detaljstuderat statistiken, men de övergripande trafiksiffrorna indikerar inte på någon minskad aktivitet på Fotosidan. Bildkommenterandet är flitigast inom vissa grupper. Det är lättare att engagera sig i bilder inom sitt eget intresseområde. Om du är med i inaktiva grupper så blir det inte lika många kommentarer.

Att kommenterandet skulle sjunka och att bildkvaliteten sjunker är kritik då och då hörts under nästan hela Fotosidans livstid. I början krävdes det att man skannade bilderna först, men sedan mitten av 00-talet är nästan alla medlemmar digitala. Oftast hittar vi förklaringen till den här typen av kritik i att den som kommer med kritiken själv utvecklats, fått en annan syn på sina och andras bilder, förändrat sitt beteendemönster på sajten samt efterfrågar andra saker än tidigare Samtidigt tillkommer det ständigt nya medlemmar som hittar massor att lära sig på Fotosidan.

Varje vecka är dett är omkring 100.000 olika personer om är inne på Fotosidan och besöker cirka 25 sidor. Den här siffran har varit konstant under flera år och vi ser snarast en svag ökning.

Flera äldre medlemmar har vittnat om hur de gått från att vara aktiva på en del av Fotosidan till en annan i takt med att intresset utvecklas. VIssa hänger i forum, andra bloggar och många är aktiva i olika grupper.

Vi kan naturligtvis inte vara nöjda med hur allt, det finns ständigt saker att förbättra. Du är naturligtvis välkommen att komma med förslag på förbättringar.
 
I och med att det är fritt att starta grupper så innebär det att vissa grupper blir överflödiga. Det finns grupper som är enormt aktiva och andra som somnat in. Det är en rad olika faktorer som styr hur levande en grupp blir, men en kärna aktiva medlemmar är en förutsättning. Sen kan det finnas olika saker som gör att medlemmar blir aktiva i gruppen.

Eftersom det finns många väldigt aktiva grupper så finns det ingen anledning att döma ut den här funktionen.

Jag har inte detaljstuderat statistiken, men de övergripande trafiksiffrorna indikerar inte på någon minskad aktivitet på Fotosidan. Bildkommenterandet är flitigast inom vissa grupper. Det är lättare att engagera sig i bilder inom sitt eget intresseområde. Om du är med i inaktiva grupper så blir det inte lika många kommentarer.

Att kommenterandet skulle sjunka och att bildkvaliteten sjunker är kritik då och då hörts under nästan hela Fotosidans livstid. I början krävdes det att man skannade bilderna först, men sedan mitten av 00-talet är nästan alla medlemmar digitala. Oftast hittar vi förklaringen till den här typen av kritik i att den som kommer med kritiken själv utvecklats, fått en annan syn på sina och andras bilder, förändrat sitt beteendemönster på sajten samt efterfrågar andra saker än tidigare Samtidigt tillkommer det ständigt nya medlemmar som hittar massor att lära sig på Fotosidan.

Varje vecka är dett är omkring 100.000 olika personer om är inne på Fotosidan och besöker cirka 25 sidor. Den här siffran har varit konstant under flera år och vi ser snarast en svag ökning.

Flera äldre medlemmar har vittnat om hur de gått från att vara aktiva på en del av Fotosidan till en annan i takt med att intresset utvecklas. VIssa hänger i forum, andra bloggar och många är aktiva i olika grupper.

Vi kan naturligtvis inte vara nöjda med hur allt, det finns ständigt saker att förbättra. Du är naturligtvis välkommen att komma med förslag på förbättringar.

Intressant att läsa. Jag tycker formatet för sidan är jättebra, och kan inte komma på mycket att förändra just där i nuläget. Det ända jag tycker är synd är det som jag upplever att folk inte bidrar med mer konstruktiv kritik på bilder. Det är ett sådant viktigt verktyg för att utvecklas

. Sedan tycker jag det är väldigt tråkigt att det inte verkar finnas något intresse för bildjournalism eller bra dokumentära bilder. Och ganska märkligt. Måste vara fler som gillar bilder där man vill säga något lite större än bara det visuellt vackra etc. Vet att det finns en del andra grupper som uttryck och gatufoto etc, men saknar en för Dokumentära bilder eller bildjournalistik.

Gick med i en annan site på nätet som heter "photo.net" och dom har ett liknande format som fotosidan. Där kommenteras det heller inte mer, men där betygsätts bilder mer och så finns det så mycket mer människor så det blir mer diskutioner som är givande och finns mycket mer bilder att inspireras av.
Gillar dock Fotosidans format mera, så det är med visst vemod jag spenderar mer och mer tid på den andra sidan..
/Martin.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.