Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Börja samla på frimärken kanske...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med Ingeborg (i hans inlägg #17). Vissa billigare studioblixtar har en väldig lång brinntid (som kompenserar ljusstyrkan) vilket ger rätt ljusmängd till slut .
 
Innan jag skaffade min trigger så fick jag dom klassiska svarta banden som jag gick över en viss tid med en billig trigger...efter ny trigger inga problem...samma bilxt, samma kamera.

Och jag kan köra detta på låg effekt hos blixten utan problem.

Jag är nöjd iallfall.....sorry för att ha kapat tråden fullständigt ;)

"Och bilen går bra?".....trevlig stämning som vanligt här på fotosidan...alltid trevlig stämning!!!
 
Vi tycks ha ett fall där kartan och terrängen inte riktigt stämmer, och då gäller ju terrängen, och humlan kan flyga, vem som än hävdar motsatsen.

Så det funkar alltså tydligen med Nikon och HSS, när studioblixtarnas brinntid är tillräckligt lång och ljuskurvan tillräckligt jämn under slutarens löptid. Det är ju bra att känna till för den som har en D7000. HSS innebär att synkpulsen går ut aningen innan slutaren öppnar och att meningen är att blixten ska lysa under hela slutarens löptid.

Det är inte främst billiga studioblixtar som har lång brinntid, utan det beror mest på effekten och även på blixtrörets längd. Låg effekt ger kortare brinntid, så om det fungerar med 400 Ws är det inte säkert att det fungerar med 100 Ws. Och hur det fungerar får man pröva sig fram till, eftersom det ligger lite utanför bruksanvisningen.

Jag tycker faktiskt att det är intressant att det kan fungera - i vissa fall.

Det går antagligen inte med de nya blixtarna från Elinchrom, men det kan funka med blixtar som brinner längre. Jag använde för länge sedan Braun F800, och den brann så länge att den inte kunde frysa rörelse, och samma gäller många studioblixtar, så det är ganska stor variation på blixtar.

Och nej, det är nog inte dags att börja samla frimärken än, utan prova gärna om blixtarna lyser så länge att det går att använda HSS och korta slutartider.
 
Är det inte fel väg att gå. Det borde bli bättre resultat med normal sync på 1/125 och att använda blixtar med kort brinntid (speedlights) för att frysa rörelsen. En speedlightblixt kan ju ha brinntid på mycket kortare än en 8000-del.

Highspeed synch är mer konstruerad för att klara upplättning med dagsljus.

Blixtfotografering kräver lite bakoframtänk för att bli rätt tycker jag. Tex längre tid för att låta blixten frysa rörelse. kortare tid med HSS ger att blixten måste lysa längre tid och fryser mindre.

till TS tycker jag att rådet först och främst är att testa med längre slutartid (1/125) och ett stillastående motiv för att se om skärpan blir bra. Sedan kan man ta felsökningen vidare.

Här finns väldigt bra artikel om hur det fungerar. Visserligen på engelska och något teknisk men bra: http://www.scantips.com/lights/flashbasics2b.html
 
Och det finns många matnyttiga sidor hos scantips.com. Effekten av att andra ridån skymmer en del av sensorn vid kortare slutartid visas på:
http://www.scantips.com/lights/flashbasics2c.html

Och den visar att det finns ganska gott om tid vid "kortaste synktid" som slutaren står öppen. I exemplen på sidan är hela sensorn fri också vid 1/320 på D800, där slutaren ju måste löpa längre sträcka än på cropkameran.

Studioblixtar brinner ofta flera millisekunder och tar uppemot en millisekund för att nå betydande ljusstyrka när de tänds med slav, som kan ha fördröjning på omkring en halv millisekund. Det är skälet till att man kan behöva använda ännu längre slutartid för att få med hela blixten när blixtarna brinner länge, och att de brinner länge är skälet till att de inte fryser rörelse.
 
kan ingenting om detta i teorin...men min praktiska erfarenhet säger tvärt om. du fryser bilden lättare med 1/800 än vid 1/125.....iallfall med min bilxtar.
 
kan ingenting om detta i teorin...men min praktiska erfarenhet säger tvärt om. du fryser bilden lättare med 1/800 än vid 1/125.....iallfall med min bilxtar.

Med vissa kombinationer av kamera, trigger och blixtar kan man hyper-synka på det här sättet.

I de allra flesta fall så blir det som innan du bytte till ny trigger.
 
kan ingenting om detta i teorin...men min praktiska erfarenhet säger tvärt om. du fryser bilden lättare med 1/800 än vid 1/125.....iallfall med min bilxtar.

Det som du kanske inte helt förstår är att det är ett specialfall. Det hänger helt på vad du har för blixtar, och att kameran dessutom har automatisk FP-synk, som tänder blixten en aning innan slutaren börjar löpa. Sedan hänger det på att blixtarna du har lyser tillräckligt länge för att ge ljus under hela den tid som slutaren löper över sensorn.

Det du gör ligger alltså utanför boken, och det är väldigt bra att det funkar för dig, men det kan inte användas som ett allmänt råd annat än om man har precis samma utrustning eller väldigt lika. Berätta gärna vilka blixtar du har, som ju förefaller ge hyggligt jämnt ljus under tiden som slutaren löper. Nu är ju springan rätt bred vid 1/800, så ljuskurvan kanske inte ger sig tillkänna i någon högre grad. Det kan bli mindre jämnt vid 1/8000 sekund.

Och för TS kan det eventuellt fungera - eller inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.