ANNONS
Annons

Börja samla på frimärken kanske...

Produkter
(logga in för att koppla)

magplask

Avslutat medlemskap
Jag är så uppgiven nu!
Och jag vet inte om det är mig eller kameran (nikon d7000 fotar oftast med kitobjektivet på 18-55) det är fel på.
Jag har en studio beståendes av vit pappersbakgrund, en softbox 50x70 cm med 110w blixt och en 110w blixt med vitt paraply. blixtarna har modelljus och steglöst vred.
Jag har skitsvårt att få till skärpan! det kan bli bra om det bara är en unge och särskilt om det är mer närbild, men så fort jag zoomar ut och tar helkropp eller flera barn så förlorar jag skärpa direkt och motivet blir suddigt, mer eller mindre.
jag måste nästan alltid lägga till skärpa i lightroom.. :(

jag är helt självlärd så jag suger nog rätt duktigt haha.
jag brukar fota i A läge med en slutartid på 1/250 - 1/300 (tror jag).
kan visa bildexempel lite senare då jag sitter vid fel dator nu.
är så uppgiven nu så att jag snart säljer allt å börjar med frimärken istället!
 
Börja med att ställa kameran i M-läget istället.
Slutartiden skall vara 1/60 eller 1/125, jobba dig fram till rätt bländare baserat på ljuset du får från blixtarna om du inte har tillgång till en riktigt ljusmätare för blixt.

Ställ upp något att plåta, kameran på ett stativ och ta bilder. Justera bländaren ett steg i taget och plocka sedan in hela högen för visning på datorn, EN av bilderna kommer att vara "rätt" exponerad och det är den inställningen du skall utgå ifrån för dina resterande bilder.
 
...men så fort jag zoomar ut och tar helkropp eller flera barn så förlorar jag skärpa direkt och motivet blir suddigt, mer eller mindre.

Att sätta skärpan brukar vara kinkigare vid längre brännvidd, inte tvärt om. Det tyder på att du behöver lämna in objektivet (tillsammas med kameran) för kalibrering.

Det går att justera AF-fel själv i D7000, men den justeringen tar inte hänsyn till brännvidden, så då kommer du att få suddiga bilder när du zoomar in i stället. Bättre att lämna in grejjerna och få det riktigt gjort.
 
Jag tror att du behöver visa med bilder hur problemet ser ut, för att få bättre råd. Det är lite tidigt att rekommendera inlämning av kameran för att åtgärda den om man inte först gör ett skärpetest, och det kan man med fördel göra utan blixt.

Berätta också om hur du synkar dina blixtar, de kanske brinner av innan slutaren öppnar?

A-läget använder man aldrig med blixt, eftersom kameran då väljer slutartid, och med studioblixtar kan man inte ta med kortare tid än 1/200 sekund, men man kan behöva längre tid för att det blir en liten fördröjning när blixtarna slavtänder. Det brukar fungera med 1/160.

Du ska använda manuell inställning (M) när du använder studioblixtar, och om du tänder dem med kamerans inbyggda blixt, måste den vara inställd på att inte använda TTL. Bländaren får man experimentera fram, och det är lite knepigt när man har steglös inställning av ljuset, eftersom det är svårt att bedöma hur mycket ljus man får av blixten i andra lägen än full effekt. Så ställ åtminstone den ena blixten på full effekt som huvudljus, och dra ner den andra om du vill använda den med mindre styrka.

Men skärpetest av kameran och objektivet bör du göra, och helst utan blixt. Det finns en ganska enkel metod som är beskriven i den här filen:
http://www.dphotojournal.com/focus-test-chart.pdf

Man skriver ut testbladet på ett papper och använder det för fokustest. Det går att göra testet på fri hand, om man bara lägger ner papperet på golvet drygt en och en halv meter bort och står upp och fotograferar det på A-läge med största bländaröppningen på objektivet. Om objektivet fokuserar fel, när man zoomar in, så syns det ganska tydligt. Bättre är att ha kameran på stativ när man gör testet, och då kan man göra det också i svag belysning.
 
Jag är så uppgiven nu!
Och jag vet inte om det är mig eller kameran (nikon d7000 fotar oftast med kitobjektivet på 18-55) det är fel på.
Jag har en studio beståendes av vit pappersbakgrund, en softbox 50x70 cm med 110w blixt och en 110w blixt med vitt paraply. blixtarna har modelljus och steglöst vred.
Jag har skitsvårt att få till skärpan! det kan bli bra om det bara är en unge och särskilt om det är mer närbild, men så fort jag zoomar ut och tar helkropp eller flera barn så förlorar jag skärpa direkt och motivet blir suddigt, mer eller mindre.
jag måste nästan alltid lägga till skärpa i lightroom.. :(

jag är helt självlärd så jag suger nog rätt duktigt haha.
jag brukar fota i A läge med en slutartid på 1/250 - 1/300 (tror jag).
kan visa bildexempel lite senare då jag sitter vid fel dator nu.
är så uppgiven nu så att jag snart säljer allt å börjar med frimärken istället!

Håller med Peter, skit i A läget, det är du som är chef, inte kameran.Kör manuellt och pröva nån gång manuell fokus(alltså vad du själva anser vara skarpt) också.Det blir nog bra när du lärt dig vissa grundläggande principer..
 
Om du inte har en bra trigger så måste du gå ner från 1/250 till minst under 1/160....utan detta får du oskärpa så fort något rör på sig. Hade själv samma problem med min d7000 innan jag skaffade en bra radiotrigger, nu kan jag lätt ligga på 1/800

Och kör på M

Så här blir mina med 200w visco bilxtar.....inte något permiumkit direkt:
http://www.flickr.com/photos/65072883@N04/11148643576/sizes/l/in/photostream/
http://www.flickr.com/photos/65072883@N04/11484410935/sizes/l/in/photostream/
 
Om du använder 1/800 så har du väl nån sorts speciallösning med high-speed-sync?

Kortaste slutartid med studioblixtar ligger ju normalt sett annars nånstans kring 1/125-1/250 beroende på kameramodell.
 
Har en bra radiotrigger.....mina blixtar har inte highspeedsync, men det funkar ändå?;)

Mycket hopp å skutt blir bättre vid 1/800 upplever jag iallfall....bilderna har mer stenhård skärpa vid 1/800 än vid 1/250.
 
Har en bra radiotrigger.....mina blixtar har inte highspeedsync, men det funkar ändå?;)

Mycket hopp å skutt blir bättre vid 1/800 upplever jag iallfall....bilderna har mer stenhård skärpa vid 1/800 än vid 1/250.

Det har inte med din radiotrigger att göra. Det har att göra med att ridån på din D7000 tar 1/200 dels sekund på sig att rulla över hela sensorn. Om du kör med kortare slutartid så kommer bakre ridån att börja stänga slutaren innan främre ridån har öppnat helt och då kommer inte hela sensorn att vara exponerad för ditt blixtljus oavsett hur bra triggers du har.
 
En snabb följdfråga. Gäller samma rekommendation, 1/60 - 1/125, om man kör med Speedlites?
Blev lite nyfiken bara då jag hittills kört med 1/250.
 
Om kameran har kortaste synktid 1/250 så gäller den när man har blixtarna anslutna direkt till kameran, alltså utan slavtändning av något slag.

De flesta av våra kameror synkar vid 1/200, och om man använder kortare blir det en mörk kant på bilden, där den andra ridån täcker lite av sensorn.

När man har någon form av slavtändning blir det alltid fördröjning, och det gäller också radiolänk och IR-länk. Då måste man öka tiden åtminstone ett snäpp längre än kortaste synktid för att slutaren ska vara helt öppen när blixtarna brinner. Alltså 1/160 som kortast.

En del studioblixtar har lite större tröghet vid tändningen, och de har också längre brinntid än speedlite, och därför kan man behöva ännu längre tid med slavtända studioblixtar, kanske 1/125.

Speedlite som tänder trådlöst med hjälp av en Master har också fördröjning, så att man måste öka tiden ett snäpp. Kortaste synktid gäller alltså med kabelanslutna små blixtar eller en enda Speedlite, men om man har flera som synkar trådlöst ska tiden vara ett snäpp längre, eftersom alla inte tänder precis samtidigt. Det betyder alltså 1/200 om kortaste synktid är 1/250, eller 1/160 om kortaste synktid är 1/200.

Det är ridåns löptid som avgör kortaste slutartid för synk. Slutaren står aldrig helt öppen vid kortare tider, utan den täcker en del av bildytan.
 
skumt att det funkar och dessutom blir bättre...innan min radiotrigger så kunde jag inte gå över 1/200 hur jag än gjorde.
 
skumt att det funkar och dessutom blir bättre...innan min radiotrigger så kunde jag inte gå över 1/200 hur jag än gjorde.

Och bilen går bra?

Om du hade visat dina bilder med EXIF skulle det ha kunnat verifieras eller falsifieras.

Men det är faktiskt så att slutaren inte är helt öppen vid kortare tid än den som anges som kortaste synktid. Om man har blixtar med snabb tändning och lång brinntid och synk på andra ridån fungerar, vilket den kan göra på tillbehörsskons mittkontakt även om den inbyggda blixten inte kan lösas ut, så finns kanske en möjlighet att få hela bildytan belyst, men den blir inte jämnt belyst, eftersom slutaren är en springa som rör sig över bildytan.

Så jag tror inte riktigt på vad du säger, någonting är fel.
 
Och bilen går bra?

............................................

Så jag tror inte riktigt på vad du säger, någonting är fel.

På Nikonkameror går det att fotografera med blixt på kortare tider än synkhastigheten (ända ned till 1/8000 sek). Det kallas automatisk FP med höghastighetssynk och sker genom att blixten avfyras ett flertal gånger under exponeringen. Det fungerar tillsammans med Nikons originalblixtar och tydligen även med studioblixtar av Rickards bilder att döma (vilket jag inte tidigare känt till).

Men effekten blir av naturliga skäl lägre ju kortare exponeringstiden är. Vid 1/8000 är det inte mycket kräm kvar. Mycket användbart vid t ex upplättningsblixt utomhus med solljus och när man vill ha riktigt kort skärpedjup.

Om denna användbara finess finns på andra kamerafabrikat har jag ingen aning om:)
Anders W
 
Och förklaringen till att det kan fungera med studioblixtar är självklart att blixtens brinntid är ungefär lika lång som slutarens löptid. Studioblixtar kan, beroende på effekt, ha flera millisekunders brinntid, medan Speedlite sällan når upp till så mycket om en millisekund.

Blixtar som är gjorda för den sortens synk brinner med pulser under ridåns löptid, och deras ljuskurva är under den tiden tämligen jämn. Studioblixtar har inte den funktionen, men om studioblixten har tillräckligt lång brinntid och tänder tillräckligt fort, så kommer bildrutan att vara exponerad om synken går när slutaren börjar löpa.

Den nomala X-synken är när första ridån har löpt ut. Som tidigare har nämnts har den andra ridån, den som stänger, hunnit en bra bit, och hela rutan exponeras inte om slutartiden är kort.

Så det förefaller vara en grej som kan fungera när kameran synkar för "High Speed", men det handlar om timing - slutarens löptid och blixtens brinntid måste överensstämma.

Om man har flera studioblixtar och bara en kopplad till synk och de övriga på slav, kommer de som har slavtändning att tända senare än den första.
 
Och förklaringen till att det kan fungera med studioblixtar är självklart att blixtens brinntid är ungefär lika lång som slutarens löptid. Studioblixtar kan, beroende på effekt, ha flera millisekunders brinntid, medan Speedlite sällan når upp till så mycket om en millisekund.

Blixtar som är gjorda för den sortens synk brinner med pulser under ridåns löptid, och deras ljuskurva är under den tiden tämligen jämn. Studioblixtar har inte den funktionen, men om studioblixten har tillräckligt lång brinntid och tänder tillräckligt fort, så kommer bildrutan att vara exponerad om synken går när slutaren börjar löpa.

Den nomala X-synken är när första ridån har löpt ut. Som tidigare har nämnts har den andra ridån, den som stänger, hunnit en bra bit, och hela rutan exponeras inte om slutartiden är kort.

Så det förefaller vara en grej som kan fungera när kameran synkar för "High Speed", men det handlar om timing - slutarens löptid och blixtens brinntid måste överensstämma.

Om man har flera studioblixtar och bara en kopplad till synk och de övriga på slav, kommer de som har slavtändning att tända senare än den första.

Oj då - har det klarnat? För ett par inlägg sedan påstod du precis motsatsen, d v s att det inte fungerade med blixt på kortare tid än synktiden. Dessutom antydde du på ett tämligen arrogant sätt att Rickard talade osanning när han sa att han tog bilder med blixt på 1/800 sek.

För övrigt tror jag inte ett smack på din beskrivning ovan.
Anders W
 
Oj då - har det klarnat? För ett par inlägg sedan påstod du precis motsatsen, d v s att det inte fungerade med blixt på kortare tid än synktiden. Dessutom antydde du på ett tämligen arrogant sätt att Rickard talade osanning när han sa att han tog bilder med blixt på 1/800 sek.

Du kan gott tagga ner ett par snäpp. Jag har inte påstått att någon har ljugit, bara att det måste finnas en förklaring, och förklaringen är att blixten lyser under slutarens löptid, så enkelt är det.

Jag tror dock fortfarande inte att belysningen kommer att vara jämn under hela löptiden, vilket antagligen märks vid mycket kort slutartid.

Det går ganska lätt att testa vad som händer, och om man ställer ner blixtstyrkan, blir blixtens brinntid kortare och kan bli kortare än slutarens löptid.
 
Du kan gott tagga ner ett par snäpp. Jag har inte påstått att någon har ljugit, bara att det måste finnas en förklaring, och förklaringen är att blixten lyser under slutarens löptid, så enkelt är det.

Jag tror dock fortfarande inte att belysningen kommer att vara jämn under hela löptiden, vilket antagligen märks vid mycket kort slutartid.

Det går ganska lätt att testa vad som händer, och om man ställer ner blixtstyrkan, blir blixtens brinntid kortare och kan bli kortare än slutarens löptid.

Läs ditt eget inlägg nr 14 och fundera på vem som behöver tagga ner ett par snäpp. Så här skriver du bl a:

Och bilen går bra?

Om du hade visat dina bilder med EXIF skulle det ha kunnat verifieras eller falsifieras.
............................
Så jag tror inte riktigt på vad du säger, någonting är fel.

Hur som helst - Rickard har tidigare i tråden länkat till sina bilder på Flickr (riktigt riktigt snygga och dessutom jämnt belysta by the way). Tittar man på EXIF på dessa bilder ser man att han använt helt olika exponeringstider; alla kortare än kamerans synktid.

Men vi lägger ner nu. Vi är långt OT.
Anders W
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar