magplask
Avslutat medlemskap
Jag är så uppgiven nu!
Och jag vet inte om det är mig eller kameran (nikon d7000 fotar oftast med kitobjektivet på 18-55) det är fel på.
Jag har en studio beståendes av vit pappersbakgrund, en softbox 50x70 cm med 110w blixt och en 110w blixt med vitt paraply. blixtarna har modelljus och steglöst vred.
Jag har skitsvårt att få till skärpan! det kan bli bra om det bara är en unge och särskilt om det är mer närbild, men så fort jag zoomar ut och tar helkropp eller flera barn så förlorar jag skärpa direkt och motivet blir suddigt, mer eller mindre.
jag måste nästan alltid lägga till skärpa i lightroom..
jag är helt självlärd så jag suger nog rätt duktigt haha.
jag brukar fota i A läge med en slutartid på 1/250 - 1/300 (tror jag).
kan visa bildexempel lite senare då jag sitter vid fel dator nu.
är så uppgiven nu så att jag snart säljer allt å börjar med frimärken istället!
Och jag vet inte om det är mig eller kameran (nikon d7000 fotar oftast med kitobjektivet på 18-55) det är fel på.
Jag har en studio beståendes av vit pappersbakgrund, en softbox 50x70 cm med 110w blixt och en 110w blixt med vitt paraply. blixtarna har modelljus och steglöst vred.
Jag har skitsvårt att få till skärpan! det kan bli bra om det bara är en unge och särskilt om det är mer närbild, men så fort jag zoomar ut och tar helkropp eller flera barn så förlorar jag skärpa direkt och motivet blir suddigt, mer eller mindre.
jag måste nästan alltid lägga till skärpa i lightroom..
jag är helt självlärd så jag suger nog rätt duktigt haha.
jag brukar fota i A läge med en slutartid på 1/250 - 1/300 (tror jag).
kan visa bildexempel lite senare då jag sitter vid fel dator nu.
är så uppgiven nu så att jag snart säljer allt å börjar med frimärken istället!