ANNONS
Annons

börja sälja bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

aitchh

Aktiv medlem
jag vill bli fotograf, och jag vill börja någionstans, hur ska man börja för att få ens bilder sålda? jag är 15.

Mvh oscar

Ta bilder folk vill köpa. Kontakta en bildbyrå kanske, Lokaltidning eller liknande. Vad för bilder vill du sälja?

Jag vet inte om det fungerar likadant idag som det gjorde när jag var 15, men går det inte att fixa en PRAO-plats som fotograf på lokaltidningen?
Det kan ju vara ett bra sätt att få in en fot en redaktion och bygga vidare på det.

Jag kapar den här tråden, rubriken gäller också min fråga.

Litet hybris och litet dagdrömmeri är det. Jag är vanlig amatör, har inga ambitioner att bli proffsfotograf. Men antag att jag tar en riktigt bra nyhetsbild, och att jag tycker att bilden borde kunna ge en slant. Att skicka den till GP, jag bor i det området, som läsarbild och få 500 kr, eller om jag inte vinner det priset få delta i utlottningen av en Ipod (en per år eller vad?) intresserar mig inte. Hellre donerar jag bilden till den lilla lokaltidningen i Kungsbacka.

Så vad gör jag? Skickar jag runt bilden till olika redaktioner? Eller skickar jag den till en bildbyrå? Vilken då i så fall?

Frågan kändes litet extra aktuell eftersom jag snart reser till Kuba. En sjuk f.d. president, ett instundande 50-årsjubileum av revolutionen och en pågående orkansäsong kan ju leda till många händelser som är intressanta också i Sverige.

Så hur förbereder jag mig om Bilden skull visa sig?

När det gäller eventuella kubabilder har jag inget att komma med, men lokala nyhetsbilder har jag hanterat på följande sätt de få gånger jag haft något jag tyckt skulle kunna vara intressant. Jag har redan när jag tagit bilderna ringt upp den ena av tidningarna och berättat var jag befunnit mig och frågat om de är intresserade av bilder. Jag har redan då sagt att jag debiterar enligt prislistan, och det har inte varit nåt problem alls. Såfort jag haft möjlighet, dvs efter nån halvtimme eller så, har jag mailat över bilden och även i mailet påpekat att jag fakturerar enligt prislistan. Som sagt, inga problem trots att även den tidningen fiskar efter mer eller mindre gratis läsarbilder.

Har man bilder som man tror är unika ska man inte bara skicka in dem till GP eller nån av kvällstidningarnas 71-nummer. Man ska ringa och prata med bildredaktör eller nyhetschef på lämplig tidning. Och man ska givetvis inte ta betalt "enligt prislista" -- utan förhandla om priset. Bra bilder är värda mer än 800-1000 kr.

Varför inte bara besöka lokaltidningen och kolla om de har intresse för bilder från Kuba? Ofta kan ett sådant spåneri ge resultat. De kan om inte annat få en exklusiv resedokumentär från Kuba, exakt vad lokaltidningarna ofta vill ha.
"Sven Svenssons åtta dagar på Kuba" typ... Var klar och tydlig om priser och ideer om inriktningen bara! //Hasse

Har man bilder som man tror är unika ska man inte bara skicka in dem till GP eller nån av kvällstidningarnas 71-nummer. Man ska ringa och prata med bildredaktör eller nyhetschef på lämplig tidning. Och man ska givetvis inte ta betalt "enligt prislista" -- utan förhandla om priset. Bra bilder är värda mer än 800-1000 kr.

Du har så rätt. För min del har jag inte bedömt att bilderna varit unika i den meningen, och därför har jag nöjt mig med "enligt prislista". Unika bilder kan givetvis ge betydligt mera. De bilder K-G Stolt råkade ta för några år sedan är ju exempel på det, och han har ju också beskrivit hur han gick till väga, för den som orkar använda sökfunktionen.

De bilder K-G Stolt råkade ta för några år sedan är ju exempel på det, och han har ju också beskrivit hur han gick till väga, för den som orkar använda sökfunktionen.
Nu blev jag nyfiken, och jag har försökt med sökfunktionen utan att hitta något som verkar handla om detta. Har du mer ledtrådar?

Jag sökte också på "Stolt" och "Bill" och fann en underhållande tråd där han hade Usama i rubriken. Han hade ju dagdrömt om att möta Usama på stan och börjat tråden som slutade med en bild på löpet på Expressen.

I tråden står att man kan ladda upp en bild på hemsidan hos Pressens Bild. Men tråden är gammal, och numera har Pressens Bild gått upp i Scanpix. Den funktionen verkar inte finnas kvar.

Ja, ja, jag vet att det finns tjänster som rapidshare där man kan göra så.

En detalj till, iofs kan alla fråga sin tidning. Men vilken bildkvalitet vill en dagstidning ha om bilden sänds på nät. Jpeg med måttlig komprimering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar