Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Börja om på nytt - Canon 6D? eller vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

marianil

Aktiv medlem
Har haft inbrott och blivit bestulen på bl.a. hela min kamerautrustning! Sorg utan dess like just nu, men lika bra att ta tjuren vid hornen på en gång och börja göra research för vad jag ersätter min tidigare utrustning med.

Har haft Canon så länge jag har kört digitalt och hade nu sist Canon 500D. 7D var länge ett alternativ men föll på att jag upplevde att huset blev för stort och tungt för mig.

Ovanpå detta hade jag givetvis en rad EF-S objektiv som också var en vägande anledning.

Men nu står jag utan vare sig hus eller ett enda objektiv kvar så vart börjar jag?

Har haft ett Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM som standard glugg som jag varit nöjd med. Fotograferar mest mat och min dotter (3 år).

Sneglar nu på Canon 6D, men inser att den verkar först släppas i December, stämmer detta?

Annars har jag väl 650D alt 60D som alternativ.

För- och nackdelar? Tänker inte så logiskt själv just nu så behöver all input jag kan få.

Kommer åka till New York i slutet på November så jag har möjlighet att köpa min utrustning där om jag nu skulle vinna något på det. (Känner till krånglet med garantier att man måste tulla etc).

Eller ska jag byta märke och gå över till Nikon?

All tänkbar hjälp och input som jag kan få tar jag tacksamt emot just nu.

Känns jävligt surt och bittert att ha blivit av med hela kamerutrustning, MacBook, iPad, iPhone etc.

Tusen tack på förhand!
 
Tänk om från början är mitt tips. Vad söker du? Vad fotograferar du mest? Behövs maximal ISO prestanda och tunnt skärpedjup är det FF som gäller - fast det blir större. Behöver du snabb AF vid rörliga motiv då behövs SLR/ESR. Fotar du bara stilla motiv kan spegellöst räcka idag. Detta blir litet och behändigt. Behövs maximalt dynamiskt omfång är Sonys sensorer (Nikon, Pentax, Sony, Olympus) bättre än Canon. Maximalt ISO är Canon väs lika bra.

Ett sista tips - tänk mindre på kamerahuset och mer på systemet - finns de objektiv du vill ha till ett rimligt pris i systemet?
 
Tänk om från början är mitt tips. Vad söker du? Vad fotograferar du mest? Behövs maximal ISO prestanda och tunnt skärpedjup är det FF som gäller - fast det blir större. Behöver du snabb AF vid rörliga motiv då behövs SLR/ESR. Fotar du bara stilla motiv kan spegellöst räcka idag. Detta blir litet och behändigt. Behövs maximalt dynamiskt omfång är Sonys sensorer (Nikon, Pentax, Sony, Olympus) bättre än Canon. Maximalt ISO är Canon väs lika bra.

Ett sista tips - tänk mindre på kamerahuset och mer på systemet - finns de objektiv du vill ha till ett rimligt pris i systemet?

Jag försöker tänka OM helt, men det är svårt när man inte har hängt med i utvecklingen alls på sista tiden då jag inte har haft intresse av att uppdatera mig. Jag har varit nöjd med vad jag har haft.

Jag behöver en kamera med snabb AF, möjlighet att filma och då helst i fullHD, maximal ISO för att slippa att köra med extern blixt för att få till bra bilder.

Var som sagt var väldigt nöjd med mig 15-85 objektiv sett till omfånget, men hade hellre sett att det varit 15-85/2,8 i stället. Finns det någon annat objektiv som är ljusstarkare än mitt tidigare Canonobjektiv?

Hade givetvis helst velat ha en 5D Mark III men har inte ekonomi för detta med tanken på att allting måste köpas nytt, inte bara kamerasaker utan även all datorutrustning etc med tanke på inbrottet. Viss del får vi väl tillbaka på försäkringen men jag vet också att värdet skrivs ner väldigt mycket så jag inser att vi kommer göra en rätt rejäl ekonomisk förlust här.

För den sakens skull vill jag inte nöja mig med någon "good enough" lösning.

Så utifrån detta, tips?
 
Skall de vara utan större kompromisser och snabb AF utanför mittpunkten då är nog Nikon D600 med f/2,8 zoomar bästa valet då D700 som vare innan inte filmar. Canon 5DII och 6D är också att tänka på dock är autofokusen sämre specad och trots detta kostar 6D samma som D600. En ny 5DII kan fås för 14.000:-. Det är dock ingen idé att köpa en kamera för maximal bra ISO och sedan handikappa den med en f/3,5-5,6 zoom eller liknande.
 
Min uppfattning: har du 18000:- att lägga på en kamera köp Nikon D600.Den saknarinbyggd GPS och WiFi som finns i 6D men det går att köpa till men man kan inte köpa till bättre autofokus i 6D. Jag äger inte Nikon och inte längre Canon så jag tror inte jag är partisk.
 
Canon är tyvärr ganska ordentligt ifrånsprungna för tillfället på alla områden utom sportfoto.
Skulle jag börja från scratch idag hade jag tittat både en och två gånger på Nikon.
 
Å fan...är det så alltså...på objektivfronten också!? Jag som skulle kunna välja system enbart efter möjligheten att fota med EF 70-200/4L IS :p ;)
 
Skall de vara utan större kompromisser och snabb AF utanför mittpunkten då är nog Nikon D600 med f/2,8 zoomar bästa valet då D700 som vare innan inte filmar. Canon 5DII och 6D är också att tänka på dock är autofokusen sämre specad och trots detta kostar 6D samma som D600. En ny 5DII kan fås för 14.000:-. Det är dock ingen idé att köpa en kamera för maximal bra ISO och sedan handikappa den med en f/3,5-5,6 zoom eller liknande.

Tack för input, måste försöka komma iväg till en affär och känna på hur husen ligger i handen. Vi har haft Nikon (visserligen sämre varianter än D700 etc.) på jobbet men har aldrig blivit vän med med dessa kameror. Vanesak säkerligen gällande menyer, inställningar etc.

Känner mig hemma med Canon efter att ha kört med det i över 10 års tid nu.

Får börja speca vilka objektiv som finns och vilka hus jag har att välja mellan.

Prismässigt så hamnar ju Nikon D600 och Canon 6D på samma prisnivå så det gäller väl att kolla upp det här med autofokusen och sen jmf hur husen känns i handen etc.

Nu är bara frågan när dessa hus blir tillgängliga? Nikon finns ju redan har jag sett, men Canon 6D släpps i december?
 
Canon är tyvärr ganska ordentligt ifrånsprungna för tillfället på alla områden utom sportfoto.
Skulle jag börja från scratch idag hade jag tittat både en och två gånger på Nikon.

Och sport fotar jag inte alls. ;)

På papperet är det Nikon D600 utan tvekan.

Men vilket objektiv börjar jag med isf? Kan ju absolut INGENTING om Nikon.
 
Nikons svaghet ligger i avsaknad av 300/4,0 IS, 400/5,6 och 70-200/4,0 objektiven. Styrkan ligger i 14-24/2,8, en befintlig 200-400/4,0 och att deras 24-70/2,8 är skarpsre än Canons gamla 24-70/2,8 och den är billigare än Canons nya 24-70/2,8 II som i o f s förefaller bäst. Nikkor 70-200/2,8 VR II är billigare än Canon 70-200/2,8 IS II och de förefaller ungefär lika i prestanda. Övriga objektiv finns ungefär motsvarande. Nikons framgångar har lett till att det finns ett relativt stort utbud av professionella objektiv till Canon på begagnatmarknaden med bra priser eller stor prutmån.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.