Annons

Börja framkalla analogt igen.....

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Har utrustning för att framkalla analogt så undrar hur länge kemikalierna kan stå? Har xtol som framkallare och kodak tmax stopp och fix stoppet verkar fräscht men fixen har skiktat sig. Framkallaren och fixet är väl bäst att slänga men stoppet borde väl ha klarat sig? Det har legat i träda sedan 2010.
 
Fixet kan du testa. Ta en bit film och kolla så att filmen blir klar. Det brukar ta cirka en halv minut om fixet är okej.

Tillblandad kemi brukar ha begränsad hållbarhet. Men om man lyckats få bort all luft så är min erfarenhet att hållbarheten kan bli flera år istället för några månader. I pulverform är det nog väldigt lång hållbarhet.

Men ska du framkalla mer än en eller två testrullar är det säkrast att köpa ny kemi. Finns på Photax.se eller macodirekt.de
 
Ja är nog bäst att köpa nytt. Hur var det med fixet man multiplicerade klarnings tiden för filmbiten man la i fixet med 5 för att få fram tiden fixet ska vara i burken?
 
Stoppbadet är ju en ättiklösning (ungefär) och står sig säkert hur länge som helst, Fixet kan man testa som sagt, men om det är flera år skulle jag köpa nytt, xtol brukslösning brukar inte stå mer än ca 4 månader, så fort den börjar gulna är det bara att slänga.
 
Det spelar inte särskilt mycket roll vilken framkallare du väljer, köp en som en praktisk för dig. Det är lätt att börja jaga den bästa framkallaren utan att förstå att det bara är finlir som inte spelar särskilt mycket roll.

XTOL, precis som Magnus skriver, ska ge lite finare skuggteckning än många andra framkallare men köps i gengäld antingen i pulverform för att blandas upp till en- eller femliterskoncentrat.

Om du kan leva med lite sämre (vi pratar tredjedelars steg) skuggteckning finns en uppsjö andra bra framkallare, D-76, Rodinal och HC-110 för att nämna tre.

Sista rådet är att inte börja med pressning, utan att överexponera filmen något (typ 2/3 till 1 steg) och framkalla något kortare (-10% till -15%). Då får du riktigt fin skuggteckning även om filmen behöver exponeras lite mer (ditt personliga exponeringsindex EI skiljer sig från tillverkarens ISO-klassning).

PS. Pressning kan aldrig ge tillbaka skuggtoner, utan ger dig bara tätare högdagrar. Denna gamla artikel är bra läsning: http://www.fotosidan.se/cldoc/att-pressa-film.htm
 
Stoppbadet är ju en ättiklösning (ungefär) och står sig säkert hur länge som helst, Fixet kan man testa som sagt, men om det är flera år skulle jag köpa nytt, xtol brukslösning brukar inte stå mer än ca 4 månader, så fort den börjar gulna är det bara att slänga.

XTOL är lurig för den kan "dö" utan att bli gul. Trots att Kodak hävdar dess goda lagringsegenskaper. D76 blir åtminstone gulbrun. Lägg en bit film i framkallaren i ljus och kolla om den blir riktigt svart på några minuter. Då kan du nog testa framkallaren.

Klarningstiden x2 är klassiskt för film, åtminstone för vanligt fix. För snabbfix kan man kosta på sig x3 för det går ändå så fort.

Efter mellanskölj 1/2 min kör jag HCA 1-2 min, sedan slutskölj 5 min, enligt Kodaks rek. Jag har inte sett några fel på filmerna ännu, efter 47 år.
 
XTOL är en mycket bra framkallare, och stocklösningen har aldrig hunnit dö för mig innan jag har använt upp hela satsen.

Nyligen bytte jag till T-MAX Developer av praktiska skäl. Jag ville slippa blanda fem liter XTOL och ha den stående i små glasflaskor (bästa sättet att förlänga livslängden).

Jag blev positivt överraskad av T-MAX Developer, kanske för att det klankas en del på fotoforum. Gråtonerna blev mycket mjuka, kornen lagom, och full detaljnivå i högdagrar och skuggor (Tri-X).

Eftersom resultatet är bra och vätskan smidig att blanda och förvara, ser jag ingen anledning att blanda stora pulversatser längre.

Jag använder också T-MAX Fixer eftersom den är snabb och bra på att rena tonade filmbaser.
 
Anledningen till att jag tog xtol och inte d76 var
1. Verkade bökig att blanda till
2. Crimson som jag skickade till körde med xtol då.
 
Anledningen till att jag tog xtol och inte d76 var
1. Verkade bökig att blanda till
2. Crimson som jag skickade till körde med xtol då.

Jämnt skägg, skulle jag säga.

För D76 måste man värma vattnet, men det är bara en påse, som finns i literstorlek.

XTOL kan blandas i rumstemperatur men det är två påsar för minst fem liter.

D76 är dessutom lite giftigt medan XTOL är harmlöst, i princip.

Men som sagt testa gärna T-MAX; enkelt, billigt och bra. Dessutom sägs resultaten bli bättre vid återanvändning, även om jag inte kommit så långt än.
 
XTOL är lurig för den kan "dö" utan att bli gul. Trots att Kodak hävdar dess goda lagringsegenskaper. D76 blir åtminstone gulbrun. Lägg en bit film i framkallaren i ljus och kolla om den blir riktigt svart på några minuter. Då kan du nog testa framkallaren.

Klarningstiden x2 är klassiskt för film, åtminstone för vanligt fix. För snabbfix kan man kosta på sig x3 för det går ändå så fort.

Efter mellanskölj 1/2 min kör jag HCA 1-2 min, sedan slutskölj 5 min, enligt Kodaks rek. Jag har inte sett några fel på filmerna ännu, efter 47 år.

Det var ett problem i xtolens barndom, den så kallade xtol döden. löst sedan länge, men ryktet lever kvar. Jag har kört den i ganska många år nu och aldrig råkat ut för några problem. Men som sagt när den börjar gulna så är det bäst att slänga eftersom den tappar de framkallande egenskaperna, men det är inget speciellt för xtol utan gäller de flesta framkallade, jag vet inte om D76 är så mycket bättre på detta.
 
Bättre XTOL

Det var ett problem i xtolens barndom, den så kallade xtol döden. löst sedan länge, men ryktet lever kvar. Jag har kört den i ganska många år nu och aldrig råkat ut för några problem. Men som sagt när den börjar gulna så är det bäst att slänga eftersom den tappar de framkallande egenskaperna, men det är inget speciellt för xtol utan gäller de flesta framkallade, jag vet inte om D76 är så mycket bättre på detta.

Så bra att XTOL är bättre. D76 har jag aldrig tvekat att använda så länge den inte gulnat. Nuförtiden framkallar jag tyvärr så sällan så jag testar soppan först. XTOL känns självklar. Bra att pressa i också. Med det digitala blir man bortskämd med ISO så jag kör oftast 800 på TX. XTOL 1+1 20° 13 min.
 
Så bra att XTOL är bättre. D76 har jag aldrig tvekat att använda så länge den inte gulnat. Nuförtiden framkallar jag tyvärr så sällan så jag testar soppan först. XTOL känns självklar. Bra att pressa i också. Med det digitala blir man bortskämd med ISO så jag kör oftast 800 på TX. XTOL 1+1 20° 13 min.

xtolen plockar ut lite högre känslighet ur de flesta filmer med bibehållet fint korn. När det gäller småbild så plåtar jag numera för det mesta med Ilford, kodaks trix är sedan 2005 något mellanting mellan tkorn och traditionellt korn och har sämre skuggteckning än den gamla. HP5+ är ganska lik dem gamla trix och jag exponerar den regelmässigt efter 640 asa utan att förlänga framkallningstiden i xtol 1+1, finns hur mycket teckning som helst i lågdagrarna och jag får ett lite finare korn och slipper lite av "råheten" när jag underexponerar lite. FP4+, som ju är på 125 asa exponerar jag på samma sätt efter 200 asa och normalframkallar i xtol 1+1.
Om du testar HP5+ så tror jag att den skulle funka bra att exponera efter 800 asa och normalframkalla också.
 
Pressade neopan 400 till iso 6400 och framkallade i D76.
Fungerade alldeles utmärkt!
Knappast utställningkvalitet men riktigt skoj att köra sin analoga gamla goding utan stativ i vintermörkret.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar