Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Börja foto "studio"-porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Julan

Medlem
Jag tänkte börja försöka mig på att fota porträtt (men även viss produktfoto) och undrar hur man ska bära sig åt för att få tag på en nybörjar-"studio". Det handlar verkligen om amatörnivå men det vore kul att experimentera...

Idag äger jag en Nikon d80 med diverse objektiv, samt en blixt SB600. Tror att jag får börja med att skaffa en blixt till? Eller vad säger ni? Sen är det ju en djungel med diverse softboxar, paraplyer, studioblixtar, fast ljus osv.... tacksam om någon vill leda mig en bit! =)

Johan

Själv köpte jag ett av kaffebrus billigare studioset, som jag är mycket nöjd med (speciellt med tanke på priset). Från strax över 2000kr får du två studioblixtar (med mer än tillräcklig ljusstyrka för porträtt och produkt), inkl paraply, softbox, stativ, väska mm.

Fördelen med studioblixtar är att du har "modellljus", dvs du har även ett fast ljus inbyggt och ser hur ljuset faller innan blixten går av. Gör det hela mycket enklare.
Nackdelen med studioblixtar är ju givetvis att de är större, och behöver två hål i väggen (alt ett elverk).

För produkter är det även trevligt med ett ljustält. Finns även det till vettiga priser både på kaffebrus och andra liknande ställen. Mindre ljustält kan man även hitta på netonnet och liknande kedjor. Eller kan man bygga ett själv mha en kartong och ett vitt duschdraperi :eek:)

Hoppas det hjälpte dig lite på vägen :eek:)

http://kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-lite-232.html

Är det något sånt ni menar? Är ju inte jättedyrt men det mesta verkar ju finna med för en glad amatör =)

Tack för svaren!
Yes, det är det vi menar. Du får mycket ljus och tillbehör för dom pengarna!
Har som flera andra samma paket, och är mycket nöjd.
P.S Har du inte radiosändare, så titta på det större paketet med kraftigare stativ och radiosändare. Inte så stor prisskillnad...

Senast ändrad:
Radiosändare är trevligt, men absolut inget måste då blixtarna triggas automatiskt så fort en annan blixt går av. (Kabel följer även med.) Du kan alltså tex trigga studioblixtarna trådlöst med din hot-shoe blixt (vinklad åt valfritt håll). Eller kabel till en av studioblixtarna så går den andra automatisk av samtidigt :eek:)

Prisskillnaden är inte speciellt stor mellan de billigaste paketen, men tyvärr följer det ingen väska med kitet som innehåller radiosändare och "bättre" stativ (om jag minns rätt).

Tack hörrni för alla tips! Tror att det får bli ett nybörjar-set från kaffebrus! =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar