Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Börja digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stebes

Avslutat medlemskap
Hej på er!

Jag är ny här på fotosidan. Efter att ha botaniserat runt bland en massa fina fotoalbum har mitt inresse för att satsa på digital foto ökat. Har inte sett någon anledning tidigare eftersom en bra digitalkamera kostat 50.000-60.000. Men nu ser det annorlunda ut.

jag lutar då åt Nikon D70s eftersom jag har anlog Nikon sedan tidigare och därmed en massa optik som passar.

Vad jag är lite fundersam på då är bland annat.
jag är sedan många år en hängiven Velvia avändare, tycker om färgerna och dess egenskaper. Går det att ställa in en digital kamera som D70 så att den liknar ovan nämda egenskaper?

Hur är det med anslutning av blixt? Finns uttag för studio blixtar, eller någon lösning för det?

Hur stort (stora) minneskort är det värt att satsa på? Vilken typ?



Tacksam för alla svar!

Stefan
 
Japp, det ska gå.

Ken Rockwell skriver följande:
"The D70 also has a special extra-saturated "color mode III" lacking in the 20D. In the D70 you can select that mode at the same time as having the saturation turned to maximum, in which case the saturation is increased even more. I love saturation and Fuji Velvia film. This lets me tune my D70 to do this. For most people this isn't an issue, for instance, for portraits I turn the saturation down."

Jag har testat detta i väldigt begränsad skala eftersom jag gärna vill göra dessa kontrast och satureringsändringa i datorn efter import av bilderna.

Om du ska skaffa en D70/D70s rekommenderar jag den här sidan:
http://www.kenrockwell.com/tech.htm

citatet var saxat från "Canon 20D and Nikon D70 Direct Comparison" artikeln.

Mycket nöje!
 
Ken Rockwell kanske man ska ta med en liten nypa salt förstås. :)

Men visst, det finns bra möjligheter att ställa in D70:n att efterlikna en viss filmtyp. Det finns massor med "custom curves" att ladda ner på nätet som man kan lägga in i kameran och man kan även snickra egna dylika om man vill.
För att få ut det mesta ur bilden bör man dock fota i RAW och pyssla om den lite i photoshop i efterhand.

Vad gäller studioblixtar så får man nog ansluta dem via en adapter i blixtskon.
Det finns ju även, om man vill, möjlighet att styra ett gäng SB-600 eller SB-800 trådlöst via den interna blixten. Fast det är kanske inte så aktuellt om man redan har studioblixtar. :)
 
dumbo skrev:
Ken Rockwell kanske man ska ta med en liten nypa salt förstås. :)

Men visst, det finns bra möjligheter att ställa in D70:n att efterlikna en viss filmtyp. Det finns massor med "custom curves" att ladda ner på nätet som man kan lägga in i kameran och man kan även snickra egna dylika om man vill.
För att få ut det mesta ur bilden bör man dock fota i RAW och pyssla om den lite i photoshop i efterhand.

Vad gäller studioblixtar så får man nog ansluta dem via en adapter i blixtskon.
Det finns ju även, om man vill, möjlighet att styra ett gäng SB-600 eller SB-800 trådlöst via den interna blixten. Fast det är kanske inte så aktuellt om man redan har studioblixtar. :)

Tack för de svaren!

En följdfråga.
Prissättningen på de olika paketen är lite kryptiskt tycker jag.
Prisskillnad mella ett D70 hus och D70s är 1000:-
D70+optik 18-70 och D70s 18-70 är 2000:-

Hursomhelst med det. Men är det värt 1000-2000:- att satsa på s-modellen, jag menar bildmässigt.

Stefan
 
Det finns ju inga tester på D70s ännu, men högst sannolikt skiljer det inget alls vad gäller bildkvaliteten. Inget som de användare som köpt D70s säger tyder på det heller.
Det är mest några små, i mina ögon, helt meningslösa uppdateringar. Den som skulle kunna vara något att ha är möjligheten till trådutlösare som inte finns hos D70. Tycker man det är värt pengarna så...
 
Ken Rockwell är i mina ögon ett stort skämt. Jag har ALDRIG läst så partiska tester som de han gör. Det är snudd på komiskt hur inkörd han är på Nikon.
 
Jag tycker att han har ett rätt sunt synsätt på vissa saker, men han borde yttrycka sina åsikter på ett lite mer diplomatiskt sätt och han borde kanske underbygga vissa åsikter bättre.
Han utger sig åas inte heller för att uttala några sanningar, även om det kan verka så när man läser hans texter, tack vare hans självsäkra ton. Faktum är dock att han gång på annan påpekar att det är HANS åsikter.

Så jag tycker gott man kan läsa det han skriver, men man bör ta det med en nypa salt och inte dra några större slutsatser utifrån det.
 
Digitalt är genialt!!

Stebes skrev:

jag är sedan många år en hängiven Velvia avändare, tycker om färgerna och dess egenskaper. Går det att ställa in en digital kamera som D70 så att den liknar ovan nämda egenskaper?

Hur är det med anslutning av blixt? Finns uttag för studio blixtar, eller någon lösning för det?

Hur stort (stora) minneskort är det värt att satsa på? Vilken typ?

Stefan

Om du plåtar RAW så kan du i Photoshop ställa en bild så den ser ut att vara plåtad med någon mjuk 800 iso Kodakfilm nästa bild kan du ställa så den får Velviastuk. :) Vill du ha 1/3 av bilden sv/v och resten ¨Velviastuk¨ så är inte heller det några problem :)

Att plåta jpg och ställa kameran så att bilderna får ett visst stuk redan i kameran är definitivt att bakbinda sig själv! Varför låsa sig vid de begränsningar som finns analogt, nej utnyttja den enorma frihet som det nya mediet ger!

Det handlar egentligen inte om att plåta digitalt, det handlar om att jobba digitalt!!
Att bara plåta digitalt är som att köra F1 Racer men bara använda 1:ans växel :-(

Mest ekonomi är det nog att köpa CF kort i 2GB.

www.zebramedia.com

/Janne
Heldigital sedan 10 år :)))
 
Jag menade inte att man bör läsa Ken Rockwell för de otroliga recensionernas skulle utan snarare som någon sorts inspiration som ägare till en D70. Det är klart han är partisk eftersom han äger en D70 och trivs med den. Jag för min del tycker det är kul att läsa att det är någon annan som är nöjd med samma kamera som man själv köpt.

Men just i det här fallet eftersom personen i fråga gillar Fuji Velvia tyckte jag det var en bra sida att rekommendera eftersom Ken Rockwell är närmast fanatisk i sin rekommendation av Fuji Velvia :D
 
ChrisH skrev:
Jag menade inte att man bör läsa Ken Rockwell för de otroliga recensionernas skulle utan snarare som någon sorts inspiration som ägare till en D70. Det är klart han är partisk eftersom han äger en D70 och trivs med den. Jag för min del tycker det är kul att läsa att det är någon annan som är nöjd med samma kamera som man själv köpt.

Men just i det här fallet eftersom personen i fråga gillar Fuji Velvia tyckte jag det var en bra sida att rekommendera eftersom Ken Rockwell är närmast fanatisk i sin rekommendation av Fuji Velvia :D

Hej Christoffer Tack för ditt svar!

Det var exakt vad jag ville veta, ang. filmens egenskaper.

Vad tror du om D70 eller D70s, är det värt slantarna?

MVH Stefan
 
Jag tycker Rockwell är läsvärd men man måste naturligtvis vara medveten om att han skriver med en stor portion ironi, som ofta misstolkas.

Tycker inte han är särskilt partisk, så här skrev han t ex om 20D:

"It's a fantastic 8 megapixel, $1,500 digital SLR which is today's standard for both professional and serious amateur photography, along with Nikon's D70. Either of these two are probably the best digital camera most people would ever want.
...
I've shot Nikon for over 20 years, so obviously I already have quite a collection of gear. If I was starting today I'd either get this or the Nikon D70, period.
...
Most people will prefer the solid metal feel of the 20D as well as its higher frame rate and more impressive autofocus display through its finder. "

Eller om Canons A-serie:

"Just buy an A520 or A510 now! They give the same image quality as my $4,000 Nikon D1H did, run twice as long on a charge and fits in my pocket. I see little to no difference in image quality between these and 5 megapixel cameras that cost over twice as much, and are easier to use than the more complex cameras."

Johannes
 
dumbo skrev:
Det finns ju inga tester på D70s ännu, men högst sannolikt skiljer det inget alls vad gäller bildkvaliteten. Inget som de användare som köpt D70s säger tyder på det heller.
Det är mest några små, i mina ögon, helt meningslösa uppdateringar. Den som skulle kunna vara något att ha är möjligheten till trådutlösare som inte finns hos D70. Tycker man det är värt pengarna så...

Allt om Digitalfoto har en test av D70s i nya numret. Det har redan kommit till prenumeranterna.
 
Jag gjorde själv det valet för nån månad sen. Jag bestämde mig för en D70. Det du får för de 1000kr extra som kan vara värt att ha går att få med en uppgradering av mjukvaran i D70. Sök här på forumet så ska du nog hitta mer info om det.

mvh
/Christoffer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.