Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bör jag ladda batteriet eller håller det..? (Nikon D50)

Produkter
(logga in för att koppla)

wozzgirl

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D50:a. Imorron ska vi på bröllop och jag ska ju passa på och plåta lite.

Eftersom min kamera är såpass ny så har jag bara tagit runt 350 bilder med den.
På batteriikonen så visar det 2 streck kvar av batteriet. (3 streck allt som allt..)
Jag läste dock någonstans att man bör låta batteriet gå tomt innan man laddar det igen. Kommer batteriet att hålla imorron eller borde jag ladda det?

Jag läste att tidningen FOTO hade testat kameran och tagit över 1000 bilder + lekt endel med kameran och att batteriet fortfarande höll igång kameran efter det...

Jag kommer väl att plåta runt 100 bilder imorron kan jag tro.... hur hade ni gjort? Sitter här och är i valet och kvalet nu.
Tar laddaren med men.. det är ju inte kul att behöva sätta kameran på laddning mitt i.

Ladda, för 17! Självklart, som jag ser det. För det första tror jag inte att batteriet tar stryk, och för det andra vet jag att jag skulle gräma ihjäl mig om jag fick slut på batteri mitt i alltihop.
//Anders

_Michael_ skrev:
Håller nog med där...
Men i framtiden kanske ett extra batteri vore något?

Jo det är lite irriterande med bara ett batteri i sånahär lägen. :-(
Men om batteriet håller för ca 1000 bilder så känns det också lite bortkastat att lägga ut cash på ett till.. för såå mkt fotar jag ändå inte.
Nåja, jag slänger det hur som helst i laddaren nu. :)

Ladda! Jag har förstått av min kompis som håller på med modellflyg (modellflyg = dyra batterier som levererar mycket kräm på kort tid) att det här med minnen på batterier inte riktigt gäller längre. Ditt batteri tar inte skada av att användas och skulle det göra det så vet du aldrig om det ändå eftersom du kanske förlorar de sista hundratalet laddningarna på det av flera tusen laddningscykler.

Ladda! Annars grämer du dig! Men, var beredd på att du inte har fått upp full effekt ännu.

Lycka till med fotandet på bröllopet!

De batterier som används i kameror (vilket väl ofta är Li-jon) behöver inte laddas ur helt,
Om jag inte minns fel så mår Li-jon batterier faktiskt bäst av att aldrig laddas ur helt.
Det finns inga "allmänna regler" för alla sorters batterier som finns och vad gäller hu de ska laddas så varierar det från typ till typ.

Ja, jag läste runt lite och lithiumbatterier är visst inte lika känsliga som mobiltelefonbatterierna som fanns "förr".. det var ju så himla viktigt att låta dem gå tomma innan man laddade dem igen.

Lithiumjon batterier kan du ladda när du vill, dom behöver inte tömmas före, det var NiCad batterier som behövde tömmas då och då för att fungera optimalt.

Du bör därimot aldrig överladda batteriet, det skall tas ur laddaren när det är fullt annars så kan prestandan försämras, men allt det här står väl i instruktionsboken, i min i allafall.

kent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar