Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Böjd Kodak Ultra

Produkter
(logga in för att koppla)

pery

Aktiv medlem
Hej!

Jag lämnade in en rulle vanlig "amatörfilm", Kodak Ultra, till det lokala 1-timmeslabbet. Det verkar som om emulsionen krympt för filmen är Kraftig böjd på tvären till en "ränna". Vad kan vara för fel? Ska jag säga till dem att sänka värmen i torken eller... Det är svårt att få in filmen i scannern när den ser ut så där.

Per

Bilagor

• film.jpg
    film.jpg
    8 KB · Visningar: 150
Hmm..så där brukar mina neg och dior se ut hela tiden..jag kanske har gjort fel länge..Jag scannar iofs inte så det ha inte varit något problem hitills..

Malaka skrev:
Hmm..så där brukar mina neg och dior se ut hela tiden..jag kanske har gjort fel länge..Jag scannar iofs inte så det ha inte varit något problem hitills..

När jag tittar på andra negativ ser jag att inte heller de är riktig plana, men dessa är värst. Nu har de legat ett par dar, det kanske blir bättre med tiden?

Per

Jag tycker det varierar mellan olika filmtyper. För mig böjer sig det mesta utom Kodaks Portra filmer.. Men eftersom jag mest använder Fuji Reala så får man stå ut med att de böjs lite grann. Dock är det besvärligt när de ska scannas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar