Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Böcker om 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper33

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag skulle vilja lära mig mer om min kamera, en 7D. Det finns ett antal böcker skrivna om den. Någon som har tips att dela med sig om vilken som är bra för en oerfaren fotograf? Jag blev med systemkamera för mindre än ett år sedan och har nu bytt upp mig från 550D till 7D.

Någon annan litteratur ni kan tipsa om när det gäller mer allmänt foto, jag har köpt Scott Kelbys serie, även den om Elements.

Mvh
Jesper
 
Testsidor

Om det gäller att lära sig vilka funktioner och egenskaper kameran har kan man få ut mycket genom att läsa de ofta rätt djupgående test som finns på nätet.

Högst anseende har nog (rättfärdigt eller ej...) DPReview:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos7d/

Det finns minst ett halvdussin andra välrenommerade testsidor. Visserligen krävs det att man kan engelska någorlunda. Men testsidorna beskriver ofta kamerorna mer användbart än vad handböckerna gör.

Man kan också gå in på YouTube och söka på Canon 7. Det finns en uppsjö testare av olika trovärdighet - vissa mycket trovärdiga och lärorika. Samma sak här, det mesta är på engelska. Man kan med lite tur och envishet också hitta speciella problem och möjligheter som behandlas i separata filmsnuttar.
ALj
 
Hej!

Jag skulle vilja lära mig mer om min kamera, en 7D. Det finns ett antal böcker skrivna om den. Någon som har tips att dela med sig om vilken som är bra för en oerfaren fotograf? Jag blev med systemkamera för mindre än ett år sedan och har nu bytt upp mig från 550D till 7D.

Någon annan litteratur ni kan tipsa om när det gäller mer allmänt foto, jag har köpt Scott Kelbys serie, även den om Elements.

Mvh
Jesper

Lär dig använda kameran i läge AV eller M.
De andra behövs inte, = väldigt sällan!
Ut o prova fota i olika ljus, DET är vad fotografering handlar om.
Våga göra misstag, visa dina bilder för andra o lyssna vad folk gillar -inte gillar i dina bilder.
Titta på andras bilder och försök se och inse hur de jobbar med komposition o ljus.

Plåta på.

/Janne Höglund
www.brudfoto.nu
 
Hej!

Jag skulle vilja lära mig mer om min kamera, en 7D. Det finns ett antal böcker skrivna om den. Någon som har tips att dela med sig om vilken som är bra för en oerfaren fotograf? Jag blev med systemkamera för mindre än ett år sedan och har nu bytt upp mig från 550D till 7D.

Någon annan litteratur ni kan tipsa om när det gäller mer allmänt foto, jag har köpt Scott Kelbys serie, även den om Elements.

Mvh
Jesper

Du kan börja med att titta på dessa videos.

http://www.learn.usa.canon.com/galleries/galleries/tutorials/eos_7d_tutorials.shtml

Jag köpte en bok av Charlotte Lowrie (engelska) och det hjälpte mig då jag inte hade så mycket erfarenhet.
 
Hej!

Jag skulle vilja lära mig mer om min kamera, en 7D. Det finns ett antal böcker skrivna om den. Någon som har tips att dela med sig om vilken som är bra för en oerfaren fotograf? Jag blev med systemkamera för mindre än ett år sedan och har nu bytt upp mig från 550D till 7D.

Någon annan litteratur ni kan tipsa om när det gäller mer allmänt foto, jag har köpt Scott Kelbys serie, även den om Elements.

Mvh
Jesper

Du kan kolla på http://www.bokus.com/ och skriva t.ex. EOS 7D i sökfältet. Då fär du drygt tiotalet träffar på böcker om 7D.
 
Jag köpte en bok av Charlotte Lowrie (engelska) och det hjälpte mig då jag inte hade så mycket erfarenhet.

Jag tycker också att den här boken (t ex) ger betydligt mer än manualen. Den senare förklarar bara hur du du använder olika funktioner medan de här böckerna också förklarar varför och i vilka situationer de kan vara användbara. En annan bok, som också finns på Bokus till ett facilt pris är From snapshots to great shots av Nicole Young.
 
Manualen

är helt ok men som någon skrev är det just en manual som beskriver hur de olika funktionerna används, inte varför och när.

Tack för era tips, jag har beställt en bok på Bokus nu och så får vi se hur långt den räcker!

Jesper
 
Har en kamera verkligen så många funktioner att det behövs en separat bok om saken? =) 7D är inte annorlunda än någon annan kamera utom möjligvis konfigurationen för autofokusen.
 
Tja

Har en kamera verkligen så många funktioner att det behövs en separat bok om saken? =) 7D är inte annorlunda än någon annan kamera utom möjligvis konfigurationen för autofokusen.

Jag vet inte om det har med antalet funktioner att göra. Det finns ju böcker för andra kameramodeller också så jag tror inte behovet är specifikt för just 7D, men eftersom det är den modellen jag har vill jag hellre läsa en bok om den än om en annan modell.

Men, en sak med 7D jämfört med t ex 550D är ju att det saknas alternativ för sport, macro, porträtt o s v . Det ställer nya krav på användaren och ja, jag tycker nog det innebär behov av mer information.

/Jesper
 
Det som efterfrågas är i så fall inte en bok om hur 7D fungerar, utan om hur man fotograferar, oavsett kamera. Kan man det är det bara till att se hur man rent tekniskt använder de funktioner som 7D har. När man ska göra det vet man då.
 
Det ena

Det som efterfrågas är i så fall inte en bok om hur 7D fungerar, utan om hur man fotograferar, oavsett kamera. Kan man det är det bara till att se hur man rent tekniskt använder de funktioner som 7D har. När man ska göra det vet man då.

utesluter inte det andra. Jag kommer skaffa båda varianterna.

Mvh
Jesper
 
Det jag menar är att om man är okunnig om vad man vill göra, då är inte instruktionsboken till mycket hjälp. Men om man bara vill veta hur man ska göra det, då fungerar den utmärkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.