Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bättre zoom till D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

amandalinnnea

Ny medlem
För några månader sedan köpte jag mina kära vän Nikon D3000 och jag har nu lärt mig ganska bra hur den fungerar osv. Men nu är jag sugen på ett nytt objektiv då det jag har inte riktigt räcker till.
Jag fotar i princip bara hästar och zoomen räcker inte till. Har just nu ett 18-55.
Jag är ofta på trav och skulle då vilja kunna fota hästarna på banan vilket för tillfället är svårt.
Får bara bra bilder när hästarna är precis framför mig.
Sen är jag ofta och fotar hästar i hagar och vissa gånger är hästarna ganska långt borta och kanske busar och man vill ha kort på det. Jag vill ju inte hamna mitt i allt det så då vill jag ha ett objektiv där jag kan zooma mig in i leken.

Vilket/vilka objektiv kan ni rekomendera som är inte är allt för dyra ?
Jag har tänkt mig ett pris på upp till 4-5000kr. Eller bör jag lägga ut mer pengar ?
 
Nikon 70-300/4,5-5,6 VR ska du nog kika på! En sån kan du köpa begagnad, nästan en ny, för de pengarna och är grymt prisvärd! Inte perfekt, speciellt inte på över 250 mm, men riktigt skarp under det.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111704

Versionen som inte heter VR ska du inte bry dig om, trots att den är billigare.

Annars finns det ju 55-200 VR som är i samma serie som ditt 18-55 om du vill komma mycket billigare undan.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=162278

Vill du ha mer universal finns det 18-200/3,5-5,6 VR, men det kostar en slant mer....

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=465056

Och ett tips, skriv inte "mer zoom" när det är längre brännvidd du vill ha :)
 
Jag äger också en D3000 och är lite fundersam när det kommer till sigma objektiv. Nikon har sina AF-S och AF-I som har inbyggd autofokus motor men jag kan inte klura ut hur man ser om ett sigma objektiv har inbyggd autofokus motor eller inte.

Skulle vara tråkigt att beställa ett objektiv och sen upptäcka att man är tvungen att använda manuell fokus på det hela tiden.
 
Jag skulle inte rekommendera ett 300 mm objektiv utan bildstabilisering (VR hos Nikon, OS hos Sigma och VC hos Tamron).
 
Jag äger också en D3000 och är lite fundersam när det kommer till sigma objektiv. Nikon har sina AF-S och AF-I som har inbyggd autofokus motor men jag kan inte klura ut hur man ser om ett sigma objektiv har inbyggd autofokus motor eller inte.

Skulle vara tråkigt att beställa ett objektiv och sen upptäcka att man är tvungen att använda manuell fokus på det hela tiden.

Du kan använda länken Fredrik183 tipsade om. Annars heter Sigmas HSM om det har inbyggd motor (eller ultraljudsmotorn heter så, vet inte om det finns ngn gammal variant också).
 
Nej precis, ingen hade rekommenderat ett utan stabilisering, men ingen hade heller sagt att det var bra att ha, så då skrev jag det!

Både Nikon, Tamron och Sigma har ju 70-300 utan stabilisering till låga priser som kunde vara lockande om man inte vet vad man missar med VR...

För inte länge sedan var dessutom Nikons det enda som hade stabilisering, så på beg-marknaden finns det nog inte så gott om de andra. Tamrons finns inte ens ute till försäljning än!

Och även om man sparar en och annan krona på ett Sigma framför ett Nikon skulle jag rekommendera Nikons!
 
Hej!
Nikons 70-300 mm med VR är ett jättebra objektiv tycker jag. Jag har fotat en del trav och då kan 70 mm bli i närmaste laget om man står precis vid staketet och vill ha mer "bredsida" än framifrån på hästen. Jag har ett 16-85 mm med VR också och det är bra för travbilder invid staketet. Kan tänka mig att ett 55 - 200 skulle vara perfekt brännviddsmässigt för trav.

Här finns en del travbilder jag tagit, mer eller mindre bra. Upplagda utan någon större urskiljning... får "skäll" av sambon för att det är ointressanta hästar eller fel vinkel eller fel benställning...
http://travfilosofen.wordpress.com/bilder/gunnel/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.