Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bättre med macro än mellanring??

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Hej. Gillar att fota närbilder. Tänkte investera i en macroglugg nu till våren. Använder idag mitt Tamron 70-200 med bra närgräns när jag fotar. Ibland med mellanringar.

Den bifogade bilden är tagen med detta objektiv på 200mm+36mm mellanring och på närgräns. Blir bra men ingen ide att ge sig på små insekter...

Undrar nu om jag skulle få en bättre närbild med tex ett 100mm riktigt macro objektiv. Förstorar det mera än den kombin jag kör med nu menar jag då? Eller spelar bränvid roll här oxå? Förstorar två macrogluggar med olika bränvid lika mycke med den skillnaden att man kan vara längre ifrån objektet med längre bränvid?

Vet inte riktigt om jag ska välja ett 100mm eller ett 180mm objektiv nämligen...
Vill ju kunna ta dom där häftiga bilderna på trollsländeögon och flugben ju....

/Matte

Bilagor

• _MG_9273.jpg
    _MG_9273.jpg
    9.1 KB · Visningar: 610
Undrar nu om jag skulle få en bättre närbild med tex ett 100mm riktigt macro objektiv. Förstorar det mera än den kombin jag kör med nu menar jag då? Eller spelar bränvid roll här oxå? Förstorar två macrogluggar med olika bränvid lika mycke med den skillnaden att man kan vara längre ifrån objektet med längre bränvid?
Om ditt nuvarande objektiv är det här http://www.tamron.com/lenses/prod/70200_di.asp så har det en största avbildningsskala på 1:3,1. De flesta av dagens makroobjektiv klarar avbildningsskala 1:1 (motivet blir lika stort på sensorn som i verkligheten). Det innebär att makroobjektivet ger 3,1 ggr större förstoring än ditt zoomobjektiv utan mellanring. Men mellanringar har större "effekt" på kortare brännvidder, så varför inte prova vid 70 mm?

Längre brännvidd innebär, precis som du skriver, att du kan fota på längre avstånd.

Olle

Ok, så i mitt exempel så skulle jag inte fått med hela nyponet utan bara en tredjedel av det om jag använt ett macroobjektiv på samma avstånd o bränvidd?? Antar att jag måste åka o prova lite olika gluggar o jämföra för o fatta hur dom fungerar igentligen... Dom ska ju fungera som vanligt på längre håll mener jag. Hur hänger det ihop? Har dom två lägen lixom??

/M

Skillnaden 3,1 gäller om du inte använder någon mellanring till något av objektiven. Om du använder mellanring till zoomen, men inte till makroobjektivet blir skillnaden mindre. Exakt hur mycket mindre vet jag inte. Brännvidden påverkar inte hur stort nyponet blir, om du inte använder mellanring. Det gör endast objektivets avbildningsskala. Brännvidden påverkar endast fotoavståndet.

Ett makroobjektiv har kortare närgräns än andra objektiv. Du, eller kameran om du använder autofokus, fokuserar som vanligt från närgräns till oändligt beroende på avstånd till motivet. Ingen skillnad mot "vanliga" objektiv.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar