Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bättre med ISO 200 än 100?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror på!

Det finns något som heter bas-ISO och det är det ISO-talet där kameran har lägst brus. På t.ex. Nikon D200 är det 100 och på D300 är det 200. Alltså bruset ökar åt båda hållen från bas-ISO. Skulle man kunna sänka ISO till 50 på en D200 skulle samma sak hända som när man sänker till 100 på en D300.

Svaret är att man ska försöka köra på kamerans bas-ISO i alla lägen, men det är ju sällan för lågt ISO är ett problem jämfört med högt ISO ;-)
 
Precis som föregående inlägg beskrivet är det bas-iso som bestämmer vilket som är bäst.
Dock kan många kameror idag pressa sitt iso både uppåt och neråt från bas värdet.

Om du tvingar ett lägre iso än bas kan det bli något sämre bildkvalité, likväl om iso värdet höjs.

Oftast kallas denna funktion utökat iso-värde.
 
Aha, där ser man. Tack för utförlig beskrivning!
Nu återstår bara att leta upp vad som är bas-iso för min Canon 7D.
 
Hej!
Himla intressant hur hittar man bas ISO på sin kamera. Jag kör med 5dmk2 och en kollega kör med Bolin d700 .

Mvh
John-Mehdi
 
Hej!
Himla intressant hur hittar man bas ISO på sin kamera. Jag kör med 5dmk2 och en kollega kör med Bolin d700 .

Mvh
John-Mehdi
Det bör ju stå i manualen. Fast efter nån sekund google hittade jag att Canon 5Dmk2 och 7D har 100 som bas-iso. D700an ligger på 200.

Men egentligen är ju största problemet med fejk-iso neråt i skalan att man förlora högdagrarna lättare. Alltså att man exponerar dom för högt och aldrig kan få tillbaks dom igen. Bruset ska ju däremot lägre i resterande bilden eftersom pixlarna tar emot ännu mera ljus.
 
Det bör ju stå i manualen. Fast efter nån sekund google hittade jag att Canon 5Dmk2 och 7D har 100 som bas-iso. D700an ligger på 200.

Men egentligen är ju största problemet med fejk-iso neråt i skalan att man förlora högdagrarna lättare. Alltså att man exponerar dom för högt och aldrig kan få tillbaks dom igen. Bruset ska ju däremot lägre i resterande bilden eftersom pixlarna tar emot ännu mera ljus.

Tack för info!

//JM
 
Vilket basiso är bäst?
50, 100 eller 200?
Så kan man inte riktigt fråga;-) Bas-ISO säger bara var sensorn har sin optimala prestanda. Att D700 har 200 istället för 100 indikerar att den också har lite bättre prestanda på högre ISO-tal, men det den jämförelsen kan man bara göra med någorlunda lika kameror, som 5D MkII.

Det som händer när man använder ett lägre ISO-tal än bas-ISO är att man överexponerar sensorn och sedan "fiskar tillbaka" högdagrarna. Det behöver inte ge mer brus, men det gör risken att bränna ut en eller flera färgkanaler större, och då kan man få felaktiga färger och mindre dynamiskt omfång.

Det kan till och med vara så att man får bättre prestanda vid ISO 400 än vid 200 under vissa omständigheter, såsom långa exponeringar eller om motivet är extremt kontrastrikt. Det kan nämligen löna sig att lyfta skuggorna istället för att försöka återhämta högdagrarna, om färgriktighet i de ljusaste partierna är viktigt.

Vill man vara riktigt säker så gör man lämpligen ett ordentligt test själv. Men för de allra flesta räcker det fint att veta att man inte ska gå lägre än bas-ISO i onödan. På D700 är bilden i stort sett helt brusfri även vid ISO 800, så man behöver inte vara rädd för att gå lite uppåt heller. Med 5D MkII vet jag inte, men det är säkert ungefär lika där.

Tillägg: Antagligen har 5D MkII lägre bas-ISO för att den har mindre pixlar som snabbare blir "fulla" vid en viss exponering. Alltså övermättade med laddningar som skapats av fotonerna som träffar sensorn.
 
Vilket basiso är bäst?
50, 100 eller 200?

Den med minst brus :)

I verkligheten är det ju gott att ha lite högre bas-ISO. Det är ju sällan man har problem med att slutartiden blir för kort och mycket oftare man har problem med att den blir för lång.

OBS: Bara gissningar:

Jag skulle anta att man kan få en kamera med 50 som bas-ISO att brusa minst, men jag skulle också anta att man kommer att få betala för det i brus på högre ISO i jämförelse med en kamera som har högre bas-ISO till att börja med. Alltså att två stegs höjning från bas 50 till 200 på den ena kameran motsvarar två stegs höjning från bas 200 till 800 på den andra. Om det bara är en marginell skillnad i brus vid bas-ISO hos de båda skulle det betyda att den ena skulle brusa lika mycket vid 200 som den andra vid 800. Någon som kan säga något ifall det låter rimligt?
 
Men vill man fota med stora bländare på dagstid så är det ibland najs att kunna gå lägre än t ex iso 200 som är lägsta på en D700.
 
Man kan säga i grova drag att bruset torde öka på det sättet att två kameror med olika bas ISO i RAW skulle få samma brus vid motsvarande ökning i ISO över resp basvärde.

Man skall inte förväxla hög basiso med stort dynamiskt omfång dock. Detta är en helt annan egenskap. Utan någon digital brusreducering i kretsarna på CMOS sensorn eller i behandlingen av sensorinfo beror dynamiska omfånget endast på pixlarnas yta. Om man tar en sensor med viss pixelstorlek och en kapacitet att koncentrera ljuset med x på mikrolinserna och får basiso på låt oss säga 100 och en maxiso definerat enl en viss signal to noise ratio som är acceptabel och sedan dubblerar mikrolinsernas förmåga att leda ljus till pixeln (2x) har man ökat basiso och maxiso med ett steg. Man har dock inte påverkat det dynamiska omfånget. Man bara underexponerar pixeln ett steg jämfört med förr vid samma EV.
 
Men vill man fota med stora bländare på dagstid så är det ibland najs att kunna gå lägre än t ex iso 200 som är lägsta på en D700.

Helt riktigt, men jag skulle våga påstå att det är minst 99% av fallen är det bättre att ha bra prestanda på höga ISO istället för att ha möjlighet till låga ISO.

Men visst, jag har varit med om att kameran slagit i 1/8000 på ISO 100 med ett 70-300 VR, alltså max f/4,5-5,6. Blir det för ljust kan man ju bara sätta på ett gråfilter eller ett ännu hellre ett polfilter.
 
Tillägg: Antagligen har 5D MkII lägre bas-ISO för att den har mindre pixlar som snabbare blir "fulla" vid en viss exponering. Alltså övermättade med laddningar som skapats av fotonerna som träffar sensorn.

Tvivlar på att det finns ett sådant samband, Canons kameror har haft ISO 100 som bas-ISO sedan urminnes tider. Pixeltätheten hos 5D Mk2 motsvarar för övrigt c:a 8 megapixlar på APS-C, således inte särskilt små med dagens mått mätt (ens med Nikonögon).

Mer sannolikt handlar det om olika designval, Canon har valt ISO 100 medan Sony (som tillverkar de flesta av Nikons sensorer) har valt ISO 200.

Fördelen med lågt bas-ISO ligger i möjligheten att använda en större bländaröppning för bättre kontroll av skärpedjupet, nackdelen är att signalen måste förstärkas mer i hög-ISO området och vi därmed får mer brus.
 
Man kan väl roa sig med att titta på DXO för att få en någorlunda bild av brus vid olika ISO. Om man tex tittar på D700 och 5DMkII så har dom samma brus vid samma ISO-inställning vid print.

Länken nedan visar också 7D tillsammans med ovanstående kameror. Med en cropsensor så förloras ca 1 steg i brusprestanda. Det gäller också tex Nikon nya fina D7000 som ändå ligger närmare 7D än de två FF-kamerorna. Klicka på "SNR-knappen" för att se:

http://front1.dxomark.com/index.php...0/(brand)/Canon/(brand2)/Canon/(brand3)/Nikon

Slutsats, vid godtyckligt ISO på D700 (sensor från Sony) och 5DMkII (sensor från Canon) så uppvisar dom samma brus i samma generation. En cropsensor ligger ungefär ett steg under. Ny (D7000) beter sig lite bättre än "gammal" (7D) men ändå en bra bit från FF-kamerorna.

Edit: av någon anledning har inte DXO med ISO50 som finns på 5DMkII, vore intressant höra om någon vet mer om egenskaperna där.
 
Men bara för att det är optimalt att köra ISO 200 på D700 blir det inte märkbart sämre med ISO 100.
Jo, för man bränner högdagrar lättare om man kör på ISO 100. För det är ju så att den fejkade iso 100 egentligen är en bild tagen på iso 200 med dubbla slutartiden, och sen nerdragen ett steg efteråt med hjälp av kamerans mjukvara. Så nånting som bränner ut på iso 200 kommer bränna ut dubbelt så mycket på iso "100".

Helt riktigt, men jag skulle våga påstå att det är minst 99% av fallen är det bättre att ha bra prestanda på höga ISO istället för att ha möjlighet till låga ISO.
Om det nu är så det funkar så japp, det är nog att föredra. Men då hade det ju varit najs om kameran hade klarat av att fota på 1/16000s också, så tjänar man in på den ändan istället. :)
 
Klarade inte canon 1d av 1/16000?och jag kom ihåg att via ett hack kunde jag föra med 1/100000 på min gamla powershot.
 
Hmm.... Jag tror inte ni fattar vad det innebär att en mekanisk slutare ska ta en bild på 1/16 000, det kan inte vara långt ifrån ljudets hastighet den ska röra sig med då ;-)

1d och D3-serierna och säkert några andra värstingvarianter klarar av det men då har de också slutare i kolfiber som säkert kostar som en bättre begagnad bil bara den. Det är inte så få modeller som bara klarar av 1/4000.
 
Edit: av någon anledning har inte DXO med ISO50 som finns på 5DMkII, vore intressant höra om någon vet mer om egenskaperna där.

DXO har bara med de "riktiga" ISO-värdena, ISO 50 på Canons kameror är det samma som ISO 100 överexponerad ett steg (det vill säga du tappar information i högdagrarna). Det dynamiska omfånget blir således ett helt EV steg mindre än för ISO 100.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.