Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bättre bildkvalitet!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Patric: Om scanner levererar ett resultat som är tillräckligt likt orginalet så är det bara att vara nöjd.

Personligen har jätteproblem med svartvita negativ och skulle jag visa dessa alster skulle folk tro att jag saknade all verklighetsförankring gällande vad som är acceptabelt eller inte. Skulle en manuell process nå samma resultat skulle jag ha långt kvar innan jag ens skulle kunna kalla mig amatörfotograf.

Ett annat problem jag har är att PS(LE) använder en annan färgstandard än vad t ex IE gör. Vilket resulterar i att bilderna som jag tycker ser bra ut i PS blir för mörka i webläsare. Idioti av Adobe att göra så.

Personligen har jag svårt för att vara helt nöjd med en inscannad bild om jag har en fotokopia/dia att jämföra med. Då ser man skillnaderna tydligt. Främst i färgomfång. Orginalen har som regel mycket bättre täckning i framförallt de mörka partierna enligt min uppfattning.

Ett scannat resultat kan vara helt okej, men när man vet om att orginalet är mycket bättre blir det en stor irritationsfaktor. I synnerhet om man får negativa kommentarer på de faktorer som skiljer mellan den scannade kopian och orginalet.

Mvh
Maverick

Vem har inte problem med att skanna svartvita negativ??

När det gäller allmän skanning så behöver man ofta inte göra så mycket. Man får kanske lägga på lite skärpa eller göra någon svag färgjustering. Jag skulle tro att man borde söka efter andra felkällor om man behöver göra fler förbättringar än så.

När det gäller skillnaden i mörkhet mellan bilder som visas i Photoshop och i en webbläsare så förtjänar det en separat tråd. Gräv ner dig i programmens respektive dokumentation rörande ''gamma''. När det gäller bilder som ska publiceras på webben så rekomenderar man gamma 2,2.

Har plöjt igenom dokumentationen. Problemet är dock att snikvarianten av PS inte stöder gamma isntällningar på ett bra sätt och så använder den en annan färgtabell enligt en annan tråd här på fotosidan.

Mvh
Maverick

Tille, det är du som sitter inne på originalen så det är bara du som kan avgöra om det blivit en bra inläsning. Däremot så kan jag lära dig en trevlig grundmetod för färgjustering som du kan utgår ifrån.

Så länge som du använder samma film och samma inställningar i skannern så kommer det också att bli samma färgfel vid inläsningen. Du kan vinna mycket på att identifiera det felet och på att spara undan det som en profil.

Jag plockade hem dina bilder på Pauline, tog fram pipetten och ställde in den för att mäta ett medelvärde över flera pixlar och mätte tröjan på Pauline2. Det gav mig följande värden; rött 204, grönt 214 och blått 222. Det ska säkert vara en vit tröja (eller ljusgrå) och då ska de ha samma värde. Den gröna låg i mitten så jag valde den. Därefter öppnade jag kurvor och ändrade den röda kanalen från 204 till 214, den blå kanalen från 222 till 214 och sparade kurvan. Nu kunde jag applicera den kurvan på samtliga Paulinebilder och personligen tyckte jag att de blev aningen bättre.

I exemplet valde jag bara en kontrollpunkt men man bör välja flera.

Maverick skrev:
Har plöjt igenom dokumentationen. Problemet är dock att snikvarianten av PS inte stöder gamma isntällningar på ett bra sätt och så använder den en annan färgtabell enligt en annan tråd här på fotosidan.

...då ska jag ge dig två sniktips. När det gäller färgprofiler så finns det gratisprogram för det (se till exempel de som listas hos Coloraid).

När det gäller gamma så kan du göra hyggliga konverteringar mellan två gammavärden med hjälp av verktyget nivåer. Skriv in deras kvot i rutan som styr den gråa pilen.

Man tackar, har du provat något av programmen?

Hmm... Det är ju FF hemma ikväll... Det vill säga flickvänsfritt, så det kan nog bli några timmar framför datorn. Om det inte är fint väder förstås, då går jag ut och fotar istället. Det är en fasantupp som springer runt gården och retas med hunden.

Mvh
Maverick

Jo, men om du inte sitter under UNIX så tror jag inte att det hjälper dig :) Jag har hört Windowsfolk som har provat ''iPhoto'' och som är nöjda med den.

Det förstås... med ''nivåer'' och ''kurvor'' menade jag de klassiska verktygen i Photoshop. Samma verktyg finns i Gimp och säkert även i andra bildbehandlingsprogram.

Lycka till med att fånga kalabaliken på gården.

Sv-skanning

Några har tydligen problem vid inskanning av svartvita negativ. Ska köpa en negskanner & tänkte skanna ganska så mycket sv. Vad är problemet, på vilket sätt blir det dåligt? Finns det nån här som lyckas, isåfall hur?

Det stora problemet lär vara att reflektionerna från silverpartiklarna i ett svartvitt neg reflekterar ljuset i scannern annorlunda än vanliga neg.

Damm och repborttagning kan man som regel glömma helt när det gäller scannern. Då blir det verkligen konstigt resultat. Även där är det silveroxiderna som ställer till det. Scannern använder oftast en infraröd stråle i dessa sammanhang vad jag har förstått och den bryts helt fel av de svartvita negativen. Så damm och repborttagning får man göra i efterhand i datorn. Detta gäller dock inte de svartvita filmer som framkallas i färgbad, men dessa är väl antagligen inte silverbaserade heller.

Peter Jönsson verkar få hyfsade resultat med sina svartvita neg, fast jag tror han lämnar iväg dem till en bekant numera. Fast jag är inte säker så hör med honom. Erland Pilgaard lyckas ju också, fast han är lite PS-mästare så jag vet inte riktigt när i processen han fixar till sina bilder.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar