Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bättre ögonmussla till D750

Produkter
(logga in för att koppla)

davidsteen

Aktiv medlem
Hej!
Är det någon mer än jag som tycker att ögonmusslan till D750 lämnar en del övrigt att önska? DK-21 som den heter har en irriterande benägenhet att lossna, speciellt om man går med kameran runt halsen. Vad värre är, enligt mitt tycke, är att den släpper in en hel del ströljus och jag söker därför en bättre ögonmussla som verkligen "täpper till".

Har varit i kontakt med Nikon men de har inga förslag att ge. Undrar därför om det finns någon som har några heta tips på en ögonmussla som passar D750? Det spelar ingen roll vilket märke det är, bara den är bra.

Hälsningar David

Är också sugen på en sådan där. Ge gärna ett utlåtande vad du tycker om den, när du fått hem den.
Synd att den inte har något inbyggd spärr för ströljus som man kan fälla ut vid nattfoto.

Har haft en hoodman länge till min D7100. Är överlag mycket nöjd. Köpte stora modellen för glasögon, den täcker lite sv lcd-skärmen, hade nog valt den vanliga modellen på d750 pga flipoutskärmen. Vid långs exponeringar tar jag bort hoodmannen och sätter dit long exp skyddet som följer med kameran. Den sitter fast på min trådutlösare så jag inte tappar bort den.

Hej!
Är det någon mer än jag som tycker att ögonmusslan till D750 lämnar en del övrigt att önska? DK-21 som den heter har en irriterande benägenhet att lossna, speciellt om man går med kameran runt halsen. Vad värre är, enligt mitt tycke, är att den släpper in en hel del ströljus och jag söker därför en bättre ögonmussla som verkligen "täpper till".

Har varit i kontakt med Nikon men de har inga förslag att ge. Undrar därför om det finns någon som har några heta tips på en ögonmussla som passar D750? Det spelar ingen roll vilket märke det är, bara den är bra.

Hälsningar David

Jag gillar inte heller alls ögonmusslan på enklare/mellansegment Nikon DSLR-hus (och inte heller de på Canons alla DSLR:er).

Lite trist att supporten inte hade några förslag, men jag har som många på nätet modifierat min D750 med endast Nikon originaldelar till en riktigt bra lösning.

Se här för mer info om vilka delar du behöver och hur du monterar ihop de:

http://photolisticlife.com/2012/11/...viewfinder-works-with-d5100-d7000-and-others/
http://d600.org/nikon-d600-accessories/round-eyecup-for-nikon-d600/
http://www.1kindphotography.com/2011/09/diy-nikon-dslr-camera-dk-17m.html
https://www.reddit.com/r/Nikon/comments/4l2ym7/d750_circular_eyecup_modification_explaination_in/

Kan verkligen rekommendera denna modden.

Sitter kvar ordentligt, och perfekt för att stänga ute ströljus (speciellt när solen är på endera sidan av dig, eller snett bakom), och super om du använder tex glasögon i någon form.

Gör hela kameran till en så mycket trevligare upplevelse att fotografera med.

Se här för mer info om vilka delar du behöver och hur du monterar ihop de:

Det där var ju att bra tips! Nu har jag beställt en Hoodman, den mindre modellen om man inte har glasögon, så jag skall se vad den går för. Det som irriterat mig är att originalmusslan DK-21lossnar tid efter annan, har alltid med mig en extra i kameraväskan för plötsligt kan den bara vara borta. Det tillsammans med den stora mängden ströljus har gjort att jag nu tröttnat.

Ivar ovan verkar ha goda erfarenheter av Hoodman så jag hoppas på den. Hade tidigare en D800 (som tyvärr blev stulen) och där satt ögonmusslan som berget, så DK-21 blev en liten besvikelse.

Ha det gött!
David

Håller med helt. Tappat originalet på min D750 också. Likadan dålig ögonmussla på D610. Klart värt att byta till en bättre version.

Med denna modden så får du tom en bättre ögonmussla än D800/810 (även om de är ganska bra som de är, så blir denna kombon ändå snäppet trevligare tycker jag).

Utvärdering ögonmussla

Hej igen,
Nu har jag använt Hoodman Eye Cup ett tag istället för Nikons DK-21och är på det hela taget mycket nöjd.

+ Sköter sin uppgift ganska väl att hålla ute irriterande ströljus, bättre än DK-21 i alla fall
+ Sitter väl på plats, även om man har kameran runt halsen och den ligger och skaver mot jackan. DK-21 har ju en irriterande förmåga att lossna titt som tätt i samma situation.
+ Går snabbt att rotera 90 grader om man vill ta stående bild

- Täcker en del av flip-skärmen om man så att säga tittar snett från ovan
- Hade gärna fått vara lite djupare och sluta bättre runt själva ögonhålan, men jag förmodar att den är en kompromiss, alla individer har ju olika anatomi. I mitt fall tar den bort ungefär 90% av ströljuset.

Allt gott,
David

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar