Annons

Bättre än popup

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu när där är så många spännings- och el- kunniga undrar jag om det har någon betydelse för voltens skadlighet hur många ampere det är?

Enligt en Sunpack nätadapter skulle den leverera ut 180 V DC och 20 mA. Det kan väl inte bli så mycket effekt av det?
 
Akta fingrarna

Nätadaptern ger 3,6Watt och laddningen tar si så där 20sekunder.
Om man räknar med 100% verkningsgrad på kondensatorn blir det 72Wattsekunder i den.
Verkningsgraden är lägre så vi säger 30Ws.
Brinntiden kan vara 1/1000sek.
Det ger 30.000Watt under blixtens bränntid(full effekt)...
Vilket låter mycket...
 
Nu när där är så många spännings- och el- kunniga undrar jag om det har någon betydelse för voltens skadlighet hur många ampere det är?

Enligt en Sunpack nätadapter skulle den leverera ut 180 V DC och 20 mA. Det kan väl inte bli så mycket effekt av det?

Det är inte hela blixtströmmen som passerar blixtskon utan bara strömmen till förblixten. Förblixten skapar en jonkanal i blixtröret och då passar samtidigt den stora kondensatorn att ladda ur sig genom den. Här är en film om hur det kan se ut i naturen:
http://gizmodo.com/5034458/slow-motion-lightning-video-is-mindblowing-will-sell-a-thousand-slo+mo-cameras




Nätadaptern ger 3,6Watt och laddningen tar si så där 20sekunder.
Om man räknar med 100% verkningsgrad på kondensatorn blir det 72Wattsekunder i den.
Verkningsgraden är lägre så vi säger 30Ws.
Brinntiden kan vara 1/1000sek.
Det ger 30.000Watt under blixtens bränntid(full effekt)...
Vilket låter mycket...

Laddningsförloppet är olinjärt och går långsammare på slutet. Dessutom så är brinntiden längre är 1/1000s vid full effekt. Den genomsnittliga effekten under blixtförloppet blir alltså betydligt lägre.
Å andra sidan så är urladdningsströmmen olinjär den med, så under de första tusendelarna så är effekten väldigt hög ändå.

Studioblixtars effekt mäts ju i Ws medans de som är monterade på kameran mäts i ledtal. Är det någon som vet hur man räknar om ledtal till Ws?
 
Studioblixtars effekt mäts ju i Ws medans de som är monterade på kameran mäts i ledtal. Är det någon som vet hur man räknar om ledtal till Ws?
Det finns inget sätt att räkna om mellan ledtal och ws, eftersom det inte är samma sak.
Ledtalet bestämmer ju den inställning kameran skall ha för att få rätt exponering. Det bestäms blixtens effekt och hur mycket av ljuset som når objektet man vill fota. Saker som påverkar detta är reflektorer, diffusores osv.
I en "vanlig" blixt är ju detta inget man byter ut så därför kan man ange ledtalet. Däremot på en studioblixt finns det ju en uppsjö av olika tillbehör som påverkar ljusets spridning så där väljer man att helt enket ange avgiven energimängd i Ws (eller Joule som är samma sak)
 
Det finns inget sätt att räkna om mellan ledtal och ws, eftersom det inte är samma sak.
Ledtalet bestämmer ju den inställning kameran skall ha för att få rätt exponering. Det bestäms blixtens effekt och hur mycket av ljuset som når objektet man vill fota. Saker som påverkar detta är reflektorer, diffusores osv.
I en "vanlig" blixt är ju detta inget man byter ut så därför kan man ange ledtalet. Däremot på en studioblixt finns det ju en uppsjö av olika tillbehör som påverkar ljusets spridning så där väljer man att helt enket ange avgiven energimängd i Ws (eller Joule som är samma sak)

Då återstår bara att öppna på blixten och läsa av kapacitansen på kondensatorn. Jag får prova på min blixt som har trasig zoom, kanske kan man laga den på samma gång! :O)
 
Det är inte hela blixtströmmen som passerar blixtskon utan bara strömmen till förblixten. Förblixten skapar en jonkanal i blixtröret och då passar samtidigt den stora kondensatorn att ladda ur sig genom den.
............
Källkod:
[B]Du menar[/B] en modern blixt med förblixt?
(tråden handlar om gamla blixtar)

Laddningsförloppet är olinjärt och går långsammare på slutet. Dessutom så är brinntiden längre är 1/1000s vid full effekt. Den genomsnittliga effekten under blixtförloppet blir alltså betydligt lägre.
Å andra sidan så är urladdningsströmmen olinjär den med, så under de första tusendelarna så är effekten väldigt hög ändå.
.....

Hade för mig att full effekt var runt 1/1000 och gick ner till ca 1/20000 vid låg effekt, men det skiljer nog en del på blixtar oxå...
 
Du menar en modern blixt med förblixt?
(tråden handlar om gamla blixtar)

Nejdå inga "digitala" förblixtar. Den förblixten jag talar om är så liten att den knappt lyser upp alls, bara ett svagt blåaktigt sken. Den blixten är bara till för att få gasen i röret att börja leda ström så att den riktiga blixten fyras av. Detta sker i vårat perspektiv samtidigt och märks inte.

Hade för mig att full effekt var runt 1/1000 och gick ner till ca 1/20000 vid låg effekt, men det skiljer nog en del på blixtar oxå...

Jag mätte på min blixt och då fick jag längsta tiden till ca 1/200s men det beror väl på när man anser att kondensatorn är tom, det går sakta på slutet.
 
Svenska elsäkerhetsbestämmelser definition av Svagström: ”, kort uttryckt, sådan elektrisk ström som inte kan vara farlig för människor, husdjur eller egendom.”

Men om denna spännig kan bränna blixtkort i kameran uppfyller den inte kravet på att vara ofarlig för egendom. Kontakterna ligger helt öppet så jag förmodar att där rimligen inte får vara någon ström som kan vara farlig för människor och husdjur. Sen fanns där något som kallades för klenspänning.

Att det är mer kräm i strömmen från kondensatorn har jag praktisk erfarenhet av efter att ha tagit isär och skruvat ihop en kompaktkamera som åkt i golvet, ingen el-meter av något slag behövdes för att konstatera att där var elektricitet. :)
 
Tack Bofoto2 m.fl. för tips och länkar. Snål som jag är (alternativt rädd att bränna kameran) har jag beställt lite billiga grejjor från ebay att labba med.
 
Åter till ordningen och för att få slut på tjafs om olika spänningar så finns det Radiotriggers-1 Radiotriggers-2 att använda. Det skyddar kameran till 100% även om kanske en trigger skulle brinna upp om det är en gammal blixt full med spänning i höga strömmar under kort tid! Funkar det så har ni en lösning på nya spännande bilder. Kolla på annonser här på fotosidan, blocket och tradera efter gamla billiga blixtar. www.photax.se har ett trevligt tillbehör om dina "nya" blixtar har uttag för PC-sync. Då kan man koppla ihop många blixtar via kabel och få samtidig utlösning. Något som ju alltid eftersträvas...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.