Annons

Bättre än popup

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Kollade på Tradera, hittade minst tio blixtaggregat som skulle passa, och inget kostade över 100:-.

Du förstår sammanhanget efter att ha tittat på bilderna, och hittar Du ett aggregat som Du finner lämpligt så börja med att kolla spänningen. Skall inte överstiga 10 volt. Bild 1.

Bild 2 och 3 visar hur blixtljuset reflekteras uppåt/framåt. Klipp ut TVÅ pappbitar, stryk lim på båda, vik som Du önskar, fixera och låt torka.

Med kabel enligt bild 4 blir utrustningen än mer användbar.

Kameran justeras till WB blixt, läge M. Kolla histogrammet.

Blixten bör ha ledtal c:a 30, måste kunna vinklas uppåt och gärna ha justerbar effekt.

Exponera så skall Du se hur fina bilder Du kan åstadkomma.

per
 

Bilagor

  • 20 fototeknik 120.jpg
    20 fototeknik 120.jpg
    66.7 KB · Visningar: 2,357
  • 20 fototeknik 117.jpg
    20 fototeknik 117.jpg
    56.8 KB · Visningar: 2,352
  • 20 fototeknik 118.jpg
    20 fototeknik 118.jpg
    56.1 KB · Visningar: 2,348
  • 20 fototeknik 119.jpg
    20 fototeknik 119.jpg
    76.5 KB · Visningar: 2,346
Med en dåres envishet fyller jag på min tråd, den riktar sig naturligtvis inte till Er på forumet som är proffs, den riktar sig till de som just köpt en DSLR och som till låg kostnad vill prova på blixtfotografering med extra slavstyrd blixt. Och som jag sade, resultatet kan bli över förväntan!

Materiel

Bra blixt för analog kamera kompletterad med någon form av reflektor.

TTL-kabel, antingen för Nikon eller Pentax. Den senare är bättre eftersom den är 3 meter lång och saknar spirallindning. Troligtvis har Canon något motsvarande.

En bra slavtändare, bilden visar en National.

Ett enkelt stativ.

Och som tidigare framgått tänder Du huvudblixten med kamerans inbyggda blixt justerad till lämplig effekt. Om Du inte vill att motivet skall belysas av kamerans blixt, så kan Du kupa handen framför och rikta ljuset mot slavtändaren.

Prova så skall Du se att Du får fina bilder!

per
 

Bilagor

  • 20 fototeknik 140.jpg
    20 fototeknik 140.jpg
    11.1 KB · Visningar: 2,003
  • 20 fototeknik 142.jpg
    20 fototeknik 142.jpg
    13 KB · Visningar: 2,004
  • 20 fototeknik 141.jpg
    20 fototeknik 141.jpg
    17.5 KB · Visningar: 2,001
Det är inte alla förunnat att disponera en egen tråd på Fotosidan.

Mitt tredje inlägg handlar om att förbättra ytterligare och det sker nu genom att blixtljuset får studsa i ett paraply. De flesta anser att metoden är överlägsen om man vill åstadkomma en trevlig belysning.

Utöver den tidigare angivna materielen tillkommer alltså ett paraply och någon form av hållare. Ett enkelt förslag visas på bilden.

Barnbarnens docka får avsluta. Hon är fotograferad med M-inställning, 1/16 effekt på kamerans inbyggda blixt och full effekt på sidoblixten.

per
 

Bilagor

  • 20 fototeknik 157.jpg
    20 fototeknik 157.jpg
    10.3 KB · Visningar: 1,801
  • 20 fototeknik 158.jpg
    20 fototeknik 158.jpg
    14.9 KB · Visningar: 1,806
Det är inte alla förunnat att disponera en egen tråd på Fotosidan.
...
Nej, detta är förstås enbart de verkliga celebriteterna förunnat. :)

Dessa tips är, som du skriver, i första hand intressanta för de oerfarna, varför man kanske kan förmoda att många av dessa inte vågar sig på att skriva några inlägg ännu. Så fortsätt du lugnt med att låta tipsen komma, ifall du kommer på fler...
 
Dockansiktet avslutade. Du Gunnar har kanske något annat värdefullt att förmedla till det kommanse fotosläktet?

Din i sammanhanget hittills mest betydelsefulle insats är att Du sett till att jag inte längre ensam förfogar över tråden. Jag tror att Du var lite avundsjuk....

per
 
Hej.

Jag fotar en del inomhus. Med vanlig kompakt cam Samsung NV24. Men blixten räcker inte till. Om jag fotar vardagsrummet som är 8m lång, blir bilden alldelles för mörkt. Har beställt nu en slavblixt
Soligor DG 340 AZ från Cyberphoto. Men den kommer nog först under v 20 :-(
Hur långt från kameran ska den stå? Ska den placeras typ 1m i sidled från denna?

Har skissat en bild med vardrum. Om kameran skall riktas som det blåa, var ska blixten stå? Som ex med det gröna?



p.s. ska köra med en vit ark och blixt upp. Paraplyt tar för mycket plats.
 

Bilagor

  • fota.jpg
    fota.jpg
    8.4 KB · Visningar: 1,435
Senast ändrad:
Egentligen mäter man med Voltmeter för korrekt resultat enligt figuren nedan:

Men hur man mäter en blixt vet jag inte.
 

Bilagor

  • Voltmeter.gif
    Voltmeter.gif
    4.7 KB · Visningar: 1,371
Måste fråga - vad är det Du vill visa? Jag förstår inte vad Ditt inlägg har med de tidigare att göra.

Kopplar man en voltmeter som Du anger visar det inget annat än spänningsfallet i ledaren mellan instrumentets inkopplingspunkter.

Hur man mäter spänningen hos ett blixtaggregat framgår av trådstarten.

per
 
Hej.

Jag fotar en del inomhus. Med vanlig kompakt cam Samsung NV24. Men blixten räcker inte till. Om jag fotar vardagsrummet som är 8m lång, blir bilden alldelles för mörkt. Har beställt nu en slavblixt
Soligor DG 340 AZ från Cyberphoto. Men den kommer nog först under v 20 :-(
Hur långt från kameran ska den stå? Ska den placeras typ 1m i sidled från denna?

Har skissat en bild med vardrum. Om kameran skall riktas som det blåa, var ska blixten stå? Som ex med det gröna?



p.s. ska köra med en vit ark och blixt upp. Paraplyt tar för mycket plats.

Det är alltså själva rummet du vill ta bild på? Och få det jämnt upplyst?

Isåfall skulle jag vända på blixten och slå den snett bakåt/uppåt i väggen/taket. På så vis får du större spridning och jämnare ljus.

Att ställa den extra blixten vid sidan av kameran och rikta den framåt ger dig i stort sett samma ljus som den inbyggda blixten, bara lite starkare.
 
det är alltså själva rummet du vill ta bild på? Och få det jämnt upplyst?

Isåfall skulle jag vända på blixten och slå den snett bakåt/uppåt i väggen/taket. På så vis får du större spridning och jämnare ljus.

Att ställa den extra blixten vid sidan av kameran och rikta den framåt ger dig i stort sett samma ljus som den inbyggda blixten, bara lite starkare.



tusen tack!!! Det var just det jag var ute efter!!!
 
Måste fråga - vad är det Du vill visa? Jag förstår inte vad Ditt inlägg har med de tidigare att göra.

Kopplar man en voltmeter som Du anger visar det inget annat än spänningsfallet i ledaren mellan instrumentets inkopplingspunkter.

Hur man mäter spänningen hos ett blixtaggregat framgår av trådstarten.

per

Ja just j-r, det var ett tag sen jag höll på och mätte, ska naturligtvis vara mellan polerna.
Men det som visas av trådstartaren är hur man mäter ström, spänning mäts över ett motstånd.

Orsaken att jag gjorde inlägget är att det har förekommit i flera trådar tidigare att man kopplar spänningsmätning som man egentligen ska koppla strömmätning.

Vilket motstånd som är lämpligt till en spänningsmätning på blixt vet jag inte riktigt.
 
Bofoto 2

Det måste vara väldigt länge sedan Du sysslade med mätning eftersom Du i princip har fel i allt Du skriver bortsett från första raden.

per
 
Va f-n är fel?
Så här mätte man i alla fall på 70-talet;
 

Bilagor

  • Ampere-Voltmeter.gif
    Ampere-Voltmeter.gif
    4.2 KB · Visningar: 1,211
Va f-n är fel?
Så här mätte man i alla fall på 70-talet;
Och det är ju precis så som det visas i det första inlägget.

Det man vill mäta är ju spänningen blixten (som i din bild kan likställas med batteriet) utsätter kameran för.

Orsaken att man vill checka detta är att för länge sedan användes mekaniska kontakter i kameran för att styra blixten. Blixtarna hade då ibland flera hundra volts triggspänning. Om man ansluter en sådan blixt till en modern kamera som använder elektronik för styrningen är risken överhängande att man förstör kameran.

En mycket bra tråd för övrigt. För den som vill läsa lite mer om att använda vanliga blixtar i studiosammanhang rekommenderas att googla på "the strobist". Där finns mycket bra info.
 
Och det är ju precis så som det visas i det första inlägget.

Det man vill mäta är ju spänningen blixten (som i din bild kan likställas med batteriet) utsätter kameran för.
...........

"Min" uppställning är att man mäter över en strömförbrukare.
I första inlägget kortsluts blixten över Voltmetern...

Antagligen är det en missuppfattning som kommer från batteriprovare som mäter ett batteri över ett inbyggt motstånd som belastar batteriet så man ser ett spänningsfall om batteriet börjar bli dåligt.

Men om Voltmetern håller för kortslutningen så kanske den ger ett någorlunda värde?
 
En voltmeter är en amperemeter med inbyggt motstånd. Den ansluter man direkt över den spänningskälla man vill mäta, i detta fall blixten.

Idag är digitalvoltmetrar det vanligast förekommande. De har en mycket hög ingångsresistans, och belastar därmed spänningskällan minimalt.

Ansluter du en ren amperemeter på samma sätt kommer du orsaka en kortslutning.
 
Länge sen jag läste detta men... så här är det väl?

En amperemeter (som mäter ström i ampere) ska ligga i serie med det man vill undersöka.

En voltmeter (som mäter spänning i volt) ska ligga parallellt med det man vill undersöka.

Av ovanstående följer:

En amperemeter ska ha så lågt internt motstånd som möjligt för att inte själv påverka mätningen genom att förbruka ström. En ideal amperemeter har noll ohm och syns då inte ens.

En voltmeter ska ha så högt internt motstånd som möjligt för att inte påverka mätningen. Ju lägre motstånd den har desto mer ström kommer att flöda genom själva voltmetern, istället för genom förbrukaren man mäter på (vilket väl i sin tur påverkar spänningen man vill mäta?). En ideal voltmeter har oändligt motstånd, vilket motsvarar att man parallellkopplar förbrukaren med den omgivande luften, typ...
 
Det märks mina herrar att Ni inte var sjuka under alla fysiktimmarna. Men av vilken anledning heter det meter? Exempelvis voltmeter? Är det inte bättre att benämna apparaten med ordet voltmätare i analogi med exempelvis hastighetsmätare, höjdmätare, amperemätare o.s.v.

Det kanske finns en enkel förklaring, men den har å andra sidan inte så mycket med BÄTTRE ÄN POPUP att göra.

Trevlig helg!

per
 
Det märks mina herrar att Ni inte var sjuka under alla fysiktimmarna. Men av vilken anledning heter det meter? Exempelvis voltmeter? Är det inte bättre att benämna apparaten med ordet voltmätare i analogi med exempelvis hastighetsmätare, höjdmätare, amperemätare o.s.v.

Det kanske finns en enkel förklaring, men den har å andra sidan inte så mycket med BÄTTRE ÄN POPUP att göra.

Trevlig helg!

per

Antar att det kommer från engelskans "meter", d.v.s. att mäta.

Popup är ju inget som poppar upp längre i denna tråd, nej... men meter kanske är just BÄTTRE ÄN POPUP :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.