Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästagruppbilderna med ändast en extern blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flightspotter89

Aktiv medlem
Fottar med en 400D och ett 17-40 L USM som är nyinköpt, köpte i samma veva en sigma DG 500 super II och har fått ett fotojobb att fota en musikgrupps skivomslag. Ska fota inne i deras studio och hur ska jag göra för att få bästa bilderna? ska jag ställa vitbalans själv eller räcker det på blixt? Vilken stiltyp är bäst och framför allt vilket läge ger bäst resultat? M är så klart alltid bäst men fotar till vardags mest natur och flyg och är ovan med blixten och vet inte helt hur jag ska exponera.

Tacksam för alla små tips!

/Simon Brygg

Att göra ett skivomslag med blixt på kameran låter inte så lyckat. Dock om det är vitt tak i studion kan du studsa blixten mot det och få ett lite mjukare allmänljus.

Annars blir det lätt hårda slagskuggor och ser amatör ut.

Om studion är stor kanske blixten inte räcker till. Då får du antingen höja ISO, ha lägre bländarvärde eller köra lite längre slutartid så du får med omgivningen oxå.

Pröva hemma lite och se hur effekten av att studsa blixten mot tak eller vägg.

Blixten anpassar styrkan efter din exponering, så kör manuellt för att få koll på vad du ska ändra. Eller pröva både och. Det går ju snabbt och se resultat med digitalt.

Har en Sigma själv, Super DG. Den är kanon för den går att använda som extern blixt , i paraply eller softbox, och kan triggas från kamerans egen blixt eller enkel IR-sändare..

Jag skulle även ta med ett stativ, enbens eller trebens, så kan du ha betydligt längre slutartider. Dels så kan du enklare fota helt i befintligt ljus, eller olika blandningar av blixtljus och befintligt ljus.

Angående vitbalans mm tycker jag att du ska fota i raw, vilket ger dig bästa förutsättningar att arbeta med bilderna efteråt.

Öva med inställningarna hemma, så att du känner dig tryggare väl på plats sen. Då blir det en tryggare stämning genom hela sessionen, och i slutändan bättre bilder.

Senast ändrad:
Tackar för alla tips! Ska som sagt pröva mig fram, de ska spela in sin skiva den 8:e feb så har ett tag att öva! Är dock lite ovan med RAW-systemet i 400:an, jobbigt som tusan att få över bilderna på datan men har uppdaterat Ps för det i allafall.

Vet inte hur stor studio dom har men det märker jag när jag kommer dit. Men vitbalansen spelar inte så stor roll där då utan jag ändrar det i raw-behandlingen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar