Annons

Bästa verktyget för brusreducering

Produkter
(logga in för att koppla)

NPA

Aktiv medlem
Funderar över att skaffa en "separat" programvara för reducering av brus. Extra påtagligt blir det hela när man plåtar HDR på något högre ISO, kvällstid och lång exponering. Så, vad rekommenderar ni för att bli av med bruset?

Tack på förhand!

Dfine (Nik Software) för höga iso / svåra ljusförhållanden, Noiseware Pro. (från Imagenomic) när bästa möjliga bevarande av fina detaljer är viktigast.

Funderar över att skaffa en "separat" programvara för reducering av brus. Extra påtagligt blir det hela när man plåtar HDR på något högre ISO, kvällstid och lång exponering. Så, vad rekommenderar ni för att bli av med bruset?

Tack på förhand!

Om du ska fota saker som står stilla som HDR och bilder med långa slutartider är stativ och lägsta iso det bästa! Finns ingen anledning att köra med höga iso vid sådana bilder!

Annars använder jag Noise Ninja som plugin till Photoshop! fungerar skitbra! Jag skärper oftast selektivt också!
/M

Tack på förhand!

Det spelar mindre roll vilket brusreduceringsprogram du nyttjar. Det avgörande är hur du använder programmet dvs vilka inställningar du tillämpar. Jag har nyligen testat Neat Image, NoiseWare och det nya programmet Boundary Noise Reduction (http://www.colormancer.ca/noise-reduction/index.htm) på en och samma bild. Det var oerhört svårt att se några meningsfulla skillnader som inte kunde jämnas ut genom att ändra inställningarna i respektive program. Det bästa är som vanligt att du testar själv så att du kan komma fram till vilket program just du trivs bäst med och tycker ger bäst resultat.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto