Annons

bästa tiden?

Produkter
(logga in för att koppla)

aitchh

Aktiv medlem
när är bästa tiden på året och bästa tiden på dygnet att fotografera rovfåglar?
och i vilket väder är rovfåglar mest aktiva i ?

och hur hittar man dem lättast? vet ett ställe där det finns fiskgjuse men aldrig sett den själv, hur gör man för att hitta dem om det inte finns någon att fråga? bara vänta tills man ser dem eller?

Ett sätt är ju att göra som du gjorde, fråga i forum.

Kanske vända sig till ornitologerna, de brukar ha järnkoll på vad våra bevingade vänner har för sig vid olika tid punkter. Sen är ju fåglar individer oxå med sina egna beteenden så när man väl hittar dom så kan det vara en god idé att besöka platsen flera gånger och lägga märke til om det finns favoritplatser som den återvänder till.
PLanera hur man kan komma åt favotitplatsen, ställa upp gömsle etc.

Kort sagt tid och kunskap...

Det beror ju på vilken sorts bilder man är ute efter.
För vanliga flyktbilder så är ju t.ex. Falsterbokanalen oslagbar i september.
Enorma mängder rovfåglar flyttar då söderut och väldigt många av dem passerar just där.

Vill man fota rovfågel i sin normala miljö så kan man ju titta i Svalan http://www.artportalen.se/birds/ för att se vilka observationer som gjorts och var.

Vanligen är rovfåglar som mest aktiva när termiken är som bäst dvs 11-16

Lycka till med fotograferandet.

/Peter

när är bästa tiden på året och bästa tiden på dygnet att fotografera rovfåglar?
och i vilket väder är rovfåglar mest aktiva i ?

och hur hittar man dem lättast? vet ett ställe där det finns fiskgjuse men aldrig sett den själv, hur gör man för att hitta dem om det inte finns någon att fråga? bara vänta tills man ser dem eller?

Normalt sett så är den bästa tiden på dygnet morgon och kväll för fåglar över lag. Personligen när det gäller rovfåglar så gillar jag sen eftermiddag, kväll bäst. Mitt på dagen så tar fåglarna det lite lugnare. Rovfåglar har vi ju hela året i Sverige om än lite mindre arter på vintern. Maj till augusti så har vi mycket rovfågel i landet så det är bara att ge sig ut och försöka hitta lokalerna det finns på.
Tänk bara på att inte störa vid deras bon.

/Mankan

tack för svaren, hur nära är för nära? kan man märka det på hur fågeln beter sig när man kommer för nära eller något sådant?

tack för svaren, hur nära är för nära? kan man märka det på hur fågeln beter sig när man kommer för nära eller något sådant?

Lite svårt att säga, men kan man ta bra bilder vid bon så är man nog för nära.
Just fiskgjuse har jag själv råkat ut för att vara för nära boet utan att jag visste att boet var där. Upptäckte en ryttlande, skrikande gjuse ovanför huvudet då förstod jag att boet var i närheten så det var ju bara att gå där i från såklart.

Bäst enligt mig är att ta reda på var de jagar föda och vänta in dem och plåta på fågelns villkor. Sitta ner är bättre än att stå upp. Kärrhökar brukar födosöka över vassar och ängar så med tur kan man få bra bilder med tålamod. Fiskgjuse tar ju fisk så det kan vara svårare såklart. Besök rovfågel områden och undersök hur de födosöker sen sätta sig på en bra plats och vänta. Tålamod är A och O.

/Mankan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar