Annons

"Bästa" tid för fågelfoto - Ottenby Öland?

Produkter
(logga in för att koppla)

D Gulliksson

Aktiv medlem
Hej alla fågelfotografer!

När anser ni vara den "bästa" tiden för fågelfoto på Öland (Ottenby) under året? är det på våren eller runt höstkanten?

Jag plåtar främst vilt men tycker det skulle vara kul att plåta lite fågel också. Min tanke är att vara på plats under tidig morgon (natt) för att lägga mig under ett camonät vid strandkanten för att invänta diverse sjöfåglar.

Ottenby är inte helt enkelt när det gäller åtkomst till stränder. Under större delen av året är stora områden fågelskyddsområde med beträdnadsförbud och under hela året är området naturreservat. För att göra det hela kort, det finns enklare områden att fota fåglar på när man besöker Öland.

/ Daniel

Ottenby är inte helt enkelt när det gäller åtkomst till stränder. Under större delen av året är stora områden fågelskyddsområde med beträdnadsförbud och under hela året är området naturreservat. För att göra det hela kort, det finns enklare områden att fota fåglar på när man besöker Öland.

/ Daniel

Jag håller med Daniel! Ett tips kan vara att istället stå längs sydostkusten (finns en mängd trevliga lokaler, köp ett ex av "Fågellokaler på Öland" om du inte är bekant med vilka platser som är spännande vid olika tidpunkter på året) under höststräcket av änder. Är det ostvind kommer sträcket att gå ganska nära kusten och du har chans att få fina sträckbilder på bl.a. gäss, dyk- och simänder. På vår och försommar kan du få fotoläge på spännande flugsnappare i de delar av Ottenby Lund som inte är avstängda (mellersta delen är avstängd) men som Daniel antyder så är det en besvärlig plats att fota då det ofta är mycket folk och det är inte läge att sätta upp ett gömsle utan det blir lite att skjuta från höften på det man ser, vilket sällan blir de mest intressanta bilderna förstås. Jag rekommendera att du lär känna andra lokaler på Öland och med fåglarnas bästa för ögonen försöker hitta en plats där du kan fota ostört, det finns såna platser!

Tack för alla tips!

Men vilken årstid anser ni är bäst för att skåda fågel? :)

Beror på vad det är för fågel. Vår och höst är ju bra kandidater eftersom fåglarna då är i
rörelse och man ser arter som är på väg till eller från sina slutdestinationer. Så här i
augusti flyttar t.ex. många vadarfåglar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto