Annons

Bästa telet till en 5D ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenssa

Medlem
Har kollat på ett 400/5.6 och de verkar ju intressant, vad tycker ni?

Blir nog mest fåglar och djurliv, synd att 5D är fullsensor när det kommer till tele :D
 
Alla telen som är ljusgrå till färgen och har ett rött "L" skrivet i beteckningen är riktigt, riktigt bra!

Vad man väljer för objektiv har ju att göra med en mängd faktorer, som budget, motiv, hur långt man ska bära, action eller stillastående osv.

400mm f/5,6L lär vara ett mycket bra objektiv och framför allt prisvärt. Med den stora sensorn får du ju ett riktigt kort skärpedjup, vilket annars kan vara svårt att uppnå med det objektivet. För fåglar kommer du dock att uppleva brännvidden som alltför kort många gånger.

/Pontus
 
jag tycker herr Joel Höglund inte behöver vara oförskämd.
Jag ställde bara en väldigt rak fråga och ursäkta att jag inte har så bra koll på Canons kompaktkameror.
 
christianhylse skrev:
jag tycker herr Joel Höglund inte behöver vara oförskämd.
Jag ställde bara en väldigt rak fråga och ursäkta att jag inte har så bra koll på Canons kompaktkameror.

Nu ska jag me va oförskämd. Canon EOS 5D är en digital systemkamera.
 
Menade Canon 5D... hehe

Hmm tycker 400/5.6 ligger bra i pris för mig men om det blir så "kort" på 5D är det ju inget roligt :/

Gah dilemman
 
Jenssa skrev:
Menade Canon 5D... hehe

Hmm tycker 400/5.6 ligger bra i pris för mig men om det blir så "kort" på 5D är det ju inget roligt :/

Gah dilemman
Glöm ej att du har samma sensor fast i större mått som i 1DMkII dvs du kan beskära en faktor 1.3 och få mots 8 Mpix... Då "är" plötsligt 400 mm hela 520 mm.. Tror nog att för "normala" utskrifter kan du säker "croppa" ytterligre en faktor så du lär ha tele så du klarar dig ganska långt..
 
Har inte råd med ett 500mm hehe, damn va dyrt de var :D

Blir ett 400mm istället, tack för alla snabba och bra svar!

MVH / Jens
 
En annan sak du kan kolla på är ju ett Sigma EX 120-300/2.8.
Sen till det så kan man ju skaffa sig en 2X konverter och fortfarande få autofokus.
600/5.6 är ju rätt ok.

Objektivet i fråga brukar ju dyka upp beggat ibland för just över 10 tusen.

Själv är jag sugen på att skaffa en sådan någon gång i framtiden.
 
DaMoose skrev:
En annan sak du kan kolla på är ju ett Sigma EX 120-300/2.8.
Sen till det så kan man ju skaffa sig en 2X konverter och fortfarande få autofokus.
600/5.6 är ju rätt ok.

Objektivet i fråga brukar ju dyka upp beggat ibland för just över 10 tusen.

Själv är jag sugen på att skaffa en sådan någon gång i framtiden.

oh det får jag kolla upp med! Tack!

/ Jensa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.