Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa telekonvertern till Tamron 200-500?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Hej,

Jag är nästan säker på att det har diskuterats telekonverter till Tamron 200-500 i något forum tidigare. Jag kan dock inte hitta tråden så jag frågar istället:
Vilken konverter fungerar bäst till det objektivet, jag är intresserad både av 1,4x och 2x (möjligen finns väl även någon 1,7).

Med en 2X konverter förlorar du med största sannolikhet autofokusen, en 1,4X klarar sig nog utom möjligen på längsta brännvidden, men då missar du ju lite av finessen.
det beror ju på vilket kamerahus du ska ha den på, en del fixar ju AF ner till f:8 och andra krånglar redan vid f:5,6

Ja, troligen förlorar jag autofokusen men det gör inte så mycket. Jag skall ta hyggligt stillastående motiv så det kan jag leva med. Frågan rör snarare den tekniska kvalitetsförlusten. Jag skall använda den till en Nikon D1X och senare (troligen) till en Nikon D80.
Skall jag satsa på Nikons originalkonverter och i så fall vilken, eller är det Tamron, Sigma eller annan som ger bästa bildresultat?

Har tidigare använt en Soligor 1,4X PRO Digital AF, och den gav fungerande AF både på ett sigma 70-300/4-5,6 och ett tamron 200-500. Konverten komunicerar inte med kameran ang. bländarvärden så af stängs inte av. Den är dessutom riktig skarp.

Jag var tvungen att prova med telekonvertern som jag fick tag på för ett tag sen. Jag köpte en Soligor C/D7 DG av en på fotoklubben, och autofokusen funkade ihop med min Sigma 70-300 APO DG. Dock så krävdes det ordentligt med ljus.
Har dock inget Tamron 200-500 att testa på.

Senast ändrad:
Som sagt.. ljus är det ord som är ledordet. Inte ofta tillgängligt inne i skogen. Stativ och MF är att rekommendera.

0,0 X är nog bäst......

Har kört Kenko 300 DG 1,4 (och 2X ;-)) ) på Tokinan.
Ja inte vet jag vad man skal fota med det?? Objektivet är bra det, priset tatt i betraktning, men nog för soft för att gä resultat med konverter.
Men det hjälper månne med ungdommelig optimism.....+ Bergakungens eget stativ.
Njet!
mvh Erik J

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar