Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa tänkbara trebent stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket bra stativval. Har kört den högre varianten, GT5561SGT, nått år och det fungerar mycket bra. Om du kör gluggar som 300 + TC eller längre så är WH200 mycket bra. Har kört den själv på 400/2,8 och 600/4 och kan inte tänkta mig något annat huvud på de gluggarna.


Riktigt bra monopod. Själv kör jag 5541. Lite högre, färre ben att justera ut men givetvis något längre ihopslaget. Funderade på 5561 först men ville ha den extra höjden på 5541. Monopod fungerar även bra med WH200. När man jagar uppåt är det bra med extra höjd som i 5541. Kan också rekommendera AF-S 85/1,4G. Grym glugg!

Drar till Sydafrika om 10 dagar, känner mig sugen att inhandla nya Nikon f/1,4 innan dess. Blev så mäktigt imponerad av den gluggen. Slut på Kameradoktorn och Kamerakungen, få se om jag hinner få tag i den. Sitter å andra sidan inte i sjön. I vår ska jag inhandla Nikon 600 f/4. Valet har stått mellan 400 f/2,8 och just 600.an. Sitter du på båda? är det rätt att gå på 600.an med ytterligare bra brännvidd med en TC 1,4 eller är det rentutav bättre med en fast 400 f/2,8 med möjlighet att använda TC 1,7?
Har nog i förlängningen ev tänkt att köpa ett 400 objektiv, antingen nya 200-400 eller just det fasta på 400 f/2,8.
 
När man bär sin utrustning betyder vikten nästan allt. Köpte helt nyligen ett GT2531LVL med travellerkula samt snabbfäste. Fungerar förträffligt till mellanformataren och väger 2 kilo;)

Jag tittade på några Gitzo resestativ som såg väldigt bra ut. Ska definitivt komplettera med ett sådant när jag känner mig mogen.
 
Finns inget Gitzo i hela världen som piskar ett flerrörsstativ som tex Sachtler ENG 2 CF på fingrarna.
Det betyder inte att Gitzo är på något sätt dåligt. Jag använder Gitzo själv.

Det nämna Sachtler sålde jag i behov av pengar för ca tre år sedan. Men det är det bästa stativet jag har lagt händerna på. Med hjälp av fler rör än tre så blir plattformen vansinnigt vridstyv och stabil.

Jag brukar benämna känslan som om man skruvade fast kameran i en berghäll. (Inte pga hög vikt utan pga den döda känslan pga flerrörsprincipen).

Med ett sådant stativ så avslöjas olika objektivs (tänker främst på långa telen) bra och mindre bra stativfästen. Efter en inkörningsperiod så kände jag behov av bättre stativfästen på alla objektiv som hamnade över/på stativet. Inte minst NIkons längre telen som rent generellt har galet kassa stativfästen!!
Den känslan av berglik stabilitet kan jag säga att inget Gitzo i hela världen har kunnat ge mig, varken före eller efter och oavsett material!

Jag hade läst om dessa fördelar länge innan jag själv tog mig råd och köpte ett ENG 2 CF. Investeringen var tung men att det skulle vara så enormt bra som det hela tiden sades övervägde antalet kronor.

/Niclas,

Ps, men som sagt .. idag så använder jag Gitzo av större (tung..) lättmetallmodell. Sachtler (tex ENG 2 CF) är återigen mitt drömstativ - skillnaden den här gången är att jag nu VET vad det går för och vad jag i ärlighetens namn kan förvänta innan jag köper det :)
 
Senast ändrad:
Ett Ps till :)
Den nämnda Sachtlerstativet klarar väl lätt belastningar på runt 50kg utan att förlora en pitt i stabilitet. Sachtlers egna specifikationer deklarerar över 90kg och det säger väl rättså mycket.
 
Redan inköpt!

Ett Ps till :)
Den nämnda Sachtlerstativet klarar väl lätt belastningar på runt 50kg utan att förlora en pitt i stabilitet. Sachtlers egna specifikationer deklarerar över 90kg och det säger väl rättså mycket.

Hej Niclas!

Det blev det värsta Gitzo stativet med Winberley skena till. Tack för svar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.