Annons

Bästa tänkbara trebent stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
De flesta stora internet affärer i Europa eller USA säljer något eller några av dessa märke. RRS, Kirk & Markins har egen försäljning över internet.
De flesta av mins grejor har jag köpt antingen av internet butiker från Holland eller direkt av RRS, Kirk, Markins
 
Beställa från RSS i USA funkar bra. Jag har deras TVC33-stativ och BH55-kulled med snabbkoppling och L-platta till kameran.

Efter att ha haft en rad Linhof, Manfrotto och Gitzo tycker jag att TVC-33 är snäppet vassare.
 
Beställa från RSS i USA funkar bra. Jag har deras TVC33-stativ och BH55-kulled med snabbkoppling och L-platta till kameran.

Efter att ha haft en rad Linhof, Manfrotto och Gitzo tycker jag att TVC-33 är snäppet vassare.

Tack för tipset. Har bestämt mig för att hitta mer information på Fotomässan om ett par veckor. Hoppas dt finns Linhof, Manfrotto, Gitzo och TVC-33 där. Just nu talar det för ett Gitzo men man kan ju ändra sig. Kikade lite på din sida, säger bara fantastiskt. Vilka månbilder. Har du tagit dem genom ett periskop? MVH Arne Talving -Eskilstuna
 
Av inläggen ovan kan man få för sig att Gitzo är bra, sådär i största allmänhet. Så är inte fallet. Jag har ett Gitzo Gilux Tatalux som inte är mycket att ha. Krångligt att använda, rätt tungt och inte ens speciellt stabilt. Men gammalt, så de har säkert bättrat sig.

Per.
 
nya gitzo har betydligt bättre ringar än dom gamla som jag svor rätt mycket åt. Dom gamla var besvärliga att skruva upp speciellt i värme utomlands. Det nya g lock systemet funkar helt perfekt. Mitt stativ är ruggigt stabilt men vill man köra tyngre telen ska man kanske gå upp en storlek.
Jag har visserligen kört 300mm 2,8L med canon utan problem. Det jag använder nu är Gitzo gt 2541
http://www.nextag.com/Gitzo-GT-2541...rices-html?nxtg=7b2a0a50050c-A76297D77532AEE4.
Mitt stativ väger runt 1,6 kg o till den vikten så har jag aldrig hittat något som är stadigare eller bättre o inte något dyrare heller men för mig är vikten o stadigheten viktigast eftersom jag ofta släpar runt stativet i 12 timmars pass utomlands.
 
Bra kvalitet och pris!

Stabilstativet (det 3-delade) i trä och lättmetall är otroligt stabilt och lättriggat utan någon mittpelare som är i vägen, vill man komma ner lågt så fäller man ut benen i spagat och i rinnande vatten så tar träet hand om vibrationerna, träet isolerar även mot kyla när man tar i det. Föttera är kupolformade och helt suveräna - fäster överallt! (med påträdbara gummifötter för inomhusbruk och blöt is - vid spagatläge.)
Jag har haft mitt i 20 år och älskar det fortfarande!!
Från början så hade jag en Manfrottokulled, den var stor och såg förtroendegivande ut men i själva verket så var det bara skit, nu har jag köpt en Benro B-3, den har en stor kula som går mjukt, enkla gummiklädda reglage och ett riktigt bra snabbfäste med en kameraplatta som går att få specialtillverkad för just din kamera (vilket jag kan rekommendera). Det funkar perfekt med min Nikon D2x och mitt 70-200/2,8.
I runda svängar skulle jag tro att det tillsammans skulle landa på ca.5000:-
Mvh Lasse
 
Senast ändrad:
Av inläggen ovan kan man få för sig att Gitzo är bra, sådär i största allmänhet. Så är inte fallet. Jag har ett Gitzo Gilux Tatalux som inte är mycket att ha. Krångligt att använda, rätt tungt och inte ens speciellt stabilt. Men gammalt, så de har säkert bättrat sig.

Per.

Jo så är fallet :)

Gitzo är bra i största allmänhet. T.o.m. mycket bra
 
Nu har jag inte vägt mitt, men enligt RRS hemsida väger BH-55 med deras motsvarande snabbfäste 816 gram, om det stämmer på deras är det inte långt ifrån på Optipods variant.


Du kan få RRS BH-55 i 8-10 olika varianter med olika sorters snabbfäste också. Förutom olika storlekar och vikt så väljer du mellan screw-knob clamp, lever-release knob och Panning clamp. helt överlägsna optipod tycker jag. Och kompatibla med andra stora märke också.
 
Du kan få RRS BH-55 i 8-10 olika varianter med olika sorters snabbfäste också. Förutom olika storlekar och vikt så väljer du mellan screw-knob clamp, lever-release knob och Panning clamp. helt överlägsna optipod tycker jag. Och kompatibla med andra stora märke också.

När jag jämförde vikten på RRS snabbfäste med Optipods jämförde jag de med screw knob från RRS eftersom det är det Optipod har. Det skiljer inte många gram mellan de olika modelleran hos RRS för övrigt. Från 726 g utan snabbfäste till 907 g med panoramafästet och de andra däremellan.

På vilka sätt tycker du att RRS egna snabbfästen är överlägsna RRS?

Edit: Lite förtydligande
 
Senast ändrad:
Du menar väl :)

På vilka sätt tycker du att RRS egna snabbfästen är överlägsna Optipods?

De största anledningarna är.
1. Kompatibla med nästan alla andra Arca-Swiss style plattor och fäste (Optipod är inte det)
2. Bättre gjorda och stabilare. Inte bara utformningen, utan också att de finns i många fler storlekar och längder jämfört med Optipod
3. Bättre "safety stops"
4. Finns med "lever release"
5. Finns med "panning clamp"
6. Mycket finare finish
7. Finns med flera olika fäste så att du själv kan montera dem på många olika kulleder.
8. RRS har hundratals olika tillbehör till dem vare sig du ska använda dem till porträtt, macro, tilt/shift, panning eller långa tele.
9. Mycket större chans företaget finns kvar när du behöver service eller reservdelar om 5-10 år
 
Så har jag äntligen slagit till...

Tackar för alla råd angående stativ. Tänkte jag skulle skriva några rader hur det blev, ett Gitzo stativ GT5541LS med Gitzo GH3780QR centerkulled, carbon. I vår blir det ett Wimberley huvud WH200 som jag kan köra på samma stativ när jag kör de tunga gluggarna. Kör hårt alla fotofreaks, snart är det riktig vinter.
 
Men det blir dyrare att inte inse det från början
http://www.bythom.com/support.htm
känner mig träffad ;) jag gick den långa vägen...
Nu kör jag med RRS BH-55 och Gitso GT3531lsv och är supernöjd!

Vore grymt att ha kanonbilden på gång och känna att det skulle blivit så mycket bättre ifall man hade bättre grejer. Nä, bättre att köpa kvalitet på en gång och lugnt och metodiskt plocka på sig kvalitetsutrustning. Har själv börjat med en Nikon D90 som jag köpte i februari i år, det blev en dyr historia men min flickvän blev nöjd med att ha en komplett uppsättning med en hel del gluggar i DX-formatet. Ska n og gå vidare med att köpa Gitzio enbensstativ GM5561T Monopod carbon och en alldeles nylanserad Nikonglugg 85mm f/1,4. Provade den i affären, den var helt grym. Tittade på dina bilder, ursnygga!!!
 
det blev, ett Gitzo stativ GT5541LS med Gitzo GH3780QR centerkulled, carbon. I vår blir det ett Wimberley huvud WH200 som jag kan köra på samma stativ när jag kör de tunga gluggarna.
Mycket bra stativval. Har kört den högre varianten, GT5561SGT, nått år och det fungerar mycket bra. Om du kör gluggar som 300 + TC eller längre så är WH200 mycket bra. Har kört den själv på 400/2,8 och 600/4 och kan inte tänkta mig något annat huvud på de gluggarna.

Ska nog gå vidare med att köpa Gitzio enbensstativ GM5561T Monopod carbon och en alldeles nylanserad Nikonglugg 85mm f/1,4. Provade den i affären, den var helt grym.
Riktigt bra monopod. Själv kör jag 5541. Lite högre, färre ben att justera ut men givetvis något längre ihopslaget. Funderade på 5561 först men ville ha den extra höjden på 5541. Monopod fungerar även bra med WH200. När man jagar uppåt är det bra med extra höjd som i 5541. Kan också rekommendera AF-S 85/1,4G. Grym glugg!
 
När man bär sin utrustning betyder vikten nästan allt. Köpte helt nyligen ett GT2531LVL med travellerkula samt snabbfäste. Fungerar förträffligt till mellanformataren och väger 2 kilo;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.