Annons

Bästa tänkbara trebent stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne Talving

Aktiv medlem
Hej alla fotofreaks!

Är ganska ny i fotovärlden men därmed inte helt novis. Har succesivt handlat på mig bra fotoutrustning. Svagaste länken är just nu bla stativet, har ett Velbon stativ för runt 1.500:- som jag inte är nöjd med. Skulle vilja köpa ett riktigt ruskigt bra stativ som kan lasta på 7-8 kilo som värst. Jag vill kunna ta nära markbilder samtidigt som jag vill ha ståhöjd bakom stativet. Vill ha en kulled som man väldigt enkelt och stabilt kan ändra hur som helst, och framför allt kvalitet. Vill inte känna att man vill byta stativ igen efter ett halvår. Vill ha det bästa och priset är egalt. Någon som har ett bra som kan hjälpa mig i stativdjungeln? tack på förhand Arne Talving - Eskilstuna
 
Har du hög budget och vill ha grym kvalité, ring Hans Olsson på Optipod i Vintrosa utanför Örebro.

019 294060 är hans nummer.
 
Jag har ett Benro 358 i kolfiber jag är ruggigt nöjd med. På stativet har jag ett Cullman Magnesit 35. Tillsammans väger detta nästan 4 kg, men är fantastiskt stabilt, även i rejäl blåst. Kvaliteten är mycket hög. Benro är en kopia på Gitzo, så om du vill spendera ännu mer pengar skadar det inte att köpa orginalet. Mitt stativ kostade 5000+2000, räkna med ungefär det dubbla för Gitzo.
 
Har du hög budget och vill ha grym kvalité, ring Hans Olsson på Optipod i Vintrosa utanför Örebro.

019 294060 är hans nummer.

Det är ett bra råd. Hans är duktig och har Gitzo och RRS kulleder. Men det som gör att han är bra är att han låter dig prova prylar innan du köper. Han har även en del begagnat som han säljer så ett samtal till honom är att rekommendera. Se dock till att ha tid avsatt till detta, för det blir ett långt samtal.

// Johan
 
Du kan bra få beg. manfrotto med kino eller kulhuvud för priset av din velbon. SLIK har också riktigt sjyssta och prisvärda stativ.
 
Håller med Maxe,jag skulle ha sagt det också.

Själv har jag ett paket med ett stativhuvud och lite snabbfästen och grejer på ingång från honom som förhoppningsvis kommer in idag :)

Du ringer till honom och säger vad du har för grejer och vad du fotar, så talar han om för dig exakt vilka krav du ska ställa och exakt vilka grejer som uppfyller de kraven och gärna lite till om du skulle uppgradera någon gång i framtiden. Sen har du grejerna inom två-tre dagar utan att du betalt något alls, när du testat igenom det och sett om du är nöjd får du antingen betala eller byta ut om det är något du är missnöjd med.
 
Hur mycket värderar du möjligheterna att komma marknära vid makro?
De vanliga 3-bensstativen kan ofta något av följande: 1) gå ner i spagat (30-40 cm högt) 2) Vända mittpelaren vilket gör att du kommer ner i marknivå 3) Sätta mittpelaren i 90 graders vinkel.
Eller kombinationer av dessa.

Gitzo har stativ som är offcenter (vilket ger något minskad stabilitet men där "mitt" pelaren kan vinklas godtyckligt vilket ger enormt bra möjligheter att positioner kameran vid makrofoto. Liknande möjligheter finns på en del andra stativ oxå.

Jag vet inte om du kikat på växellänks huvud istället för kulled, det ger lite bättre kontroll vid t ex makro.

Jag har väl inget konkret råd att ge om vilken modell som passar dig utan man får försöka ta sig runt och klämma och känna en hel del. Jag har inet ett stativ och ett huvud utan lite olika beroende på vad som ska göras...
 
Om du vill ha det bästa bör du välja ett Gitzo, förslagsvis i 3-serien, och helst utan mittpelare. Detta eftersom det försämrar stabiliteten, liksom möjligheten att komma nära marken.

På detta sätter du sedan en kula från RRS, Arca Swiss, Kirk eller Markins. Många anser att RRS f n tillverkar de allra bästa kulorna, men meningarna går nog lite isär. Nackdelen med RRS kontra de andra tre är den låga profilen, som kräver speciallösningar om du ska kunna köra på högkant med t ex ett Gitzostativ. Sedan har ju den låga profilen andra fördelar. Hursomhelst får du en "kanonkula" oavsett vilken av de fyra du väljer.

Allra sist köper du snabbplattor från Kirk eller RRS, inte Arca och Markins vars plattor har klart sämre passform. Alternativt kan du också köpa plattor Hans Olsson som refereras till ovan. Dessa lär vara enastående bra, men har nackdelen att det är en specialprodukt i små serier.
 
Jag har ett Benro 358 i kolfiber jag är ruggigt nöjd med. På stativet har jag ett Cullman Magnesit 35. Tillsammans väger detta nästan 4 kg, men är fantastiskt stabilt, även i rejäl blåst. Kvaliteten är mycket hög. Benro är en kopia på Gitzo, så om du vill spendera ännu mer pengar skadar det inte att köpa orginalet. Mitt stativ kostade 5000+2000, räkna med ungefär det dubbla för Gitzo.

Hej Peter! tack för ditt råd. kan mycket väl bli ett Benro eller ett Gitzo, ska kolla upp det. MVH Arne Talving
 
Det är ett bra råd. Hans är duktig och har Gitzo och RRS kulleder. Men det som gör att han är bra är att han låter dig prova prylar innan du köper. Han har även en del begagnat som han säljer så ett samtal till honom är att rekommendera. Se dock till att ha tid avsatt till detta, för det blir ett långt samtal.

// Johan

Låter gott Johan, har försökt nå Hans idag på tel. MVH Arne Talving
 
Om du vill ha det bästa bör du välja ett Gitzo, förslagsvis i 3-serien, och helst utan mittpelare. Detta eftersom det försämrar stabiliteten, liksom möjligheten att komma nära marken.

På detta sätter du sedan en kula från RRS, Arca Swiss, Kirk eller Markins. Många anser att RRS f n tillverkar de allra bästa kulorna, men meningarna går nog lite isär. Nackdelen med RRS kontra de andra tre är den låga profilen, som kräver speciallösningar om du ska kunna köra på högkant med t ex ett Gitzostativ. Sedan har ju den låga profilen andra fördelar. Hursomhelst får du en "kanonkula" oavsett vilken av de fyra du väljer.

Allra sist köper du snabbplattor från Kirk eller RRS, inte Arca och Markins vars plattor har klart sämre passform. Alternativt kan du också köpa plattor Hans Olsson som refereras till ovan. Dessa lär vara enastående bra, men har nackdelen att det är en specialprodukt i små serier.


Tack för tipset Per. Många rekommenderar Gitzo, kan mkt väl bli ett sådant. Ringer Hans i Örebro och kollar av vad han har för grejer och råd imorgon. MVH Arne Talving
 
Hur mycket värderar du möjligheterna att komma marknära vid makro?
De vanliga 3-bensstativen kan ofta något av följande: 1) gå ner i spagat (30-40 cm högt) 2) Vända mittpelaren vilket gör att du kommer ner i marknivå 3) Sätta mittpelaren i 90 graders vinkel.
Eller kombinationer av dessa.

Gitzo har stativ som är offcenter (vilket ger något minskad stabilitet men där "mitt" pelaren kan vinklas godtyckligt vilket ger enormt bra möjligheter att positioner kameran vid makrofoto. Liknande möjligheter finns på en del andra stativ oxå.

Jag vet inte om du kikat på växellänks huvud istället för kulled, det ger lite bättre kontroll vid t ex makro.

Jag har väl inget konkret råd att ge om vilken modell som passar dig utan man får försöka ta sig runt och klämma och känna en hel del. Jag har inet ett stativ och ett huvud utan lite olika beroende på vad som ska göras...


Tack för dina råd Tony! Jag har väl in e hittat min stil i fotograferingen ännu. Kan mkt väl tänka mig att krypa på marken och fota maskar, som fåglar i träden eller landskap på natten. Det jag vill ha är det bästa tänkbara så man inte känner att man "vuxit ur stativet". Jag tar till mig det du skrivit, tack Tony, MVH Arne Talving
 
Nä så är det ibland, ringer han inte tillbaka ringer du bara igen.

Du kanske har sett min tråd om RRS här?

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=126914

Längst bak finns det några bilder på mitt RRS BH-55 och lite annat jag fick från honom idag.

Vad får dig att välja Hans Olssons grejor istället för t.ex. RRS egna grejor när du ändå ska köpa ett RRS huvud? Hans olssons grejor är det inget fel på, men de är ju inte bättre eller har några fördelar jämfört med RRS. Eller Arca-Swiss, Kirk och de andra bra tillverkarna.
Tvärtom så är hans grejor inte kompatibla med alla de andra tillverkarna.
 
Senast ändrad:
Det finns inget stativ som är "det bästa"
Vilket som är bäst beror på vad du ska plåta med det. Och vilken utrustning du ska använda det tillsammans med. Här är det bästa märkena i min smak.
Bästa "mer normala foto stativ" har Gitzo och RRS
Bästa kullederna har Arca-Swiss, RRS och Markins
Bästa Gimbal huvud för större tele är Wimberley och Jobu
Bästa plattor och fäste RRS även Kirk, Wimberley är bra
 
Vad får dig att välja Hans Olssons grejor istället för t.ex. RRS egna grejor när du ändå ska köpa ett RRS huvud? Hans olssons grejor är det inget fel på, men de är ju inte bättre eller har några fördelar jämfört med RRS. Eller Arca-Swiss, Kirk och de andra bra tillverkarna.
Tvärtom så är hans grejor inte kompatibla med alla de andra tillverkarna.

Tja... Som du säger, det finns ingen större orsak att välja det ena framför det andra.

Men ok, dels för att han modifierar stativfästet till AF-S 300/4 så det blir stabilare utan att man behöver köpa en helt ny stativfot, dels för att han gör grejerna i Sverige och jag vill stödja en person som är så skicklig och entusiastisk som honom. Att beställa RRS-grejer från USA hade kostat 500 kr bara i frakt och totalt sett hade det blivit ungefär samma pengar med moms och tull.

Att hans grejer inte är 100% kompatibla med de andra ser jag inte som något större problem. Den dagen han lägger ned verksamheten kan jag antingen sälja min Optipod-utrustning och köpa något Arca-Swiss-kompatibelt eller så får jag någon att tillverka snabbplattor till det jag behöver om det är det som är problemet. Även om det är fina grejer är det ju inte på något sätt omöjligt att kopiera och modifiera om det skulle behövas.
 
Det finns inget stativ som är "det bästa"
Vilket som är bäst beror på vad du ska plåta med det. Och vilken utrustning du ska använda det tillsammans med. Här är det bästa märkena i min smak.
Bästa "mer normala foto stativ" har Gitzo och RRS
Bästa kullederna har Arca-Swiss, RRS och Markins
Bästa Gimbal huvud för större tele är Wimberley och Jobu
Bästa plattor och fäste RRS även Kirk, Wimberley är bra


Hej Lars, ska kolla upp det med. Var köper man detta och dessutom får deras råd om vad man skall köpa för kulleder etc? Tror du det finns på mässan i Älvsjö om några veckor? Tack på förhand MVH Arne Talving
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.