Detta är min egna historia, och med en disclaimer att både jag och min fru är nöjda iPhoneanvändare sedan många år tillbaka, vilket säkert färgar våra upplevelser när vi jämfört med konkurrenter, men tycker den är intressant då jag ändå försökt att vara öppen för alternativ:
För några år sedan skulle jag köpa ny telefon med Android åt vår dotter (hon var inte mer än 5-6 år då, och ville inte slösa pengar på ny iPhone åt henne). Efter några usla tidigare år med Sonytelefoner för dottern, där vi tröttnat på jättedåligt och långsamt med uppdateringar från Sony, så fick jag tipset att byta till Samsung. Köpte först någon Galaxy Young (budgetmodell) men det var väldigt dåligt med uppdateringar på de enklare modellerna (nästan lika uselt som med Sony).
Fick då tipset att skaffa en Galaxy S6 från en säljare på Telia. Var "top of the line" från Samsung, men fick ett hyfsat OK pris då den varit ute på marknaden i nästan ett år. Problemet var dock det samma som de enklare Samsung-telefonerna; dels var det mycket skitapplikationer (Samsungs egna, som gjorde mycket av samma saker som Googles), men som inte gick att avinstallera. Dels så var det mycket segt att få uppdateringar till nya versioner av Android, och inte ens dessa "top of the line" från Samsung underhölls mer än ca två år för oss (till på köpet dog telefonen en månad efter att tvåårs-garantin gått ut, men det kanske bara var otur).
Tröttade då helt på allt vad både Samsung och Android heter. Dottern fick först en beg. äldre iPhone som jag haft. Inte världens snabbaste, men den underhölls iaf. med systemuppdateringar. Sedan dess så har vi insett att det är så mycket enklare, och värt att betala för kvalitet och mjukvara som är bekymmersfri, och som tillverkaren underhåller även efter garantitiden gått ut, så hon har därefter faktiskt fått nya iPhones (XR senast). Även om de kostat en 6-7 papp så har det i det långa loppet klart varit värt det även fast det bara är barn.
Kvalitet, bekymmersfrihet och seriöst underhåll i flertalet år kostar kanske lite mer än för andra tillverkare, men är förr oss ändå klart värt det i det långa loppet.