Annons

Bästa sättet att visa bilder på LCD TV?

Produkter
(logga in för att koppla)

bug

Aktiv medlem
Jag vill hitta ett sätt att visa bilder för grupper av människor samtidigt på samma vis som jag projicerade diabilder förr. Jag skulle vilja använda en högupplöst platt-tv, eftersom det skulle vara smidigt och inte kräva mörkläggning. Jag inser att skärmens upplösning inte kommer i närheten av en diabild eller min kameras potential (13mpix), men 1080p är ändå rätt bra. Jag har DVI-utgång på min laptop och HDMI-ingång på tv:n, så det känns som en naturlig väg att gå.

Min fråga är: hur kan jag enklast få upp bilderna från datorn på skärmen? Jag vill ha maximal kvalitet och därför helst få pixel-för-pixel från filen till skärmen. Jag misstänker att det blir sämre kvalitet om jag låter datorn komprimera mina filer automatiskt, och jag vet inte hur höjd/bredd-relationen hanteras då.

Andra hänsyn: jag vill ha ett enkelt arbetsflöde. Jag har mina filer på en hårddisk i originalstorlek. Om jag måste dra ned upplösningen innan visning för att uppnå maximal kvalitet, kan jag då göra det i "batch"? Jag orkar inte öppna varje bild i PS och göra det manuellt.
 
Enklast är väl att skaffa en DVI -> Hdmi kabel och sedan bör det väl vara "plug & play". Har dock inte prövat själs så jag kan vara fel ute.

Jag skulle aldrig bry mig om att omsampla bilderna manuellt, det gör jag ju aldrig annars när jag tittar på min vanliga skärm och jag tycker resultatet är OK.

OM du trots allt vill spara om bilderna i en given storlek så finns det säkert massor av program som gör det i en "batch".

Själv använder jag Lightroom och där kan jag enkelt exportera hela mappar i ett svep med en given upplösning.

Om du har en TV med äkta HD så tror jag du kommer att bli mycket nöjd med bildkvalitén. På fotomässan såg jag några exempel där man kopplat en vanlig kompaktkamera direkt till TV:n och körde bildspel. Det såg hur bar ut som helst!

Min 40" är inte i äkta HD kvalité men jag tycker ändå att bilder blir riktigt bra när jag kopplar in datorn (kör då på VGA in och ut i 1024 x 768 vilket förstås inte utnyttjar hela skärmen).

Mvh
Anders
 
Tack för tipset. Jag har aldrig använt lightroom, men jag förstår att det har en bra bildvisningsfunktion. Är det någon som har tips om andra billigare program som tillåter bildspel?
 
ProSho Producer
Slide Show Gold (kostar ett par hundringar)

Det är vad jag kör med iallafall.
Säljer ochså färdiga bildspel producerade med framförallt ProShow Producer.
 
Gratisprogrammet Faststone Imageviewer använder jag och det fungerar utmärkt på extraskärm och projektor men jag vet inte hur det funkar mot en tv. En god vän fick det inte att fungera men det kan bero på tv:n
Programmet forderar dock en del inställning innan det fungerar smidigt, men det är inte svårt. Jag använder det i fotoklubbssammanhang och stoppar in bilder direkt från medlemmarnas minneskort ibland. Programmet läser även raw-filer om man ställer in att det ska göra det.
www.FastStone.org
 
Vet nån om det finns tv där man kan sätta i sitt usb-minne och visa bildspel direkt därifrån, utan dator? Vore ju smidigt isåfall.
 
Jag köpte nyligen en billig DVD-spelare som har USB-ingång. Den klarar att spela upp bilder från USB-minnet på TV:n. Bildkvalitén blir lysande men tyvärr så är bildspelsfunktionerna mycket begränsade vilket gjorde den näst intill värdelös för bildvisning. Max visningstid var 5 sek per bild och eftersom det tog 2 sekunder att ladda bilden så blir det liiiite stressigt. :(

Problemet med TV är ju att de oftast är ganska "ointelligenta" så även om de har USB-ingång måste de ju veta vad de skall göra med data där.

Jag såg på dPreview att Sony lanserat en riktigt häftig mediaspelare som skulle vara perfekt som bildspelsvisare kopplad till TV. Enligt svenska Sony skulle den dok inte komma till Europa. :(

Mvh
Anders
 
Det finns många LCD-TV som tar både USB-minnen och minneskort och kan visa bilder från dem.
Min fars Samsung tar jag minnsekortet direkt ur kameran och stoppar in.
Jag behöver inte göra något speciellt heller.
Bildkvaliten är bra, vet dock inte om den kan ordna bildspel osv
40" full-hd, tror den idag kostar inte mer än 16-18 tusen
 
Trevligt, visste faktiskt inte att det fanns TV med USB-ingång men det måste du ju så klart finnas!

Hur kan man styra bildvisningen? Kan man bestämma hur länge bilden visas, övergång etc?

Mvh
Anders
 
Tvix har lite godsaker....

http://www.tvix.co.kr/ENG/

Själv kör jag 5100
Full 1080p till TV via hdmi.
Allt körs från fjärrkontrollen.
Intern hårddisk om man så önskar.
Fungerar också i nätverket.
2 usb slot.
Bara att bläddra bland bilderna
i datorn, interna disken eller usb.

Jerry
 
Du känner inte nån som har en bärbar eller stationär Mac?
Ladda bilderna i iPhoto och kör upp dom på tvn med hjälp av FrontRow som ingår i OSX i Macen.
Det enda du behöver ha är en DVI-kabel med miniDVI i ena änden.
Dessutom använder du också fjärrkontrollen som följer med Macarna.
 
"Tvix har lite godsaker....
http://www.tvix.co.kr/ENG/
Själv kör jag 5100"

Jerry, hur fungerar Tvixen när det kommer till och bläddra i bibloteken när man vill titta på många bilder? Läste nånstans att den visar bilder bra men inte riktigt var konstruerad för just bildvisning !
///Leif
 
Jag kollade på Tvix men det blev aldrig något. Jag tycker det är synd att de inte har en inbyggd DVD-spelare så man kunde rationalisera bort en burk och fjärr!

Mvh
Anders
 
Leffe_ESSB skrev:
"Tvix har lite godsaker....
http://www.tvix.co.kr/ENG/
Själv kör jag 5100"

Jerry, hur fungerar Tvixen när det kommer till och bläddra i bibloteken när man vill titta på många bilder? Läste nånstans att den visar bilder bra men inte riktigt var konstruerad för just bildvisning !
///Leif

Tycker den fungerar bra men klarar ju bara jpg och inte rawfiler. Man delar aktuell mapp i nätverket och kör. Är det riktigt stora filer blir det lite trögt. Tycker att Stillbildsläget ger förvånansvärt bra kvalitet.


Tvixen är kanske mer till för att leverera "Video". Det är ju en helt annan sak än att använda en Flat TV som dataskärm.

Jag använder den först och främst till 1080 video och den är också ett mycket bra alternativ för kunder som sätter upp Flat TV för mässor etc.
Kvaliteten blir superb på de nya "Full HD" apparaterna.

Fördelen är att den är mycket lättskött via fjärrkontrollen. Enkla menyer. Man väljer snabbt mellan den interna hårddisken, nätverket eller t.ex USB stick.

En bra bildvisning kräver ju att bilderna beskärs i rätt format och upplösning. Dessutom är ju förutsättningarna helt annorlunda för "TV" när det gäller gamma etc.

Bra länk när det gäller skillnader:
http://www.larryjordan.biz/articles/lj_grfx_look.html

Jerry
 
Senast ändrad:
AFJ skrev:
Jag kollade på Tvix men det blev aldrig något. Jag tycker det är synd att de inte har en inbyggd DVD-spelare så man kunde rationalisera bort en burk och fjärr!

Mvh
Anders

I så fall skulle det ju vara en Blueray eller HD DVD spelare annars kan man ju inte utnyttja Tvixens 1080p. Då hade den nog blivit ganska dyr.

Jerry
 
Jerry Gladh skrev:
I så fall skulle det ju vara en Blueray eller HD DVD spelare annars kan man ju inte utnyttja Tvixens 1080p. Då hade den nog blivit ganska dyr.

Jerry

Jo det så klart. För mig hade det i vart fall varit en fördel om den haft en enkel vanlig DVD spelare inbygg, då hade jag kunnat skrota min vanlig DVD-spelare.

Jag tycker det är ett egenvärde i att ha så få enheter och fjärrkontroller som möjligt.

Mvh
Anders
 
Jag kör med en HTPC med stöd för full HD och då kan jag använda tex lightroom, ACDSee eller vilket annan PC baserad mjukvara som man finner trevlig..

Nu skall det bara till en filserver med bra bandbredd i nätverket så börjar jag bli nöjd.
 
Jag tycker att det är bedrövligt hur låg kunskapsnivå det är överallt när man frågar s k experter vad som behövs för att få upp bilder i hög kvalitet på en modern tv-skärm. Själv har jag tvingats leta några kvällar och försöka sätta mig in i alla kabeltyper, grafikkort osv.

Till sist har jag fastnat för en lösning och väntar nu på leverans - julpyssel...

Mitt koncept är en extra dator nära TV:n i nätverk med vardagsdatorn, utrustad med ett lämpligt grafikkort (här är okunskapen extra stor i återförsäljarledet, ingen kan med säkerhet säga vad som krävs för fullgod upplösning och kvalitet) och DVI-HDMI-kabel av god kvalitet. Jag ska styra det hela med ett trådlöst tangentbord med inbyggd styrkula.
Fördelen med att använda en dator är att jag räknar med att kunna kalibrera skärmen och lägga in en profil i datorn för bästa färgåtergivning.

Vore jag återförsäljare skulle jag ta fram några paket med utprovade prylar och annonsera på Fotosidan, troligen skulle jag kunna sälja några hundra utrustningar!

Jag återkommer med mina erfarenheter när jag kört in mina egra grejor.
 
Jag har min vanliga stationära dator kopplad till min Sony LCD-tv med en vanlig, fast lång, VGA-kabel. Jag kunde kört HDMI, men såg att många haft problem med det, och att man inte får ut hela upplösningen på min tv (720p).

För mig funkar det bra - det blir tyst, då datorn står i ett annat rum, och bilden blir mycket bra.

DVI kanske skulle gett något bättre bild, men jag tvivlar på att jag skulle se någon skillnad. Eftersom det är en fullstor dator har jag heller inga problem att köra snabbt grafikkort som klarar alla spel med bra prestanda.

Jag har ungefär tre meters betraktningsavstånd till min 40-tumsteve, så 1080p är knappast lönt med den storleken ...
 
TV

Nu är min anläggning i full drift. Jag kör en Panasonic full HD-Plasma (Z70) medelst 5 m DVI-HDMI-kabel från rummet intill. Datorn styrs med ett trådlöst tangentbord. Kablarna går genom ett litet hål i väggen.
Datorn har kontakt med min huvuddator genom nätverkskabel, jag kan därmed köra filer från båda datorerna i vardagsrummet.

Bildkvaliteten är mycket bra, med god skärpa och djup svärta i tonskalan, även i dagsljus. Däremot har det varit en hel del inställningssvårigheter innan grafikkortets och TV:ns inställningar synkade bra ihop. Nämnas kan att jag kör 1920x1080.

Innan köpet av TV:n parallellkörde jag två olika plasmor från Panasonic med samma bildmaterial, dels den billigare 42-tummaren som inte har full HD och så 42 Z70. Tyvärr hade den dyrare apparaten bättre tonskala och sting i lågdagrarna. Den andra uppvisade dessutom en mindre taggighet på diagonala tunna linjer.
Jag valde plasma eftersom dessa oftast är lite bättre på vanliga (ej HD-kvalitet) tv-sändningar och liknande. LCD är generellt mycket bra för att visa stillbilder, men kan ha problem med rörligt material.

Det enda problem som återstår är det urbota dumma widescreenformatet, vilket gör höjdformatsbilder till något helt annat än höjdare. Det enda man kan göra åt saken är att undvika höjdformat samt beskära dessa så mycket bilden tål för att få upp storleken på skärmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.