Annons

Bästa sättet att fota porträtt med EOS 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

dj_evil

Aktiv medlem
Jag har Canon EOS 350D och det vanliga gluggen som följer med.

Min fråga hur bäst ska man ställa in kameran för att få bästa porträtter bilder?

Jag vill helst kunna ställa in allt manuellt.

Vilken fektion ska jag använda då? M eller?

Tack för hjälpen.

Använd programmet "Av" som du har på din kamera, så kan du själv ställa in bländaren, och kameran sköter slutartiden. Ofta vid porträtt används en stor bländare (ett lågt värde, ex f/2.8) för att få en suddig bakgrund. För att få ut mer suddighet i bakgrunden kan du zooma så mycket du kan, och flytta dig längre bak från den du fotograferar.

Att använda "M" är ju lite svårare, man måste ju få bländare och slutartid att stämma överens med varandra.

Det finns massor utav trådar i detta foroum om detta, så det är bara att söka och leta vidare! Under artiklar i menyn finns det även guider om hur du gör.

//Johan

Hellgren skrev:
För att få ut mer suddighet i bakgrunden kan du zooma så mycket du kan, och flytta dig längre bak från den du fotograferar.

En vanlig missuppfattning. Brännvidden har inte så mycket att göra med skärpedjupet. Däremot har avbildningsskalan det.

Med 350Ds kitglugg inställd på 18mm bländare 4 och med motivet på 1 meters håll, sträcker sig skärpedjupet mellan 0,88-1,14 meter (alltså ett totalt DOF på 26cm)

Med gluggen inställd på 55mm, bländare 5.6 och med motivet på 3 meters håll, sträcker sig skärpedjupet mellan 2,84-3,16 meter (alltså ett totalt DOF på 32cm)

Bästa sättet att få så kort skärpedjup som möjligt, är att se till att avbildningsskalan är så hög som möjligt och att se till att avståndet mellan motiv och bakgrund är så stort som möjligt. Sen har Johan rätt i att Av är ett bra program och se till att använda största, eller nästan största bländaröppning. Eller så skaffar du dig ett EF 50/1.8 för tusenlappen och njuter av möjligheten att verkligen kunna få kort skärpedjup

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar