Annons

Bästa sättet att förstora bilder i Elements 3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Elements 3 och undrar vilket som är det bästa sättet att förstora bilder på i det programmet.
Vissa bilder jag laddat ned från internet är ganska små till storleken, t ex 600x450 pixlar. Dessa bilder ser taggiga och pixliga ut när de visas i fullskärm.

Jag har provat att omsampla dem till en större pixelstorlek. Då ser de bättre ut. Enligt hjälpsidorna bör man välja Bikubisk mjukare när man förstorar en bild och det ger också ett mjukare, bättre resultat än Bikubisk.
Jag har också provat att ändra upplösningen från 72 dpi, som många internetbilder har, till 300 dpi i samband med omsamplingen, men jag kunde inte se någon skillnad.

Är detta sätt, att förstora pixelstorleken och välja Bikubisk mjukare, det bästa sättet i Elements 3 att få bilder att se mindre pixliga ut i fullskärm eller finns det något bättre?
Är det lönt att ändra dpi? Jag kunde som sagt inte se någon skillnad.
Finns det gratisprogram som gör det här bättre? Det är inte så viktigt att jag vill betala för ett sådant program.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Lasse C skrev:

Är detta sätt, att förstora pixelstorleken och välja Bikubisk mjukare, det bästa sättet i Elements 3 att få bilder att se mindre pixliga ut i fullskärm eller finns det något bättre?
Det finns mängder med trådar som handlar om interpolering av bilder. Bikubisk mjukare ses nog av de flesta som det bästa sättet att förstora en bild.

Är det lönt att ändra dpi? Jag kunde som sagt inte se någon skillnad.
Finns det gratisprogram som gör det här bättre? Det är inte så viktigt att jag vill betala för ett sådant program.


Så länge det handlar om visning på skärm så har dpi ingen betydelse. Skärmen är konstruerad och inställd för att visa ett visst antal punkter per tum, den upplösningen kan du inte ändra i bildens egenskaper.
 
Hej, Robert!

Tack för svaret. Jag visste att jag hade hört en annan term för att ändra bildstorlek, men jag kunde inte komma på den. Interpolering var det, ja.
Så nu är det bara att söka på interpolering i forumet om jag vill kolla upp det mer.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.