Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa sättet att få kritvit bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)

disab

Aktiv medlem
Nåå, vilket sätt är bäst? Hur gör ni för att få den där riktigt vita bakgrunden i studion. :D
 
precis glömde det, 1,5 till 2 steg över dina andra ljus (huvudexponeringen) brukar funka bra för att få det vitt.
 
Nåå, vilket sätt är bäst? Hur gör ni för att få den där riktigt vita bakgrunden i studion. :D

För silhuettbilder och liknande kör jag helt sonika en stor softbox som bakgrund.

Jonas: Du tycker inte att du överdriver något kopiöst när du skriver 2-4 blixtar? I vilket läge behöver du fyra blixtar för att vita ut en bakgrund? Jag har aldrig behövt mer än två för en standard pappbakgrund, kör man med vit papp räcker ju en blixt på 300Ws lätt för att krita ut den.
 
Såklart hänger det ihop med storlek på bakgrund, jag kör oftast mot rundfond på ca 8x4 meter och då kan det i vida utsnitt krävas 4 huvuden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.