Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa sättet att överföra bilder från Canonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

contender

Aktiv medlem
Just nu använder jag EOS Utility via Zoombrowser för att föra över mina bilder från min 20D. Det funkar egentligen jättesmidigt. Det räcker att jag kopplar in kameran till datorn så för den över bilderna automatiskt från kameran och lägger dem i en map med dagens datum. Vad jag har problem med är att ta bort bilderna från minneskortet. Vad jag skulle vilja är att bilderna automatiskt tas bort efter de har blivit överförda. Är detta möjligt? Som det är nu måste jag gå in på "Lets you select and download images" och därifrån markera alla bilder och sen ta bort dem. Finns det någon smidigare/mer automatiserad lösning?

Hur gör ni?
 
Det du ska göra är att formatera kortet när du satt tillbaka det i kameran.
Jag kör ocksa zombrowsers funktion och det är perfa. I nyaste versionen kan du faktist sätta en del parametrar så att den börjar ladda ner dina nya/alla bilder och att den sedan raderar originalen på ditt minneskort...men jag skulle aldrig radera dem innan jag försäkrat mig om att de finns på hd.
Mats
 
Zoombrowser läser lika bra från en kortläsare också, om nu någon missat det. Bra för den som hellre änvänder kortläsaren.
 
CameraWindow verkar inte vara kompatibelt med 20D, iaf inte min :) och jag hittar inte samma inställning i EOS Utility. Någon som vet?
 
Bästa är nog att hålla sig till kamerans formatering då slipper man strul som säkert kan uppstå... Jag råga formatera ett kort som jag spara program för styrsystem till robot då formatera jag kortet i datan och vips så kände inte roboten igen kortet...idag fins det inbyggt i mjukvaran så man formaterar med maskinen.
 
Men hur får jag det att fungera med min kamera?

Har installerat zoombrowser ex 5.6 från canons hemsida, men hittar inte ngt om camera window på 20d-sidan.
 
Ta för vara att ALLTID formatera minneskortet i kameran efter du fört över bilderna till datorn.

Detta för att glömmer man formatera minneskortet.. så kan du få problem med det till slut.. finns några trådar här som beskriver hur bilder bara "försvunnit" på minneskortet och oftast beror detta på att man inte just formaterat.

Nu kan inte jag 20D.. men ex på min Nikon.. så är det två enkla knapptryckningar och *poff* så är det formaterat och klart.
 
Alexander, du kan ju prova med senaste uppdateringen. Gå till Canon Usa och ladda ner dom nya uppdateringarna som finns under 5D. Men som Agnetha skriver, formatera alltid kortet i kameran, så slipper du tänka på att radera.
 
Skulle inte våga att låta bilderna raderas automatiskt efter överföring, det känns ju mycket säkrare att formatera kortet först efter att man tittat igenom alla bilder på datorn. Filöverföringar är ju inte direkt 100%iga, fel kan uppstå.
 
EleyT skrev:
Skulle inte våga att låta bilderna raderas automatiskt efter överföring, det känns ju mycket säkrare att formatera kortet först efter att man tittat igenom alla bilder på datorn. Filöverföringar är ju inte direkt 100%iga, fel kan uppstå.

Nja.. nu tar jag naturligtvis för givet att du hade tittat igenom korten innan en ev radering av minneskortet också.. så då rekommenderade jag en formatering istället för radering detta för att hålla kortet i högsta "kondition".
 
Nu lärde man sig något nytt. Jag har aldrig formaterat något av mina kort, och då har jag tagit kanske 15000 bilder med ett av dem. Inga som helst problem än, men kanske ska börja att formatera det nu i fortsättningen för säkerhetsskull :)
 
Jag använder googles picasa 2 på datorn, sätter CF kortet i kortläsaren, picasa drar över alla bilder, även i raw format, lägger dom i ny mapp och raderar bilderna från kortet... funkar bra tycker jag...
 
För att föra över mina bilder till datorn går jag vägen via en CD brännare (Apacer Discsteno) där jag bränner en cd direkt från minneskortet. Sedan gör jag en vanlig kopering från CD'n till min PC. Då har jag en backup på CD som jag vet fungerar redan innan bilden har förts över till datorn. När jag sedan har verifierat att bilderna har förts över korrekt formaterar jag minneskortet i kameran. Jag skulle inte radera mitt minnekort utan att vara säker på att det finns två kopior (en CD och en i datorn).

När jag är ute och reser och inte har tillgång till dator bränner jag i stället dubbla CD innan jag formaterar om kortet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.