Annons

bästa receptet för konsertfoto.

Produkter
(logga in för att koppla)

zandrah

Medlem
vad är det bästa receptet för ett konsertfoto?
blixt etc. vad som kan kommas att tänka på.

min lärare från förr, pratade om takblixt etc. likaså har jag hört att ett EF 50/1.8 objektiv ska va lämpligt? men plånboken är rätt tom för tillfället.

äger en canon eos 350D själv, så tips kopplat till den är extra bra.


tack på förhand.
 
Senast ändrad:
Undvik blixt, använd ljusstarka objektiv istället. 50 1,8 låter som en bra idé. Fota raw och vitbalansera i efterhand, vilket brukar vara nog så svårt när det gäller konsertljus. Beror ju dock på vilket sorts ljus som används på den specifika konserten. Jag brukar gilla vidvinkel vid konsert, men det är väl en smaksak antar jag.

Mvh,
 
högt iso och kreativitet är ett bra
recept för konsert, och undvika blixt =)
jag brukar köra nånstans mellan iso 800
och iso 1600. det funkar bra för mig.
 
zandrah skrev:
vad är det bästa receptet för ett konsertfoto?
blixt etc. vad som kan kommas att tänka på.

min lärare från förr, pratade om takblixt etc. likaså har jag hört att ett EF 50/1.8 objektiv ska va lämpligt? men plånboken är rätt tom för tillfället.

äger en canon eos 350D själv, så tips kopplat till den är extra bra.


tack på förhand.

Oj, det finns många aspekter! Men jag vill försöka numrera dem efter min erfarenhet (tar ganska enkla bilder från konserter för pressbruk är väl bäst att tillägga, så det blir inte alltid konstverk precis)

1. Först och främst en bra fotograferingsposition.
2. En kamera som ger relativt brusfria bilder vid höga isotal (typ iso 800-1600 och ibland 3200).
3. Ett par ljusstarka objektiv, helst en zoom då det är svårt att hinna växla position under pågående konsert. Plötsligt är motivet nära och i nästa sekund längre bort.
4. Ett brinnande intresse för denna typ av foto. Skulle kanske kommit på första plats, men jag förutsätter att du har det intresset.
5. Med all respekt för rådet om takblixt (om nu din lärare med det menade att man riktar blixthuvudet på en extern uppåt och låter blixtljuset reflektera mot taket för att ge en mjukare skuggfri bild) så GLÖM DET! Ibland måste man dock använda blixt och då blir det tal om upplättningsblixt för att inte störa det befintliga scenljuset. Det finns scener där det är omöjligt att plåta utan blixt, men försök att plåta utan blixt. (På många konserter får inte blixt användas)

Okej! Kameran som klarar höga isotal utan för mycket brus har du redan. Den har en inbyggd blixt som fungerar bra som upplättningsblixt (om du nu måste använda den).

Vilken position du ska försöka plåta ifrån är lite av en träningssak. Innanför kravallstängslet är det ofta bra, men bilderna kan ofta bli för mycket "underifrån". Då gäller det att på något vis komma upp så gott det går, eller stå på någon relativt lugn plats ett stycke ifrån med en tele-zoom, typ 70-200/2.8.

Själv försöker jag komma nära scenen och använda en zoom med brännvidden 28-75 och ljusstyrka 2.8.
Ibland får det bli telezoom för jag inte kan komma så nära. Och ibland får det bli upplättningsblixt också,

Du hade ingen stor kassa. Vanligt problem! Det EF 50/1.8 du nämnde är en utmärkt optik för konsertfoto i befintligt ljus om du kan klara dig utan vidvinkel. Den är mycket billig om man ser till dess prestanda. C:a 1000:-. Tänk bara på att en sådan optik ger ett bildutsnitt som en 80mm på din kamera som har en s k cropfaktor (beskärningsfaktor) på 1.6 jämfört med en vanlig kamera som man laddar med film. En fördel ibland, men en nackdel om du behöver vidvinkel.

För c:a 2000:- kan du nog hitta en begagnad zoom, typ Tamron 28-75/2.8 som ökar möjligheterna en hel del. Men utgå gärna från 50/1.8 till att börja med. Det är ett objektiv du kommer att ha mycket glädje av. Tids nog blir kanske kassan bättre och då kan du komplettera.

Sedan är det ju det här med att verkligen lära sig de vanliga "mörkrumsegenskaperna" i ett bildbehandlingsprogram, d v s att i efterbehandlingen kunna skugga eller lätta upp delar av bilden och lägga den kontrast du önskar.
Photoshop är att rekommendera, men även det betydligt billigare Photoshop Elements räcker till och blir över. Att skugga/lätta upp/välja kontrast och skärpning är inte detsamma som att manipulera bilden. Det bör man inte göra såvida man inte är ute efter att skapa rena konstfoton.
Ska bilderna användas för publicering bör man absolut inte göra det.

Här på FS finns det massaor av jättebra konsertbilder som är tagna av olika fotografer med en kamera/ett objektiv i befintligt ljus. Titta på dem och försök tänka dig in i hur fotografen stått. Ofta står det ju också vilken utrustning som använts. Där kan du lära dig jättemycket som är mer värt en ett aldrig så dyrt objektiv.

Du kommer säkert att få mängder av råd, en del kommer att likna mina, andra kommer med andra recept. Men konsertfoto är jättekul och är en konst i sig som ingen blir fullärd i. En stor del av charmen med det är just att undan för undan lära sig och utvecklas inom det.

Jaha, blev en lång drapa det här. Hoppas du fick något vettigt ur det!

Lycka till/LA
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.