Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa RAW-konverterare (Canon 5d mark II)

Produkter
(logga in för att koppla)

Dood

Aktiv medlem
Inser att min PhotoShop CS3 inte har stöd för mina RAW-filer från min Canon 5D Mark II och jag tycker att medföljande program inte är tillräckliga. Jag har dålig koll på vad det finns för varianter så jag önskar förslag på bästa möjliga RAW-konverterare för denna kamera?!
Någon?

Hade inte tänkt att uppgradera till PhotoShop CS4 än men blir väl så tvungen om det inte finns bättre alternativ.
 
Inser att min PhotoShop CS3 inte har stöd för mina RAW-filer från min Canon 5D Mark II och jag tycker att medföljande program inte är tillräckliga. Jag har dålig koll på vad det finns för varianter så jag önskar förslag på bästa möjliga RAW-konverterare för denna kamera?!
Någon?

Hade inte tänkt att uppgradera till PhotoShop CS4 än men blir väl så tvungen om det inte finns bättre alternativ.


Fungerar inte den uppdaterade CR i CS3?
 
Du kan också komplettera PS med Lightroom2 och få samma motor som i ACR för CS4. Det är vad jag använder även om jag har CS4.
 
Inser att min PhotoShop CS3 inte har stöd för mina RAW-filer från min Canon 5D Mark II och jag tycker att medföljande program inte är tillräckliga. Jag har dålig koll på vad det finns för varianter så jag önskar förslag på bästa möjliga RAW-konverterare för denna kamera?!
Någon?

Hade inte tänkt att uppgradera till PhotoShop CS4 än men blir väl så tvungen om det inte finns bättre alternativ.

Ok, CR5.2 kan bara användas i CS4.
Trist då måste jag köpa Intel mac om jag ska använda CR....
 
Enligt flera källor är medföljande program (Digital Photo Professional) det som ger den bästa bildkvaliteten för dina RAW-filer.
 
...och jag tycker att medföljande program inte är tillräckliga. Jag har dålig koll på vad det finns för varianter så jag önskar förslag på bästa möjliga RAW-konverterare för denna kamera?!

Jag har inte kameran men för att svaren du får skall vara relevanta kanske du kan utveckla vad du menar med "bästa möjliga" och vad det är som inte är "tillräckligt" i Canons programvara.

Är det effektivaste arbetsflödet du är ute efter eller maximal bildkvalité, eller kanske bästa integration med PS. Svaret kan kanske bli olika beroende på dina prioriteringar.

Bara en tanke.
 
Till min 400D använde jag Camera Raw 4.6 i PhotoShop CS3 och där har jag betydligt mer inställningar och möjligheter än i Digital Photo Professional. Eller så är det jag som inte sett alla möjligheter med DPP än.
Saknar en så enkel inställning som Exposure tex.
 
Till min 400D använde jag Camera Raw 4.6 i PhotoShop CS3 och där har jag betydligt mer inställningar och möjligheter än i Digital Photo Professional. Eller så är det jag som inte sett alla möjligheter med DPP än.
Saknar en så enkel inställning som Exposure tex.

??

Alla normala reglage finns, även om just exposure heter "Brightness Adjustment" av någon anledning.
 

Bilagor

  • ZZ4F46CCA3.jpg
    ZZ4F46CCA3.jpg
    12.8 KB · Visningar: 2,028
  • ZZ3089AE08.jpg
    ZZ3089AE08.jpg
    12.3 KB · Visningar: 2,031
  • ZZ52267E26.jpg
    ZZ52267E26.jpg
    11.8 KB · Visningar: 2,037
Jo det har jag sett men jag kan bara öka Brightness till +2,00 och -2,00 under RAW-fliken. Vill jag tex skapa extremt ljusa/mörka varianter av bilden för HDR-bild från en och samma RAW så vill jag kunna dra på ytterligare.
Det finns Brightness under RGB-fliken också men tycker resultatet inte blir tillräckligt bra då.

Har nu laddat ner Lightroom 2.2 för en 30-dagars utvärdering. Verkar kompetent program efter att ha labbat en stund bara.
 
Just fått min 5D Mark II, svettigt nog, bara för att upptäcka att man måste punga ut med mer än 3.500 kr för en uppdatering till Photoshop CS4 (från CS3), för att få fungerande inbyggd RAW-konvertering, handlar inte längre om att räkna på kostnaden för kamerainköp, man måste räkna med att Adobe också ska suga ur en massa pengar, helt sjukt :-(

/B
 
Just fått min 5D Mark II, svettigt nog, bara för att upptäcka att man måste punga ut med mer än 3.500 kr för en uppdatering till Photoshop CS4 (från CS3), för att få fungerande inbyggd RAW-konvertering, handlar inte längre om att räkna på kostnaden för kamerainköp, man måste räkna med att Adobe också ska suga ur en massa pengar, helt sjukt :-(
Livet är hårt - sa bonden, grymt - sa grisen... ;-)

Konvertera dina CR2-filer till DNG mha DNG-konverter 5.2 som hanterar 5D2, så får du full access i CS3.
http://www.adobe.com/support/downloads/thankyou.jsp?ftpID=4214&fileID=3932

Dock är det väsentligt fler och mycket bättre funktioner i CS4, så jag skulle inte tveka att uppgradera, om det nu är Camera Raw du måste använda. Lightroom istället t ex? Eller varför inte Capture One 4 för 99 euro, den kan väl också konvertera 5D2? Och som sagts tidigare i tråden, Canons DPP. Gör själva konverteringen där och resten i CS3. Förresten, en engelsk vanlig version av Photoshop brukar bara kosta runt 2000 kr att uppgradera vartannat år. Klart prisvärt tycker jag!
 
Livet är hårt - sa bonden, grymt - sa grisen... ;-)

Tycker främst att det är helt sjukt att när man för 1 år sedan plöjer ner 12.000 kr (eller vad det var) för en CS3 svensk, så blir man nu tvingad betala 3.500 för en uppgradering till CS4, måttet är rågat, ser inga ytterligare behov än vad jag har (hade) i CS3, nu får det bli någon form av piratkopia eller vad som helst för att få en fungerande RAW-import i CS, förstår nu varför folk ger upp och skaffar piratkopior av program...

/B
 
... så blir man nu tvingad betala 3.500 för en uppgradering till CS4 ...
Nix, pix, päronmix, ingen tvingar dig till någonting. Köper du svensk version får du givetvis betala för översättningen. Dessutom visste du väl att Adobe uppgraderar sin programvara ungefär var 18:e månad?

Hursomhelst, det är ingen kvalitetsskillnad på att peta in DNG-filer i ACR jämfört med Canons CR2 filer, det enda du förlorar är tiden det tar att batchkonvertera dem till DNG vid import, men det får väl då ställas mot att slippa betala uppgraderingskostnaden.
 
Tycker främst att det är helt sjukt att när man för 1 år sedan plöjer ner 12.000 kr (eller vad det var) för en CS3 svensk, så blir man nu tvingad betala 3.500 för en uppgradering till CS4, måttet är rågat, ser inga ytterligare behov än vad jag har (hade) i CS3, nu får det bli någon form av piratkopia eller vad som helst för att få en fungerande RAW-import i CS

Sedan finns också dcraw < http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/ >. Det finns alltså inget behov av att köra en piratkopia bara att se till att bilden går över som förlustfri tiff till photoshop.
 
Förstår ingenting,"alla" sväljer med hull och hår att Adobe har ett ruttet sätt hantera sina kunder?

Inte ens Microsoft har en så inskränkt/snäv period för hantering av nya hårdvaror i sina OS.

/B
 
Enligt flera källor är medföljande program (Digital Photo Professional) det som ger den bästa bildkvaliteten för dina RAW-filer.

Visst verkar DPP funka alldeles utmärkt!

Jag kör DPP på en Vista-maskin och (eventuell) efterarbetning i GIMP på min Linux-dator. Nu råkade jag ha hårdvaran redan, men det känns bra att betala 0:- i mjukvarulicens utan att ha piratkopierat någonting alls.
Men amatör som jag är har jag ingen aning om vilka konster PS kan som inte finns i GIMP.
 
Förstår ingenting,"alla" sväljer med hull och hår att Adobe har ett ruttet sätt hantera sina kunder?

Inte ens Microsoft har en så inskränkt/snäv period för hantering av nya hårdvaror i sina OS.

/B

Det är väl inte det denna tråden handlar om heller, är du missnöjd med hur de behandlar sina kunder kan du ju alltis starta en ny tråd ;)
 
Det är väl inte det denna tråden handlar om heller, är du missnöjd med hur de behandlar sina kunder kan du ju alltis starta en ny tråd ;)

Trådlyftning av rang ,-)

Insåg redan våren 2009 att många på FS med hull och hår sväljer Adobes sätt att hantera sina kunder, och lade då ner diskussionen, tänkte ta det på annan plats, men diksussionen här har du härmed väckt till liv igen :)

/B
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.