ANNONS
Annons

Bästa proffskompakten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Jag funderar allvarligt på att införskaffa en schysst kompaktkamera som funkar som substitut när jag inte orkar släpa med mig hela min systemkamerautrustning. Det ska inte vara en fick/festkamera (en sådan har jag redan) utan en kamera som mer eller mindre kan ersätta systemkameran.

Den måste ha hög bildkvalitet, bra zoomomfång (jag prioriterar vidvinkel före tele), manuella inställningar, hot shoe, smart handhavande och allt det där. En kamera som man lätt kan leverera proffsiga bilder med om det skulle behövas.

Funderar på nya Canon G9 (kör redan med Canon), men det finns kanske andra? Vilken är den bästa ”professionella” kompakten just nu? Som inte kostar skjortan alltså…

/Joakim

Senast ändrad:
Fläsk-Tarzan skrev:
Tror att denna är det du söker. Leica D-Lux 3 .
Kostar lite mer än 6000:- vilket torde vara rimligt för denna.

Den verkar helt klart mycket intressant Ragnar. Lite synd bara att den inte har optisk sökare. Det hade ju varit suveränt.

Hur är Ricoh Caplio GX100 annars? Någon som vet?

/Joakim

har en Canon G7

har alldeles för mycket brus i bilderna tagna av min Canon G7. Skulle vilja ha en kamera som tar bra bilder men mindre än systemkamera.

Undrar när tillverkarna ska peta in APS-C-sensorer i kompakterna. Hur länge ska vi behöva vänta? Sigma DP1 är det enda som kommit upp på den fronten, men den har så ljussvag optik (f/4) och ingen vettig sökare. Vilken kunnig fotograf håller kameran en halvmeter framför sig??
Det kan ju inte direkt vara något tekniskt problem att göra en kompakt med stor sensor. APS-kompakter för film har det ju funnits mycket små med bra optik. Och i och med att det finns systemkameror för nedåt 5000:- så ska väl inte sensorn i sig vara särskilt dyr den heller.

http://www.sigma-dp1.com/

Re: har en Canon G7

Dennis_Lundberg skrev:
har alldeles för mycket brus i bilderna tagna av min Canon G7. Skulle vilja ha en kamera som tar bra bilder men mindre än systemkamera.

Varför inte skaffa G9?
En mycket trevlig bekantskap, Panasonic LX2 är inte dum den heller.
Har båda två.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar