Annons

Bästa porträttsglugg <3000 kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

J.L

Medlem
Vilket objektiv tror ni är bäst i prisklassen 2-3000 kr vad gäller porträttbilder?

På Cyberphoto finns dessa två från Pentax:
Pentax SMC-FA 50/1,4
Pentax SMC-DA 40/2,8 Limited

Någon av dem här två eller finns det bättre tredjepartsalternativ? Ska användas med en K10D.
 
Tveklöst femtian.

Pannkaks 40 är visserligen platt och kompakt, men också ljussvagare och i ärlighetens namn inte så uppseendeväckande bra heller. FA 50/1.4 är två steg snabbare och en av de bästa ljusstarka femtiorna på marknaden.

-- MW
 
Jag har ingen erfarenhet av 40/2.8 Limited.. Men jag har en Pentax-A 50/1.7 (manuell fokus) och det är en av mina favoritgluggar. Den är 20 år gammal och hyffsat skarp redan vid 2.0 och det är den bländare jag försöker köra med ;)

Jag skulle valt 50:an tack vare ljuskänsligheten.

Själv är jag sugen på en Pentax 77/1.8.. men jag får vänta några år då jag är fattig student numera..
 
Gah!

Det är varmt och min hjärna funkar inte så bra.
Mina invändningar mot 40-an gäller framför allt då den används på 35mm kameror -- den har samma optiska konstruktion som den gamla smc-m 40/2.8 och tecknar ut fullformat 24x36mm. När den används på aps-c format så slipper man en hel del av vinjetteringen och kantoskärpan.

Men jag rekommenderar i alla fall 50/1.4

-- MW
 
Det är sant att DA 40 f/2,8 optiken bygger på SMC M 40 f/2,8 - men de optiska elementen är av högre klass än tidigare vilket ger något högre prestanda (framförallt skärpan är bättre, min erfarenhet av det M40 f/2,8 som jag fick låna en gång i tiden är att det var rätt ljummet där) dessutom har den den senaste versionen av antireflexbehandlingen vilket ger en högre kontrast.

Hälsar
R
 
Tack för alla svar. Låter som att 50/1,4 blir ett bra val då, den är ju dessutom något billigare.

Ja är alltså ute efter något som är möjligt att köpa i affär inom den närmaste tiden så att leta begagnat eller äldre saker är inte aktuellt.
 
J.L skrev:
Vilket objektiv tror ni är bäst i prisklassen 2-3000 kr vad gäller porträttbilder?

På Cyberphoto finns dessa två från Pentax:
Pentax SMC-FA 50/1,4
Pentax SMC-DA 40/2,8 Limited

Någon av dem här två eller finns det bättre tredjepartsalternativ? Ska användas med en K10D.
Helt klart 50/1.4 den är väl så nära perfekt porträttglugg man kan komma. Att den är ljusstark är inte huvudargumentet utan att du kan få väldigt kort skärpedjup. Dessutom kan du kontrollera hur soft objektivet är. Skärpan (liksom skärpedjupet) ökar stadigt från 1.4 då objektivet är ganska soft till 5.6 då det är kristallskarpt och varenda por syns.

40/2.8 är ett bra objektiv, som ofta kan leverera bra porträtt, men det är inte lika bra, inte lika flexiblet enligt ovan och dessutom dyrare.
 
Min bästa porträttglugg i studio är DA 50-200 grymt skarp på bl 8-11.
I befintligt ljus är FA 50/1.4 oslagbar även om jag tycker den är lite kort... skulle vilja ha en FA 85/1.4 men dom är ju inte så vanliga...
 
Nemesis skrev:
Min bästa porträttglugg i studio är DA 50-200 grymt skarp på bl 8-11.
I befintligt ljus är FA 50/1.4 oslagbar även om jag tycker den är lite kort... skulle vilja ha en FA 85/1.4 men dom är ju inte så vanliga...
Framförllt kostar de inte under 3000. Gav nästan 10 för min, och skulle inte sälja den om någon bjöd 10 idag.
 
quarc skrev:
Framförllt kostar de inte under 3000. Gav nästan 10 för min, och skulle inte sälja den om någon bjöd 10 idag.

Är medveten om det... men det är så lätt att önska ;)

Är inte lite avis, ångrar grymt att jag inte köpte en då de fortfarande gick att få tag i...


För att återgå till ämnet så var min 85/2.0 en favorit på den gamla goda tiden (Pentax ME)... Tyvärr har jag problem med manuell fokus på min K100D och använder den därför väldigt lite...

Har provat Autofokus-konverter (1.7x) + SMC-M 50/1.4 men det ger inte så bra bilder som DA 50-200 eller FA 50/1.4

Så jag tror faktiskt att man många gånger underskattar Pentax kit-objektiv. Har även fotat porträtt med 18-55 och på bl 8-11 är det också riktigt skarp där det behövs...
 
Senast ändrad:
Nemesis skrev:


För att återgå till ämnet så var min 85/2.0 en favorit på den gamla goda tiden (Pentax ME)... Tyvärr har jag problem med manuell fokus på min K100D och använder den därför väldigt lite...

Hur då problem med manuell fokus? Jag kan ta hand om den där gluggen om du ändå inte använder den :) Se det som att du hjälper en student i nöd? :)

Men på vilket sätt problem med manuell fokus?
 
Du kan få köpa mina manuella gluggar + autofokus konvertern för 3000:- om du vill ;)
Pentax 50/1.4 + 85/2.0 + 135/3.5
Auto Revuenon 135/2.8 + 28/2.8
Allt i bruksskick.

När jag tycker det är skarpt på mattskivan blir det inte helt skarpt. Kan bero på att jag har glasögon?
 
Sigmas 70/2.8 Makro kanske? Skarpare glugg på 2.8 är svårt att hitta och en bra brännvidd för porträtt.
 
Nemesis skrev:
Du kan få köpa mina manuella gluggar + autofokus konvertern för 3000:- om du vill ;)
Pentax 50/1.4 + 85/2.0 + 135/3.5
Auto Revuenon 135/2.8 + 28/2.8
Allt i bruksskick.

När jag tycker det är skarpt på mattskivan blir det inte helt skarpt. Kan bero på att jag har glasögon?

Intressant förslag men jag kan tyvärr inte.

Det är nog nästintill omöjligt att hitta fokus med blotta ögat, ivf på min K100D. Mitt tips är att du låter kameran säga om det är fokus eller ej. Ratta fokusringen tills att kameran indikerar fokus. Då är det fokus i mitten av utsnittet.. Testa! Det funkar utmärkt för mig:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1042322.htm
 
Uppmärksamma att fokusindikatorn är långsam, vilket gör att det är lätt att "skjuta förbi" målet. Fokusera långsamt och släpp direkt så fort den tänds. Kom ihåg att den reagerar på det som är närmast, så om du fokuserar på en struktur (alltså ej en slät yta), så är det det i strukturen som är upphöjt som den dedekterar, även om detta skulle vara litet och knappt synbart (som ett stråt över ett blad, du ser bladet, men kameran ser strået... har hänt mig flera gånger *ler*).

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Uppmärksamma att fokusindikatorn är långsam, vilket gör att det är lätt att "skjuta förbi" målet. Fokusera långsamt och släpp direkt så fort den tänds.

Absolut! Långsamt med tålamod. Jag tror att det också är en av anledningarna till att jag gillar den här gluggen; jag tvingas att planera bilden eftersom den tar längre tid att ta.. Då blir bilderna oftast bättre.
 
Nemesis skrev:
Du kan få köpa mina manuella gluggar + autofokus konvertern för 3000:- om du vill ;)
Pentax 50/1.4 + 85/2.0 + 135/3.5
Auto Revuenon 135/2.8 + 28/2.8
Allt i bruksskick.

När jag tycker det är skarpt på mattskivan blir det inte helt skarpt. Kan bero på att jag har glasögon?
Har samma problem, väldigt svårt att bedöma skärpan på mattskivan, trots förstorande okular. Jag har en teori att dagen mattskivor visar bilden genom hela skivan istället för bara i ett tunt skikt på ena sidan, därför blir bilden på matskivan halvskarp över ett större område. Men det är bara en teori, inget jag kan argumentera för.
 
Jag är väldigt nöjd med 40/2.8. Den är så liten! Och bilderna blir snygga, det är nåt med bokehn eller nåt, man får en skön gammaldags mjukhet i bilderna. Påminner lite om det jag får med min Rolleicord, eller så är det bara inbillning :). Jag gillar iaf gluggen starkt, dock är den kanske lite kort för att klassas som porträttglugg, men det är väl mest en smakfråga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.