Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bästa porträttobjektivet?
- Trådstartare determin
- Start datum
Michael Johansson
Aktiv medlem
Till en A100 eller D7/5D med APS-C sensor så är 50mm med ljusstyrka 1,4 bra tycker jag. Till en fullstor sensor skulle jag föredra 85mm, gärna 1,4, eller det gamla manuella 85mm 2,8 Soft Focus, möjligtvis AF 100mm SF. Men med förlängningsfaktorn på 1,5 blir arbetsavståndet för långt på dagens digitalare.
Det ideala till A100 eller D7/5D vore ett 50mm/1,4 Soft Focus. Varför görs det inget sådant?
Det ideala till A100 eller D7/5D vore ett 50mm/1,4 Soft Focus. Varför görs det inget sådant?
Jag kan tänka mig att ta porträtt med allt från fisheye till supertele.
Att ta porträtt handlar om att berätta om en människa, det kan man göra med vilket objektiv som helst.
Kommer ihåg en bild av Sven Tumba när han spelade golf. Genom att lägga en 8m fisheye på marken och låta Tumba putta brevid kameran såg det ut som kameran låg i golfhålet. Helt rätt sätt att porträttera en golspelare.
När jag ändå är inne och jävlas så ska jag påpeka att det heter sensor, inte censor, och att man ka ha olika åsikt om vad en fullstor man eller sensor är. Jag är nog mer fullstor än de flesta liksom en sensorn i en Hasselblad H2. Däremot finns det fullframe-sensorer, men det är ju inte samma sak..
Seriöst så använder jag lika delar 24-70/2,8 @ 70mm och 85/1,8 till porträtt med min Eos 5D.
Att ta porträtt handlar om att berätta om en människa, det kan man göra med vilket objektiv som helst.
Kommer ihåg en bild av Sven Tumba när han spelade golf. Genom att lägga en 8m fisheye på marken och låta Tumba putta brevid kameran såg det ut som kameran låg i golfhålet. Helt rätt sätt att porträttera en golspelare.
När jag ändå är inne och jävlas så ska jag påpeka att det heter sensor, inte censor, och att man ka ha olika åsikt om vad en fullstor man eller sensor är. Jag är nog mer fullstor än de flesta liksom en sensorn i en Hasselblad H2. Däremot finns det fullframe-sensorer, men det är ju inte samma sak..
Seriöst så använder jag lika delar 24-70/2,8 @ 70mm och 85/1,8 till porträtt med min Eos 5D.
Michael Johansson
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Ja du Magnus, om du hade bemödat dig med att läsa rubriken så hade du sett att denna tråd gäller Minolta/Sony. Dessutom nämner trådskaparen minoltafattning och A100. Alltså blir fullstor sensor underförstått en sensor i format 24*36mm.
När jag ändå är inne och jävlas så vill jag påpeka att det knappast heter ...en sensorn i Hasselblad H2. ...en sensor i Hasselblad H2 eller ...sensorn i Hasselblad H2 vore grammatiskt korrekt. Däremot är det en mycket kreativ och intressant språkblandning du lyckats få till i fullframe-sensorer .
determin
Medlem
Jag var lite trött när jag skrev starten på den här tråden och nu när jag ser det med lite piggare ögon inser jag att det finns en del språkliga fadäser. Jag tycker Magnus svar var bra och roande. -Det finns ju alltid en ironisk poäng när fel påtalas på ett sätt som innehåller samma typ av felaktigheter.
För att jävlas lite jag också - gällande uttrycket ”en 8m fisheye”: Fisheye är kort för fisheye-objektiv och borde benämnas ”ett fisheye” snarare än ”en fisheye” om man nu alls ska förkorta ett språkblandat uttryck. Men på tal om sensorers storlek och vad som kan benämnas fullformat. Vilket format har man om ett objektiv med 8 meters brännvidd kan kallas fisheye?
Jag struntar i att ta upp alla stavfel, uteblivna subjekt etc ;-)
För att förtydliga min fråga: Vad har ni för goda erfarenheter av Minoltaobjektiv i porträttsammanhang och då särskilt på kameror med en crop-faktor runt 1,5?
För att jävlas lite jag också - gällande uttrycket ”en 8m fisheye”: Fisheye är kort för fisheye-objektiv och borde benämnas ”ett fisheye” snarare än ”en fisheye” om man nu alls ska förkorta ett språkblandat uttryck. Men på tal om sensorers storlek och vad som kan benämnas fullformat. Vilket format har man om ett objektiv med 8 meters brännvidd kan kallas fisheye?
Jag struntar i att ta upp alla stavfel, uteblivna subjekt etc ;-)
För att förtydliga min fråga: Vad har ni för goda erfarenheter av Minoltaobjektiv i porträttsammanhang och då särskilt på kameror med en crop-faktor runt 1,5?
tannler
Aktiv medlem
Jag använder nästan alltid 50/1,4 i fasta uppsättningar med blixt och xi 35-200 i utomhusporträtt för att slippa fotzooma. Någon enstaka gång har jag använt 85/1,4G, men det väger ju ett ton och inget att släpa runt på mao. Inomhus är det svårt att komma åt med en APS-C sensor ( eqv. 129mm ).
Anddje
Aktiv medlem
85/1.4:an väger ju bara 560g? Det klarar man väl att bära på, 70-210/4:an väger ju 600-nånting och det går bra.tannler skrev:
Jag använder nästan alltid 50/1,4 i fasta uppsättningar med blixt och xi 35-200 i utomhusporträtt för att slippa fotzooma. Någon enstaka gång har jag använt 85/1,4G, men det väger ju ett ton och inget att släpa runt på mao. Inomhus är det svårt att komma åt med en APS-C sensor ( eqv. 129mm ).