ANNONS
Annons

Bästa porträttobjektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

determin

Medlem
Vilket objektiv med minoltafattning tycker ni är det bästa för porträtt? Själv gillar jag min 50/1,4 på min A100. Men med en fullstor censor skulle jag gärna ha en tamron 90/2,8 eller ännu hellre en minolta 85/1,4.
 
Som jag personligen testat så får det väl bli 50/1.7, eftersom jag inte testat så värst många egentligen.

Vad jag skulle vilja ha till porträtt är nog en 135/2.8 STF.

Om du letar så kolla på 135/2.8 STF, 100/2.8 SF, 100/2.8 Macro och 100/2.
 
Till en A100 eller D7/5D med APS-C sensor så är 50mm med ljusstyrka 1,4 bra tycker jag. Till en fullstor sensor skulle jag föredra 85mm, gärna 1,4, eller det gamla manuella 85mm 2,8 Soft Focus, möjligtvis AF 100mm SF. Men med förlängningsfaktorn på 1,5 blir arbetsavståndet för långt på dagens digitalare.

Det ideala till A100 eller D7/5D vore ett 50mm/1,4 Soft Focus. Varför görs det inget sådant?
 
Ska jag vara ärlig så gillar jag 75-135mm ungefär bättre som porträtt-brännvidd än 50, men eftersom 50/1.7 är mycket bättre än min 70-210 så vann den ändå.

Men är man i en liten studio med begränsat utrymme är ju 50mm att föredra.

Edit: på 1.5x crop alltså.
 
Jag har ett 50 1.8 och ett 100 mm 2.8 som jag tar porträtt med.. det skulle vara trevligt att testa canons nya 50mm 1.2 också! :)
 
Jag kan tänka mig att ta porträtt med allt från fisheye till supertele.

Att ta porträtt handlar om att berätta om en människa, det kan man göra med vilket objektiv som helst.

Kommer ihåg en bild av Sven Tumba när han spelade golf. Genom att lägga en 8m fisheye på marken och låta Tumba putta brevid kameran såg det ut som kameran låg i golfhålet. Helt rätt sätt att porträttera en golspelare.

När jag ändå är inne och jävlas så ska jag påpeka att det heter sensor, inte censor, och att man ka ha olika åsikt om vad en fullstor man eller sensor är. Jag är nog mer fullstor än de flesta liksom en sensorn i en Hasselblad H2. Däremot finns det fullframe-sensorer, men det är ju inte samma sak.. ;)

Seriöst så använder jag lika delar 24-70/2,8 @ 70mm och 85/1,8 till porträtt med min Eos 5D.
 
froderberg skrev:
När jag ändå är inne och jävlas så ska jag påpeka att det heter sensor, inte censor, och att man ka ha olika åsikt om vad en fullstor man eller sensor är. Jag är nog mer fullstor än de flesta liksom en sensorn i en Hasselblad H2. Däremot finns det fullframe-sensorer, men det är ju inte samma sak.. ;)

Ja du Magnus, om du hade bemödat dig med att läsa rubriken så hade du sett att denna tråd gäller Minolta/Sony. Dessutom nämner trådskaparen minoltafattning och A100. Alltså blir fullstor sensor underförstått en sensor i format 24*36mm.

När jag ändå är inne och jävlas så vill jag påpeka att det knappast heter ...en sensorn i Hasselblad H2. ...en sensor i Hasselblad H2 eller ...sensorn i Hasselblad H2 vore grammatiskt korrekt. Däremot är det en mycket kreativ och intressant språkblandning du lyckats få till i fullframe-sensorer :) .
 
Jag var lite trött när jag skrev starten på den här tråden och nu när jag ser det med lite piggare ögon inser jag att det finns en del språkliga fadäser. Jag tycker Magnus svar var bra och roande. -Det finns ju alltid en ironisk poäng när fel påtalas på ett sätt som innehåller samma typ av felaktigheter.

För att jävlas lite jag också - gällande uttrycket ”en 8m fisheye”: Fisheye är kort för fisheye-objektiv och borde benämnas ”ett fisheye” snarare än ”en fisheye” om man nu alls ska förkorta ett språkblandat uttryck. Men på tal om sensorers storlek och vad som kan benämnas fullformat. Vilket format har man om ett objektiv med 8 meters brännvidd kan kallas fisheye?
Jag struntar i att ta upp alla stavfel, uteblivna subjekt etc ;-)

För att förtydliga min fråga: Vad har ni för goda erfarenheter av Minoltaobjektiv i porträttsammanhang och då särskilt på kameror med en crop-faktor runt 1,5?
 
Jag använder nästan alltid 50/1,4 i fasta uppsättningar med blixt och xi 35-200 i utomhusporträtt för att slippa fotzooma. Någon enstaka gång har jag använt 85/1,4G, men det väger ju ett ton och inget att släpa runt på mao. Inomhus är det svårt att komma åt med en APS-C sensor ( eqv. 129mm ).
 
tannler skrev:
Jag använder nästan alltid 50/1,4 i fasta uppsättningar med blixt och xi 35-200 i utomhusporträtt för att slippa fotzooma. Någon enstaka gång har jag använt 85/1,4G, men det väger ju ett ton och inget att släpa runt på mao. Inomhus är det svårt att komma åt med en APS-C sensor ( eqv. 129mm ).
85/1.4:an väger ju bara 560g? Det klarar man väl att bära på, 70-210/4:an väger ju 600-nånting och det går bra.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar