Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa objektivet med minoltafattning?

Produkter
(logga in för att koppla)
70-200 2.8 G D SSM verkar vara det som anses bäst i bildkvalitet räknat iaf. Men det är stort och klumpigt.
 
Håller med Anders men sedan tycker jag att antingen Minolta AF 50/1.7 el Minolta AF 50/1.4 är bland dom bästa. När jag hade köpt min D7D så sa alla att jag var bara tvungen att skaffa ett sådant
 
Bästa jag har använt sett till pris/prestanda är 24-105/3,5-4. Så pass bra att jag köpte två när jag fick chansen.

/Maverick
 
Om man ser till pris/prestanda så är 50 1.4/1.7 och 24-105 bra, men inte ens 50:eek:rna kan mäta sig med G-glas egentligen.
 
Kan man säga vilket som är det bästa objektivet? Alltså rent tekniskt? Det borde väl i så fall vara det dyraste? (vet dock inte vilket det är, ett 500 eller 600 kanske)

Är fantastiskt nöjd med mitt 50mm, 1.7. Följer mig vart jag än går. Köpte det för 800 kr (inkl. frakt) via eBay och det är kring de priserna det här eminenta objektivet går för.

Annars är faktiskt 35-105 mm (minns inte ljusstyrkan på rak hand) ett MYCKET underskattat objektiv. Man brukar hitta det för ett par hundralappar på ebay. Alla letar efter 24-105, som kostar MYCKET mer, men 35-105 mm har mycket bra skärpa sett till priset.

I övrigt, med min ringa erfarenhet, måste jag fortsätta hylla det underskattade 70-210 3.5-4.5-objektivet. Skarp och MYCKET prisvänligt (mitt kostade 500 kr för några veckor sedan, på Tradera).

Dessutom, när vi ändå snackar underskattade objektiv, tycker jag att kitobjektiv (18-70) är helt ok, framför allt för omfånget.

Men...ja, det är väl knappast Minoltas absolut bästa stycke glaskonst.
 
Det finns många bra minoltaobjektiv som man kan få jättebilligt.

Det dyraste tror jag inte är bäst faktiskt, skulle gissa på att det dyraste är Minolta 600/4 som man var tvungen att specialbeställa, men av vad jag har läst att döma så verkar 70-200 2.8 G D SSM vara bäst som sagt.
 
Beror väl på vad man ska fota för nåt.
Ett objektiv som inte ger dig möjlighet till den bildvinkel du önskar i en viss situation är ju helt värdelöst just då, oavsett hur skarpt det är.
 
christianhylse skrev:
Dessutom, när vi ändå snackar underskattade objektiv, tycker jag att kitobjektiv (18-70) är helt ok, framför allt för omfånget.

Men...ja, det är väl knappast Minoltas absolut bästa stycke glaskonst.
Själv tycker jag att kioptiken är riktigt riktigt dålig. Kanske har jag fått ett dåligt exemplar men den kromatiska abberationen är så hög så att jag har slutat använda objektivet, manuell fokus är bara att glömma mm. Planerar därför att köpa en Sigma 17-70 så jag kan plåta vidvinkel igen. Men som sagt, omfånget på kitgluggen är bra.

Har inte provat så många minoltagluggar men 200/2,8 är riktigt skarp. Har själv ett 50/1,4 som är väldigt bra. 70-210/4 är prisvärd men inte så skarp på full öppning tyvärr, men på 5,6 är den skarp.
 
Märkligt!
Det skarpaste objektiv som Minolta har tillverkat i serie Rokkor manuell är utan jämförelse macro objektiven.
Närmast kommer deras normaler med ljusstyrka 1,7 och 1,4.
Att en zoom skulle stå på första platsen, 70-200 2.8 G D SSM, är jag tveksam till, säkert klassad som mycket bra skärpa, men knappast i topp.
 
Inte bara Minolta, och numera Sony, tillverkar objektiv med Minoltafattning. Även många tredjepartstillverkare.

Mitt absoluta favoritobjektiv är ett Tokina AT-X 90/2,5 makroobjektiv med Minolta MD-fattning.

Olle
 
35/1.4 G(D), 85/1.4G(D) ska man väl inte glömma bort i sammanhanget...

Men det är väl ganska meningslöst att försöka komma fram till något enhetligt svar. Smaken är ju bekant som baken.
 
Fabian Fogelberg skrev:
Själv tycker jag att kioptiken är riktigt riktigt dålig. Kanske har jag fått ett dåligt exemplar men den kromatiska abberationen är så hög så att jag har slutat använda objektivet, manuell fokus är bara att glömma mm. Planerar därför att köpa en Sigma 17-70 så jag kan plåta vidvinkel igen. Men som sagt, omfånget på kitgluggen är bra.

Nästan så jag skulle tro att du har fått ett dåligt ex, jag har nämligen inga stora problem med CA på kitoptiken, och jämfört med Canons så är den jättebra när det gäller CA.
 
larsborg skrev:
Märkligt!
Det skarpaste objektiv som Minolta har tillverkat i serie Rokkor manuell är utan jämförelse macro objektiven.
Närmast kommer deras normaler med ljusstyrka 1,7 och 1,4.
Att en zoom skulle stå på första platsen, 70-200 2.8 G D SSM, är jag tveksam till, säkert klassad som mycket bra skärpa, men knappast i topp.

Jo jag är inte helt säker, men det verkar stå mellan 70-200 2.8:an och 200 2.8:an.

Marcus Karlsen skriver om 70-200 2.8:

"The optical quality of this lens is actually about the same as the AF 200mm f/2.8 Apo G (N) which is known as one of best Minolta lenses around."

"All I can say is that this has to be one of the finest lenses ever produced by Minolta."

Om 200 2.8 HS:

"In my opinion one of the finest lenses on the market and a very good reason for choosing a Minolta system as no other manufacturers offer this performance in such a small package."

"If Minolta would include SSM focusing and a detachable tripod collar on this lens without reducing the optical quality or changing the size it would be unbeatable."
 
Anddje skrev:
Om man ser till pris/prestanda så är 50 1.4/1.7 och 24-105 bra, men inte ens 50:eek:rna kan mäta sig med G-glas egentligen.

Kan ha fel, men jag har ett 300/2.8 som jag har för mig att jag läst att det ska vara samma glas som i G objektivet. Det senare skiljer sig i mekanik(hastighet) och lite elektronik.

Sett till nypriserna skulle fortfarande säga att 24-105 är mer prisvärt. 50/1.7 är ju förstås en klassiker och jag tror inte att många skulle se nån skillnad mellan dessa objektiv på en framkallad bild annat än på utsnitt och liknande.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Kan ha fel, men jag har ett 300/2.8 som jag har för mig att jag läst att det ska vara samma glas som i G objektivet. Det senare skiljer sig i mekanik(hastighet) och lite elektronik.

Sett till nypriserna skulle fortfarande säga att 24-105 är mer prisvärt. 50/1.7 är ju förstås en klassiker och jag tror inte att många skulle se nån skillnad mellan dessa objektiv på en framkallad bild annat än på utsnitt och liknande.

Mvh
Maverick
Endel av de tidiga objektiven gavs inte G-namnet (t.ex. 300 2.8 och 85 1.4), men G:et lades till på RS-versionerna och nyare.

Självklart är ett 50mm 1.7 för 500-1000kr mycket mer prisvärt än ett 70-200 2.8 för 30000kr eller vad det kostar.
Det jag menade var ren optisk prestanda, kosta vad det kosta vill. Om man sitter och jämför så finns det skillnad mellan en 50 1.7 och 200 2.8, inte bara skärpa utan G-objektiven har oftast överlägsen färg och kontraståtergivning och bokeh, oskärpan alltså, eftersom de flesta (alla?) har minst 9-bladig cirkulär bländare t.ex.

Men det mesta beror ju på hur man använder dem, en erfaren proffsfotograf tar nog bättre bilder med ett 75-300 4-5.6 än vad en nybörjare gör med ett 70-200 2.8.
 
Senast ändrad:
Just det!
1,4/85mmG(D) håller världsklass, kan jämföras med vilket objektiv som helst, även Zeiss och Leitz optik, faktiskt!
Normalen 1,2/58mm är visserligen ljusstark, men bara godkänd i skärpa på största bländaren, rent allmänt över hela bländarskalan, har den inte bättre prestanda än de två betydligt billigare normalerna 1,4/50mm, 1,4/55mm, 1,7/50mm och 1,7/55mm.
2,8/200mmHS är säkert i topp bland 200mm objektiven, men bästa skärpa, oavsett vilken brännvidd, där ligger i särklass minolta macro 50mm och 100mm, delad plats med 85mm!
Bästa objektiv?
Jag håller original Minolta objektiven före Sigma, Soligor, Tamron, Tokina....!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.