Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa objektivet i kyrkan?

Produkter
(logga in för att koppla)

eXi

Aktiv medlem
Hej!

Ska plåta mitt första bokade och betalda bröllopsjobb om cirka fyra veckor och behöver några handfasta tips från folk med erfarenhet av bröllop.

1. Bästa gluggen i kyrkan? Jag funderar på att ha Canon 70-200. Bör man ha en kompletterande fast glugg t.ex 85 1,2 på en annan kamera eller fungerar det att byta glugg under tiden? (känns svårt att hinna med). Är fasta gluggar att föredra i kyrkan gentemot zoom?

2. Vilken är den optimala platsen att stå på för att få fina bilder på t.ex kyssen men även när dom går ut från kyrkan. Bör man ta en bild bakifrån och sedan försöka ta en bild framifrån snabbt som bara den?

3. Räcker det med 5D Mark II, Canon 70-200, 85 1,2, 24-70, 50 mm 1,4 eller bör man komplettera med något med mer vidvinkel? Elle något mer fast objektiv, t.ex 35 mm?

4. I festlokalen där dom ska äta är det en stor sal med stora höga fönster och egentligen det enda ljuset är från fönstren vilket skapar motljus där personerna sitter. Hur hade ni löst det rent tekniskt? Jag gillar inte blixt rakt på, tycker oftast det dödar. Taket är nog för högt för att slå i.

5. Villa bilder får man absolut INTE glömma att ta?

6. När under dagen är det lämpligt att man själv äter? Typ en stund på dagen när man inte riskerar att missa massa superviktiga bilder.

Ursäkta mina frågor, men är lite novis på just bröllop. Än så länge.... :)

/ Rebecca
 
Har du gått kursen? Antar att du tyckte den var bra eftersom du rekommenderar den. :) Tack för tipset, ska kolla upp det.

Fler tips uppskattas också.
 
Brukar i kyrkan i regel köra 24-105 resp 70-200 för att täcka så brett område som möjligt, i enstaka fall kompletterat med 50/1,4 eller 17-40 för speciella bilder. Det du däremot absolut ska komplettera utrustningen med allra först om du inte har det är ett andra hus! Dels för att slippa byta objektiv under akten (låter, tar tid och risken finns alltid att missa bilder) framför allt för att ha en backup om ett hus av någon anledning strular. En vigsel har man aldrig en andra chans på, pajar prylarna utan backup är det kört.

Lycka till med första vigseln!!

/Micke
 
Brukar i kyrkan i regel köra 24-105 resp 70-200 för att täcka så brett område som möjligt, i enstaka fall kompletterat med 50/1,4 eller 17-40 för speciella bilder. Det du däremot absolut ska komplettera utrustningen med allra först om du inte har det är ett andra hus! Dels för att slippa byta objektiv under akten (låter, tar tid och risken finns alltid att missa bilder) framför allt för att ha en backup om ett hus av någon anledning strular. En vigsel har man aldrig en andra chans på, pajar prylarna utan backup är det kört.

Lycka till med första vigseln!!

/Micke

Jo, backup-kamera har jag tänkt ha, har bara inte bestämt mig för om jag ska ta min gamla Canon 30D eller hyra en till 5D-kamera. Kanske borde göra det sistnämnda...
 
Båda funkar säkert (har fotograferat en del bröllop med 20D) men 5D'n är ju helt klart några strån vassare..

Varsågod :O)

/Micke
 
några snabba småtips

Om du har möjlighet så reka i kyrkan i förväg, försök gör det ungerfär samma tid som vigseln kommer att vara. Kyrkor kan variera riktigt kraftigt i hur mkt ljus det finns att jobba med, så ta några bilder nån dag i förväg. Om det är en riktigt mörk kyrka så håll dig till ljusstarkare objektiv med kortare brännvidder.

2 hus är alltid ett plus, jag har fotat många bröllop med en fast 85:a och en fast 24:a på 2 olika hus.

Ta ett program och håll koll på hur många sånger/psalmer osv som kommer att framföras, när vigselakten börjar så är det dags att vara koncentrerad. Då kommer du behöva ta många viktiga bilder på kort tid. T.ex Brudpar som tittar på varandra och håller ringar, första kyssen osv...

Ha på dig skor med mjuka sulor! Många kyrkor har stengolv och mkt bra akustik, vilket resulterar i att varje gång du ska smyga någonstans så kommer det låta massor om du har hårda klackar... Klä dig passande för ett bröllop, men försök att klä dig diskret.

Bruden är viktigare än brudgummen! Detta kan låta väldigt politiskt inkorrekt, men när du måste välja vinklar vid viktiga moment, t.ex när brudparet står vända mot varandra. Prioritera bruden!
 
Ibland är kyrkor knepigt byggda och det finns inte utrymme att fota från rätt vinklar. Prästerna brukar inte vilja ha en fotograf i blickfånget under vigseln (och jag vill inte vara där heller). Ibland har jag löst det med en fjärrstyrd kamera. Nackdelen är förstås att jag inte kan se exakt vad jag fotar och det är lätt att skärpan hamnar fel, emellanåt blir det ändå riktigt bra. I sådana fall får man be prästen ställa upp på en poserad plåtning när röken har lagt sig. Tyvärr kan de ha mycket att göra och ha bråttom därifrån, det kan ta tid innan brudparet kan gå in i kyrkan igen. Objektiven bör klara riktigt lite ljus och huset bör fixa lindrigt brus vid ISO 1600, kanske ännu högre. 70-200/2,8, 85/1,4 och 28-75/2,8 är nog de jag använder mest inomhus.
 
Beroende på kyrka så använder jag 24-70/2.8 eller 70-200/2.8 mest. Kompletterar även med 85/1.4. Ett tips är att diskutera igenom vad prästen tycker om fotografering innan vigseln.

För ett tag sedan var jag på en vigsel där prästen på allvar ville att jag skulle sitta på en av bänkplatserna längst fram under hela vigseln. Någon annan som varit med om detta, och hur hanterade ni det? Brudparet har betalt för en fotograf, men denna kan inte göra sitt jobb för prästen säger nej.

Det var inte lätt att övertala prästen om att jag behövde lite olika vinklar. Jag försökte förklara hur jag jobbade (flyttar mig endast under psalm/sång samt fotar aldrig under bön) men hon ville inte ge med sig.

Som tur var kom jag på att jag hade fotograferat ett par bröllop som en kollega åt henne vigde och därmed kunde gå i god, vilket löste problemet. Ifall jag inte känt hennes kollega hade jag suttit i en omöjlig situation :-/
 
bröllop i kyrkan

Ett litet tipps : det är kanonbra synpunkter du fått av alla insändare, Jag skälv sätter en kamera framme vid altaret . ställer in den så att jag får den vinkeln som jag vill. den kameran har jag på fjärrkontroll och kan då styra den vart jag än är i kyrkan, samtidigt som jag fotar med ett 70-200 samt ett 24-70 Jag har två hus med mig samt det som finns vid altaret . Får då många bilder på ringbytet , kyssen mm
 
Ett litet tipps : det är kanonbra synpunkter du fått av alla insändare, Jag skälv sätter en kamera framme vid altaret . ställer in den så att jag får den vinkeln som jag vill. den kameran har jag på fjärrkontroll och kan då styra den vart jag än är i kyrkan, samtidigt som jag fotar med ett 70-200 samt ett 24-70 Jag har två hus med mig samt det som finns vid altaret . Får då många bilder på ringbytet , kyssen mm

Hm, ganska smart idé!

Kollat kyrkan nu, är ganska mörkt så får gå upp mot iso 1000 och bländare 2,8. Hade ni valt ett 50 mm 1,2 som komplettering till 70-200, eller 85 1,2 eller 24-70? Jag vill ha fina bilder när dom växlar ringarna och kyssen, men vet inte riktigt vilken glugg som är bäst vid det tillfället. Man vill ju gärna inte vela i just den stunden. Vilken ljusmätningsmetod använder ni er av? Hur skarpa bilder kan man tänkas få på bländare 2,8, iso 1000 och slutartid kring 1/100?
 
Kör manuellt i kyrkan. Är det 70-200 version 2? Den har riktigt bra bildstabilisering och du kan lätt ligga på 1/50 vid 200mm. För närbild på ringbytet hade jag valt 70-200, övrigt i kyrkan med 50/1.2 samt vidvinkel. 85/1.2 och 50/1.2 för porträttsessioner.
 
Jag plåtade mitt första bröllop i helgen.

Jag är riktigt glad att jag bad att få låna kompisens 5DM2 för att komplettera med min egen likadana kamera. På den ena hade jag en fast 200 mm 2.8 och enbenstativ och på den andra hade jag min 85 1.2. Kyrkan var MÖRK! Becksvart måste den ha varit eftersom jag var tvungen att gå upp i riktigt höga isotal trots stora öppningar.

På frågan om man hinner byta objektiv under vigseln. NEJ. Det kommer jag aldrig prova på eftersom jag sett hur fort det kan gå. Full fokus på vad som händer framme vid altaret hela tiden, gärna genom sökaren.

Lycka till eller hoppas det gick bra om du redan gjort det.
mvh/ Samuel
 
Sammarbetsovilliga präster

Beroende på kyrka så använder jag 24-70/2.8 eller 70-200/2.8 mest. Kompletterar även med 85/1.4. Ett tips är att diskutera igenom vad prästen tycker om fotografering innan vigseln.

För ett tag sedan var jag på en vigsel där prästen på allvar ville att jag skulle sitta på en av bänkplatserna längst fram under hela vigseln. Någon annan som varit med om detta, och hur hanterade ni det? Brudparet har betalt för en fotograf, men denna kan inte göra sitt jobb för prästen säger nej.

Det var inte lätt att övertala prästen om att jag behövde lite olika vinklar. Jag försökte förklara hur jag jobbade (flyttar mig endast under psalm/sång samt fotar aldrig under bön) men hon ville inte ge med sig.

Som tur var kom jag på att jag hade fotograferat ett par bröllop som en kollega åt henne vigde och därmed kunde gå i god, vilket löste problemet. Ifall jag inte känt hennes kollega hade jag suttit i en omöjlig situation :-/

Jag har plåtat en del bröllop men fick för första gången träffa en präst i somras som tydligt förklarade för mig att jag bara fick vara på en enda plats under bröllopsvigseln i kyrkan. Vidare förklarade hon bestämt att jag endast fick fotografera brudparets inmarch, utmarch samt kyssen. Jag blev helt paff eftersom jag hade avtalat med paret innan att jag skulle plåta från flera olika vinklar. Nu blev jag plötsligt begränsad. Jag förklarade detta för prästen men hon var inte förhandlingsbar en milimeter utan skylde på sitt höga blodtryck som steg när hon har en fotograf springande runt sig med en massa knäppande från kameran. Snabbt fick jag springa bort till brudparet och förklara för dem om att jag inte kommer att kunna ta de bilder de tidigare förklarat att de vill ha. Paret blev också paffa men vi kom snabbt överens om att följa prästens regler. Jag fick dock ändå några bra bilder. Min personliga åsikt kring detta är att prästen, precis som jag, utövar ett arbete som vi får betalt för och därmed är brudparet våran kund och skall därmed bemötas med de önskemål som paret har.
 
Okey, ursäkta att jag hamnar ur tråd..men det där låter ju helt otroligt. För det första, är inte prästen vanligtvis en frilansare med väldigt lite att säga om saken. Skulle hon börja bråka om svärfar ställde sig och fotade också??
För det andra så fattar jag inte hur man som fotograf kan finna sig i sånt trams. Jag skulle värkligen inte låta en neurotisk präst få förstöra parets möjlighet till minnen. Jag skulle heller inte springa och tjafsa om saken med ett redan så nervöst brudpar.

För vissa saker är bättre att be om ursäkt över än be om tillåtelse för.

Haha...jag får behärska mig här för att inte fullständigt flippa ut. Prästen är ju den som är i underläge här. Hur kunde ni låta dem få ett sådant övertag över er? Det är väl för guds skull (ordagrant) bara att ge honom/henne ett frånvarande leende och sen köra på som planerat. Sen när dikterade prästerna någonting numera? De blir ju snarare helt överkörda av brudparets oortodoxa önskemål. De är ju frilansare precis som vi. Och kyrkan är stenhård...KUNDEN HAR RÄTT.

Jag har svårt att föreställa mig att prästen skulle avbryta cermonin för att bråka med fotografen.

Sist men inte minst....varför anmälde inte dessa incidenter...

Ni vet..klagomål för att varna andra brudpar att anlita samma präst.
 
Ny fråga i samma tråd

Hej på er.

Får man flika in med en fråga/frågor i samma tråd eftersom den verkar delvis vara klar.

Jag ska fota mitt första bröllopp i sommar och sittter och funderar på att antingen försöka att införskaffa ett 24-70 f2.8 version 1 (begagnad) ett fast 30/35 mm eller eventuellt en kraftfullare blixt än min 430 EX II. Det är en i släkten och de vet att jag inte fotat något bröllopp tidigare samt att jag inte jobbar med fotografi utan bara har det som en hobby/intresse.

Två helt olika saker men jag har för tillfället ett 24-105 f4 samt ett 70-200 f2.8 IS II och en liten 50 f1.8. Huset är en 5D Mark III och jag är på gång att försöka att låna en 5D Mark II av en polare. Hade hoppats på att slippa använda blixt, men man behöver kanske det som upplättningsblixt ute. Det är i slutet på juli glömde jag nästan säga. Har inte planer på att fotografera längre än till bröllopssvalsen.

Saknar som sagt var en vidvinkel och ett macro ockå men frågan är vad som är mest kritiskt. Ska införskaffa lite fler CF minneskort för att matcha upp mina SD kort. Tänkte att den ska kriva RAW på båda samtidigt som en backup.

Vad tror ni om en Gary Fong Lightsphere, verkar bättre än min Omni Bounce till min 430 EX II. Pasar ju också på en 580 eller en 600 om jag införskaffar en sådan.

Många frågor i samma tråd, hoppas ni kan svara på några av dem eller i alla fall göra mig lite klokare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.