Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa objektiv för mina syften 2

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har redan sagt till brudparet (kompisar) att jag inte kan leverera perfekta kort. De är medvetna om detta och har hyrt in en fotograf, men hon tar bara bilder innan bröllopet. Jag får inget betalt och har sagt att bilderna som blir får bli en bonus för dom.

Hade jag inte startat denna tråden hade jag gått miste om tips om inställningar vid bl.a. riskastningen.

Välkommen med mer tips!

kör inte slutarförval, använd bländarförval istället, men håll koll på slutartiden så den inte blir för lång.

En vidvinkel är nästan ett måste, i alla fall om du vill ha lite översiktsbilder inne i kyrkan. Stativ är krångligt i kyrkan, det blir väldigt svårt för dig att byta position diskret och smidigt.

För diskret måste du vara! Inte för brudparets skull (de kommer vara så inne i sin grej så de knappt skulle märka om någon sköt av en kanon utanför kyrkan), men för gästernas skull. Det är _brudparet_ som ska ha upmärksamheten, inte du. Se också till att prata med prästen innan så det är OK att du fotar. Respektera också att alla inte vill bli plåtade när de ber, så under den almänna bönen plåtar du inte! Det är ok att plåta under prästens bön.

I kyrkan så bör du hålla dig på högersidan (sett från ingången längst bak i kyrkan) då i princip alla kyrkor har flest fönster på högersidan. Längst fram till höger bredvid altaret är en bra position för att få brudparet snett framifrån. Precis framför främsta "båset" på högersidan är en bra position för bilder när brudparet är vända mot varandra och prästen är vänd med ryggen mot altaret. Tänk på att inte stå upp raklång, försök att hålla dig sittandes på huk eller på knä. Återigen, du ska vara så diskret du bara kan! Försök att "gömma" dig bakom saker, t.ex. dopfuntet (som alltid står på högersidan).

Använder du stativ så blir du mer statisk och osmidig, hellre högre iso och brustvätt än stativ!

Vid utmarschen så behöver du inte tänka lika mycket på att vara diskret. Då kan du med fördel stå på knä mitt i gången och fota brudparet när de kommer mot dig. Sedan backar du och vid slutet av gången så låter du brudparet passera dig. Sedan går du ut när gästerna går ut, och står beredd på brudparet utanför. En vidvinkelzoom är inte helt fel vid riskastningen.

För porträtt så är 50'an utmärkt, men även 70-200'an kan du ha mycket nytta av. Tänk på att försöka hålla brudparet i "öppen skugga", t.ex. under ett träd. Se till att inte få några gravstenar med i bakgrunden, det är inte snyggt.
En _ren_ kyrkovägg (utan en massa fönster och annat krafs) kan bli snygg som bakgrund. Med längre brännvidd så får du med mindre av bakgrunden, värt att tänka på. Att ö.h.t. hålla bilderna "rena" är mycket värt.
Ta MÅNGA bilder, och variera dig mycket! Prata också hela tiden med brudparet och få dem att slappna av!

Jag köpte ett Sigma 24-70/2,8. Fokuseringen ligger rätt, men det känns inte alls som det blir samma tryck i bilderna som i 50/1.8...

Det kan nog bero på att sigmaobjektivet ger lägre kontrast.

Steg ett är att justera bildens nivåer så att du har ett tonomfång som sträcker sig från svart till vitt. Det gör du med "nivåer" i photoshop (helst som ett justeringslager). Dra reglaget för svartpunkt åt höger samtidigt som du håller ner alt-tangenten. Då ser du exakt när delar av bilden blir helt svarta. Dra tillbaka reglaget så att endast några få pixlar är 100% svarta.

Gör samma sak med reglaget för vitpunkt, fast det drar du då såklart åt vänster istället.

Justera bildens gråpunkt så att den blir lagom ljus.

Nu borde du ha fått mer stuns. Om det inte är tillräckligt så kan du även höja kontrasten i bilden genom att göra en S-kurva i "kurvor" i ps. Kör gärna kurvor som justeringslager också.

Tack tack, då kanske man inte ska vara rädd att köra mkt med det.

För övrigt verkar det som Canon 70-200/4L slukar batterier....men bilderna blir himla fina.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar