Annons

Bästa objektiv för mina syften 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska fota en kompis bröllop i helgen. Har en hel del frågor om utrustning och inställningar.

Har en 20D och ett fast 50/1.8. Jag ska låna ett 70-200/4L. Jag är också på vippen att köpa ett Sigma 24-70/2.8 (är orolig att missa bilder pga saknad vidvinkel)

Men frågan är vilket objektiv jag ska använda och när? Ska fota inmarch, vigsel, riskast,åka iväg i bil. Sedan porträtt på brudpar samt tärna/bestman/näbbar. Sedan gruppfoto på 80 gäster.

Inmarch svårt att fota när ljuset kommer in vid öppen dörr. Vilka inställningar? Har tänkt att köra med TV och 1/60, ISO 800 (då blir 1.8 i bländarvärde) om jag kör med 50/1.8. Gillar inte att man måste köra med 1.8, finns annan lösning?
Är Servoläget rätt läge i kyrkan? Ljusmätning?

Riskastning - Vilken slutartid ovh bländarvärde ska jag satsa på här?

Vilket objektiv är bäst vid porträttfoto? Har inget motljusskydd till 50/1.8, men det finns till de andra objektiven. Bländarförval ca 2.8(?). ISO 100.

Gruppfoto, vilket bländarvärde?

Middags/Efterfestbilder?

Ska jag köra med blixt vid något tillfälle?

Mycket tacksam för lite tips. Otroligt mycket att hålla koll på....

Innan du får svar från proffs så får jag svara på vad jag tycker...
Stativ är nära nog ett måste. Vid porträttfoto är 50mm bra men om det blir motljusproblem kan du använda 70-200 som har motljusskydd. Jag har själv ett 70-200 f4 och den är kanonskarp, borde funka riktigt bra till brudparet. Det blir riktigt snygg oskärpa av bakgrunden när man zommar in en del. Se till att ha stor bländaröppning och långt avstånd till bakgrunden.
När jag gifte mig tog någon ett foto på riskastning med ganska lång slutartid, typ 1/20 och det blev rörelseeffekt av riskornen. Det kanske inte är så kul med kort slutartid som får riskornen att se ut som om de sitter still i luften.
Ett annat tips lite off topic... På vårt bröllop hade vi en dator med kortläsare där alla gäster kunde ladda in sina bilder från sina digitalkameror. Vi fick in ca 1400 bilder från en massa olika vinklar och det bara från 10-15 kameror.

Vad är det du ska missa med ett 28-70 2,8 ?

Efter mycket läsande så har jag kommit fram till att vissa klarar att köra ett helt bröllop med endast Canons 24-70 2,8 L sedan har vissa ett hus extra med ett 70-200 2,8 L!

Så det är väl det optimala! Sedan finns det säkert en miljon teorier som går isär!

Men jag skulle lätt tro att 24-70 2,8L och 70-200 2,8 L skulle räcka och lite fär till!

Tack så mkt för svaret!

70-200/4L, ska jag köra med 4 i bländarvärde då, och ca 1/250 i slutartidvid max inzoomning?

Oj då, 1/20 vid riskkastning är det inte risk för mkt rörelseoskärpa med 50/1.8? Har tillgång till ett enbensstativ, men vet inte om det blir för krångligt, kan inte rikta kameran uppåt. Ska man köra AI Servo vid riskastningen?

Tack för tipset ang. datorn. Räcker nog att kolla mina bilder om det blir några :)

Jag har inget av dom objektiven du nämner.

Jag är nära på att köpa in ett Sigma 24-70/2.8, men det är inte säkert det blir av. Och då har jag bara 50/1.8 och Canon 70-200/4L att tillgå.

Jo, visst blir det ite skakningsoskärpa vid 1/20 om du inte har stativ. Handhållet ska du inte under 1/60. Vid riskastningen är det ju porträttfoto så "one shot" ska funka fint. I kyrkan klarar du inte handhålla 70-200 f4 då det är för mörkt. Men har du möjlighet så åk till kyrkan och provfotografera. Enbenstativet bör du ha med dig. Funkar det att använda så gör det, funkar det inte så är det ju inte så farligt att ha släpat på det i onödan.

Okej, inne i kyrkan blir det nog fasta 50/1.8.

Jag skulle behöva lite fler tips från proffsen....eller måste man vara tjej för att få det? :)

Hej,

Jag är långtifrån något proffs men skall själv precis som du fota mitt första bröllop den 26:e augusti så jag förstår hur du känner det.

Jag har själv 70-200/4 L:n också och har fotat med den i en kyrka förut, den behöver ju en del ljus så beroende på om det är en av dessa gamla trygga mörka medeltids stenkyrkorna eller än av de där 1700/1800-tals stora rymliga ljusa kyrkorna och tid på dygnet så kommer ju mängden ljus onekligen att variera. Men jag tror enbenaren, kan vara en idé trots allt? Sedan har jag själv fått tips om att köra med centrumvägd ljusmätning för att inte kameran skall luras av diverse "störande" saker bakom brudparet inkl. stearinljus etc eller för den delen fönster.

Saknar även jag vidvinkelzoom men har nog, jag säger nog för jag tvekar lite fortfarande, bestämt mig för att satsa på EFS 17-55/2.8 IS, den har vidvinkeln trots crop-faktor, den är hyfsat snabb och den har IS... den kostar fläsk men jag tror det kan bli en trotjänare i min kameraväska.

Blixt är nog bra att ha med sig, till festen och portträttbilder etc... men inte i kyrkan kanske. Betänk att du säkert kommer ta 100-300 bilder eller så därinne på ca 35-40 min, men blixt kommer det bli rena presskonferenskänslan där inne annars...?

Just my two cents, men vi får hålla tummarna för varandra :)

Mvh/Micke

Tackar för tipsen!

Nej inne i kyrkan blir det inte blixt som du säger, möjligtvis vid inmarchen?

17-55/2.8 IS, bör ju vara på pappret det bästa objektivet ja. Men det blir extra svårt när man bara har 50/1.8 och 70-200/4 och inte vet vilket av dom man ska använda....och inte heller får man några vettiga svar här...

Blixt, har bara den inbyggda på 20D, blir det uselt? Ska man köra med ca -2/3 vid festfoton, eller vad rekommenderas?

Fota ett bröllop om 2 dagar och du vet inte vilken typ av bilder brudparet vill ha???????

Det finns ju smartare sätt att förlora en vän.

Erik Schalin skrev:
Fota ett bröllop om 2 dagar och du vet inte vilken typ av bilder brudparet vill ha???????

Eller som en vän till mig gjorde, fotade ett bröllopp och upptäckte när han kom hem att han inte hade någon film i kameran :)

Han var inte nykter :)

kent.

50 1.8 blir nog bra i dom flesta lägen. Fotade dop med ett Sigma 17-70 och behövde inte mer zoom än så, som fotograf borde du nog få komma nära också. Mer vidvinkel krävs säkert om du inte kan flytta dig längre bakåt.Körde med ISO800 hela tiden. Skulle inte köra med AI servo - då kan du inte låsa fokus på en punkt och flytta kameran utan att fokus ändras. Se till att inte använda för stor bländare (1.8), då blir det ju VÄLDIGT kort skärpedjup, kan säkert vara frestande för att få en lång slutartid. Största problemet jag hade var vitbalansen så kör raw i möjligaste mån. Kyrkan gav ett gult stick. Normal ljusmätning funkar så länge du inte blandar in nåt ljust fönster i kompositionen. Lycka till!!

Senast ändrad:
Erik Schalin skrev:

Jo jag vet vad de vill ha för bilder, men jag vet inte hur jag ska få dom.

Den där utan film har jag också hört om, de har inte varit vänner sedan dess...men vad tusan foton är väl inte viktigare än vänner...:)

Skulle tippa på F4,5. Kör i Av-läge och håll koll på slutartiden så att den blir över 1/60 sekund. Om den går under så höj upp ISO från 800 till 1600. Hellre brus än skakningsoskärpa.

Skulle uppskatta fler tips hemskt mycket, nu börjar det närma sig....

Ska man ställa folk i skuggan på porträttfoton? Inte bra mot sjön utan skuggor?

Men varför människa åker du inte ut till kyrkan och provfotograferar lite?????? Varför drar du inte med dig 2 kompisar, en med svarta kläder o en med vita kläder o går runt o plåtar lite i och utandför kyrkan??? Vad är det som är så himla svårt??

Ursäkta om ajg brusar upp, men nu har jag sett dig fråga massa frågor i forumet so men lite driftig person kunde ha löst själv på 2 timmar, du har ju inte blivit klokare heller på svaren du fått eftersom du inte är nöjd medsvaren.

Förberedelserna från dig stinker tycker jag. Bröllop är fan bland det viktigaste som finns att det blir perfekt. I denna veckan har jag besökt 2st par som ska gifta sig, ena paret gifter sig sista september! jag har redan varit ut och kollat in kyrkan, fotograferingsplatser, alternativa platser vid regn, jag har plåtat alla platserna för att hemma kunna hitta bra positioner för fotografering, jag har skrivitett fotoschema på datorn, med alla tidpunkter för fotografering, vad dom vill ha för bilder, så fort jag får en idee om pose eller liknande så skrivs det ner på datorn! Så hr gör jag med alla uppdrag. Planering planering planering!

Så mitt enda tips är att:

Åk och plåta i kyrkan, plåta på platserna som du ska plåta någon dag innan så du inte får överraskningar! Dra ut tummen och visa att du fixar detta nu.

Åter igen, sorry för mitt uppförande.

Jag har faktiskt varit ute och provfotat på alla platser, men jag vet inte vilka inställningar som blir bäst att ha!

Inne i kyrkan blev det 1.8 om man körde på 1/60.

Lövet skrev:
Jag har faktiskt varit ute och provfotat på alla platser, men jag vet inte vilka inställningar som blir bäst att ha!

Inne i kyrkan blev det 1.8 om man körde på 1/60.

Vaddå inställningar? kan ju bara du svara på.. är du osäker så åk ut igen med någon kompis som går in i kyrkan, som står framme vid altaret osv, kolla din EXIF, ta alternativa inställningar och kolla EXIF hemma. Fotografera i RAW om du har möjlighet, åk ut 40 gånger om så krävs! brudparet skiterfullständigt i vilka inställninga du har. Dom vill ha perfekta kort. Ditt jobb är att leverera perfekta kort. kan du inte så avsäger man sig uppdraget. Men som sagt, är du osäker efter att besökt kyrkan en gång, åk ut igen, och igen...

Ingen i detta forum kan någonsin tala om vilka inställningar du ska köra med

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar