Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bästa minikameran sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)

Karinska

Aktiv medlem
Hej

Jag tänkte investera en ny liten kompaktkamera och kraven jag har är:

* så liten som möjligt
* så bra bildkvalitet som möjligt
* priset ska helst inte vara mer än 2000:- inkl moms

+ om vidvinkel är 28mm eller bättre
+ om den har manuella inställning exp.komp, blixt komp mm.


Någon som har nåt bra tips?
Tack :)
 
Senast ändrad:
Hej

Jag tänkte investera en ny liten kompaktkamera och kraven jag har är:

* så liten som möjligt
* så bra bildkvalitet som möjligt
* priset ska helst inte vara mer än 2000:- inkl moms

+ om vidvinkel är 28mm eller bättre
+ om den har manuella inställning exp.komp, blixt komp mm.


Någon som har nåt bra tips?
Tack :)

Ett sätt att leta efter kamera med specifika egenskaper är att gå in på Cyberphoto/Digitalkameror/Ultrakompakta och sedan sortera efter pris. Sedan kan du gå igenom alla kameror upptill ett visst pris och kolla egenskaper, i vissa fall har de testat bildkvaliten också.

Vad jag kunnat se har Casio 28 mm vidvinkel på ett par modeller, några andra strax över 2000. Exponeringskomp har alla, däremot har ingen manuellt läge vad jag sett.
 
Hej!
Tack för tipset. :)
Jag har kollat in casio, den verkar ok. Jag får dock lite dåliga vibbar av märket, känns lite 80-tals stereo, men det kanske är jag som har fördomar?

Nån som har erfarenheter av casio?

Mer tips på minikameror mottages tacksamt.
 
Jag har nog samma känsla för Casio som du, inget vidare. Säkert ogrundat, men...

Jag sätter en pilsner på att Canon Ixus 80 är ett bra köp i den prisklassen. Synd bara att den inte är vidvinklig...
 
Ja men canon ixus har tyvärr för dålig vidvinkel...

Fundearar på att öka på budgeten lite till max 3000. Funderar lite på den här; Panasonic Lumix DMC-FX37. Snygg, liten och smidig och 25 mm vidvinkel.
Vad tror ni om den?
 
Casio har några av de snabbaste kompakrkamerorna på marknaden. Inget oviktigt kriterie då dessa ofta är på tok för långsamma. Bildkvaliten är ofta kring medel som jag minns.

stevesdigicams.com testar många kompaktkameror, där kan du läsa mer om tänkbara modeller/förslag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.